• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 28 فروردین 1399
کد مطلب : 98409
+
-

ساخت قاب عکس؛ یک سرگرمی‌ کم‌هزینه و خلاقانه در قرنطینه

قاب کردن خاطره‌ها

قاب کردن خاطره‌ها

وقتی دست‌سازه‌های زیبایی را می‌بینیم که با ساده‌ترین وسایل درست شده‌اند، با خودمان می‌گوییم شاید ما هم اگر وقت داشتیم، چنین ایده‌های خلاقانه‌ای را به مرحله عمل می‌رساندیم. روزهای خانه‌نشینی اجباری، همه بهانه‌های وقت نداشتن را از ما گرفته و اگر می‌خواهیم سراغ تجربه‌هایی برویم که قبل از این نداشتیم، درست حالا وقت آن است. یکی از سرگرمی‌های جذاب در این روزها، ورق زدن آلبوم عکس‌هاست. گاهی از بین عکس‌های خاطره‌انگیز، دوست داریم بعضی را قاب کنیم و روی دیوار یا جایی پیش چشممان بگذاریم. چه چیزی بهتر از اینکه قاب عکس را خودمان با وسایل ساده‌ای که در خانه بدون ‌استفاده مانده بسازیم؟ دست به‌کار شوید و برای خاطره‌های به‌یادماندنی، قاب عکس بسازید.

   وسایل بدون استفاده را پیدا کنید
در خانه هر کدام از ما وسایلی پیدا می‌شود که بدون استفاده مانده و با این فکر که «شاید روزی به درد خورد»، از دور ریختن آنها منصرف شده‌ایم. حالا وقت آن است که با نگاهی تازه سراغ این وسیله‌ها برویم. تکه‌های مقوا، جعبه کفش‌های بدون استفاده، تکه‌های فوم، چوب‌های کوچک و بزرگ حتی چوب‌بستنی، کارت‌های عروسی قدیمی، ماژیک‌ها و مداد‌رنگی‌های غیرقابل استفاده، کاشی‌های شکسته، در بطری‌های نوشابه و نی‌های پلاستیکی و ...  می‌توانند به بدنه یک قاب عکس رنگارنگ و خلاقانه تبدیل شوند. وقتی صفحه اصلی قاب را بسازیم، دیگر تزیین کردن آن با وسایل مختلف به خلاقیت خودمان بستگی دارد.

   یک چهارچوب بسازید
قدم اول برای اینکه یک قاب عکس بسازیم این است که اندازه عکس موردنظرمان را بدانیم. بعد از اینکه با خط‌کش یا متر اندازه‌های عکس را مشخص کردید، می‌توانید تصمیم بگیرید که قاب شما قرار است چه ابعادی داشته باشد.
پس ساخت یک چهارچوب که عکس در آن قرار بگیرد، نقطه شروع کار شماست. اضلاع قاب مورد نظر را با استفاده از کاتر، قیچی یا اره‌های ظریف چوب‌بری ببرید و با کمک چسب، میخ‌های کوچک یا نخ‌های کنفی و کاموایی، چهارچوب موردنظرتان را محکم کنید. حالا نوبت این است که سراغ تزیین و جلوه دادن به قاب عکستان بروید.

   قاب‌های رنگی و ساده
راحت‌ترین کاری که می‌توانید برای تزیین قاب عکستان انجام دهید، رنگ کردن آن است. اگر جنس قاب عکس از مقوای فشرده، فوم و چوب باشد، این کار واقعا راحت است. اما اگر رنگ در خانه ندارید، می‌توانید سراغ کاغذهای رنگی، کاغذ کادوهای بدون استفاده و حتی کامواهای رنگارنگ بروید. بعضی پارچه‌های قدیمی و رنگی که ایده‌ای برای استفاده از آنها نداریم، می‌توانند به قاب ساده ما رنگ بدهند.

   دورریختنی‌ها را زنده کنید
جعبه نخ و سوزن در خانه همه ما، پر از دکمه‌های رنگارنگی است که استفاده نشده‌اند. گل‌های خشک، مهره‌های رنگی، تکه‌های پلاستیکی اسباب‌بازی بچه‌ها، تزیینات لباس‌های قدیمی که کنار گذاشته‌ایم، روبان‌ها، پاپیون‌ها و خیلی از خرده‌ریزهای اطرافمان می‌توانند برای تزیین بدنه قاب عکسی که ساخته‌ایم، مورد استفاده قرار بگیرند. به وسیله آنها حتی می‌توانیم قاب‌های قدیمی را نو کنیم.

   مراحل ساخت چند مدل قاب عکس ساده
چوب بستنی‌ها را با نوار‌های تزیینی چسبی، چسب رنگی یا روبان کاملا بپوشانید. می‌توانید از اسپری‌های رنگ هم برای این کار استفاده کنید. آنها را روی یک صفحه مقوایی یا کاغذی کنار هم می‌چینیم و به هم می‌چسبانیم. حالا عکسی را که اندازه آن کوچک‌تر از صفحه ساخته شده است، با کمی چسب روی قاب محکم می‌کنیم. برای ساخت یک قاب عکس چوبی خیلی ساده، به 4چوب که از عکس مورد نظرتان بلندتر است، نیاز دارید. چوب‌ها را روی هم قرار می‌دهیم تا زاویه 90درجه ایجاد کنند. حالا با کنف یا بند کفش یا هر وسیله مشابه چوب‌ها را به هم می‌بندیم. برای قسمت‌های دیگر هم همین کار را می‌کنیم. می‌توانید یک مستطیل از کاغذ کادو ببرید. یک مستطیل از وسط آن جدا کنید تا قسمت جلوی قاب عکس ساخته شود. از گل‌ها و طرح‌هایی که در کاغذ کادو هست برش بزنید و برای تزیین استفاده کنید. حالا پشت قاب عکس را از 3طرف بچسبانید و یک طرف را برای داخل کردن عکس در قاب بدون چسب باقی بگذارید.

این خبر را به اشتراک بگذارید