• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 27 اسفند 1398
کد مطلب : 97439
+
-

بازگشت بارش و سیلاب به آسمان و زمین ایران

سازمان هواشناسی کشور با اعلام ورود سامانه بارشی جدید به ایران از بارش شدید برف و باران در تمامی نیمه غربی کشور و احتمال وقوع سیلاب در مناطق غرب کشور خبر داد. در آخرین هفته از اسفندماه 98، 2 سامانه بارشی جدید ایران را فراگرفته است. به گزارش همشهری، نخستین سامانه که از اوایل همین هفته به ایران رسید چندان قوی نبود و تنها به بارش‌های پراکنده اکتفا کرد اما سامانه بارشی دوم از فردا چهارشنبه تمام نیمه‌غربی ایران را با بارش رگبار و رعد و برق و بارش شدید باران و در ارتفاعات برف، مواجه می‌کند. براساس نقشه‌های پیش‌بینی وضع هوا، نخستین سامانه بارشی که اوایل هفته به ایران وارد شد، از صبح دیروز موجب بارش پراکنده باران در استان‌های خراسان شمالی، یزد، کرمان، سواحل دریای خزر و شمال غرب کشور شد و امروز (سه‌شنبه) نیز بار دیگر نوار شمالی کشور، دامنه‌های زاگرس مرکزی و شمال غرب ایران را با بارش پراکنده باران مواجه می‌کند.
اما فردا چهارشنبه با ورود دومین سامانه جدید بارشی از غرب کشور، میزان بارش باران و برف در کشور شدت می‌گیرد و با نگاهی به نقشه‌های پیش‌بینی وضعیت هوا مشخص می‌شود که بیشتر استان‌های کشور فردا با بارش‌های شدید و رگباری و در ارتفاعات سردسیر با بارش برف مواجه می‌شوند. سامانه بارشی به‌تدریج کل نیمه غرب کشور را نیز فرامی‌گیرد.
براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، به‌طور حتم بارش باران و برف در 11استان کشور با شدت بیشتری همراه است. آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، قزوین، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، شمال کهگیلویه و بویراحمد، غرب اصفهان و شمال خوزستان با بارش شدید باران و در ارتفاعات برف مواجه می‌شوند. آبگرفتگی معابر و بالا آمدن سطح رودخانه‌ها پیش‌بینی‌های اولیه درخصوص شدت بارش‌های روز چهارشنبه در کشور است. با این حال سازمان هواشناسی کشور هشدار داده است که سیلاب در برخی نقاط کشور به وقوع خواهد پیوست و حتی از شهروندان خواسته است به‌دلیل شدت بارش‌ها سفرهای غیرضروری را کنسل کنند.
سازمان هواشناسی در اطلاعیه خود اعلام کرده است: اختلال تردد در جاده‌های مواصلاتی، لغزندگی جاده‌های کوهستانی، احتمال بارش تگرگ در مناطق مستعد و احتمال وقوع صاعقه در مناطقی که با شدت بارش‌ها مواجه هستند وجود دارد. این سازمان در بخشی دیگر از اطلاعیه خود بر مدیریت سدها تأکید کرده و خواستار آن شده که تمهیدات لازم برای عبور سیلاب احتمالی اندیشیده شود. فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در ترددهای جاده‌ای و اجتناب از سفرهای غیرضروری نیز از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی به شهروندان است تا درصورت وقوع سیلاب جان شهروندان به خطر نیفتد. آسمان تهران نیز براساس نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی کشور، برای امشب نیمه ابری در برخی ساعات ابری، همراه با وزش باد و بارش پراکنده و گاه همراه با رعد و برق پیش‌بینی شده است. فردا چهارشنبه نیز که آسمان بیشتر مناطق کشور بارانی است، آسمان تهران نیز ابری و در برخی ساعات همراه با رگبار باران و وزش باد و احتمال رعد و برق پیش‌بینی شده است. روز پنجشنبه نیز آسمان تهران در برخی ساعات همراه با بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی شده است. روز جمعه اما از بارش در تهران خبری نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید