• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 14 اسفند 1398
کد مطلب : 96511
+
-

یک‌تیر و 2نشان نوروزی

شهرداری تهران طی برنامه‌هایی قصد دارد هم با کرونا مقابله کند و هم سطح سلامت روحی و روانی جامعه را در آستانه سال نو افزایش دهد

شهر
یک‌تیر و 2نشان نوروزی

حامد فوقانی- خبر‌نگار

حال و هوای این روزهای پایتخت شباهت کمی به اسفندماه‌های سالیان گذشته دارد؛ شهر خلوت‌ترین روزهای پایانی سال را تجربه می‌کند تا رکوردهای تازه‌ای از نظر تردد شهروندان، حضور مسافران، خرید و داد و ستد در تهران به ثبت برسد. با این وصف باید به استقبال بهار رفت. گیاهان نرم نرمک جوانه می‌زنند و باید فرش امید را در شهر پهن کرد تا بهار روی آن قدم بگذارد. البته که توصیه‌های بهداشتی، بر ماندن در خانه تأکید دارد. با این حال، شهرداری تهران برای خانه‌نشینان نوروزی هم برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده است و هم تلاش می‌کند تا با فراهم کردن مقدماتی، پایتخت را برای ورود بهار آماده کند. نورپردازی، گلکاری، برگزاری تورهای گردشگری مجازی و ایجاد ایستگاه‌های بهداشت ازجمله اقداماتی است که شهرداری برای این منظور در دست اجرا دارد. در ادامه نگاهی گذرا به برخی از این اقدامات انداخته‌ایم که برخی از آنها یک‌تیر و دونشان است؛ هم مقابله با کرونا و هم آمادگی برای استقبال از بهار.

1- بهبود سلامت روانی جامعه 
مدیرکل سلامت شهرداری تهران از اعلام آمادگی 113نفر از مشاوران و روانشناسان سازمان نظام روانشناسی برای ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره‌ای در وضعیت شیوع ویروس کرونا در تهران خبر داد.
اینطور که زینب نصیری گفته داوطلبان سازمان نظام روانشناسی می‌توانند علاوه بر خدمات مشاوره‌ای، در زمینه تولید محتواهای مرتبط با سلامت روانی جامعه و ارتباط با گروه‌های در معرض آسیب روانی با شهرداری همکاری کنند. سامانه١٣٧ شهرداری تهران نیز آماده دریافت اعلام آمادگی شهروندان درخصوص انجام کار داوطلبانه در این روزهاست. این اقدام در راستای بهبود اوضاع روانی و افزایش شور و نشاط در آستانه سال نو صورت می‌گیرد.

2- نورپردازی میادین
سازمان زیباسازی شهر تهران علاوه بر نصب پیام‌های فرهنگی و بهداشتی در تابلوهای تبلیغاتی شهر، قصد دارد تا نسبت به نورپردازی در میادین اصلی شهر و چند فضای عمومی مهم ازجمله باغ فردوس و میدان هفت‌تیر اقدام کند. اجرای ویدئومپینگ بر برج آزادی که در آن پیام‌های بهداشتی نیز به نمایش درمی‌آیند، بخش دیگری از برنامه‌هایی است که به‌احتمال فراوان در پایان سال اجرا خواهد شد.

3- قصه‌های من و ویروس
مسابقه «قصه‌های من و ویروس» برای این روزها طراحی شده است. این مسابقه حاصل همکاری مشترک استارتاپ‌ «آی قصه» با شهرداری تهران برای ساختن قصه‌های نو برای کودکان امروز است. در این پروژه مرضیه برومند، پوریا عالمی و الکا هدایت همکاری می‌کنند. بر همین اساس علاقه‌مندان (کودکان) می‌توانند تا 25اسفند۱۳۹۸ آثار خود را از طریق اپلیکیشن ‌«آی قصه» در بخش تماس با ما یا به آدرس ایمیل ighe3.box@gmail.com و از طریق پیام‌رسان‌ها به شماره۰۹۳۰۴۲۳۶۰۶۱ و سایت ighew.com بفرستند. هدف از اجرای این مسابقه رساندن پیام‌هایی نظیر برخورد شما با ویروس‌ها چیست؟ و اگر ویروس بودید چطور ویروسی بودید؟ عنوان شده و در 3بخش متن، فیلم و نقاشی برگزار می‌شود. مسابقه ‌«آی قصه» بی‌جایزه نیست و در هر بخش برای نفر اول تا سوم، ۱۵میلیون ریال جایزه نقدی به‌علاوه کتاب‌های ‌ای قصه درنظر گرفته شده است. همچنین در بخش ویژه ۴۰جایزه 4میلیون ریالی به ۴۰نفر اهدا می‌شود.

4- فرش گل در نهج‌البلاغه
بوستان نهج‌البلاغه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های پایتخت و دهکده گردشگری، با 13فرش گل آراسته می‌شود. امیر ناصر هراتی، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه2 تهران در این رابطه گفت: در طراحی فرش گل‌ها از انواع گونه‌های گل و گیاه‌های متنوع مقاوم و متناسب با شرایط اقلیمی استفاده می‌شود. به گفته او، به‌منظور آراستگی بصری بوستان، علاوه بر کاشت فرش گل، بیش از 11هزار متر گلکاری در بوستان انجام شده است که همزمان با بهار و شکوفا شدن گل‌های بنفشه، طبیعت بهاری در این بوستان به تصویر کشیده می‌شود. بهسازی امکانات موجود در این بوستان در دستور کار قرار خواهد گرفت و تاکنون در این طرح بیش از 2200عدد مبلمان شهری، 200عدد وسایل ورزشی و 900عدد پایه چراغ کوتاه بهسازی و رنگ‌آمیزی شد.

5- آمادگی دروازه‌های ورودی
درحالی‌که این روزها مسافران ورودی پایتخت نصف شده است، دروازه‌های ورودی شهر تهران به‌منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا کاملا کنترل شده و غربالگری مسافران ورودی صورت می‌گیرد. یکی از بخش‌های مهم شهر برای نوروز امسال مسیرهای گردشگری و کوهنوردی شمال تهران است که آماده استقبال از فصل بهار می‌شود. زیباسازی دروازه‌های ورودی منطقه یک ساماندهی رفیوژها، فضاهای سبز، جمع‌آوری کارگاه‌ها، حذف زواید فیزیکی، ترمیم جداول و جمع‌آوری خاک و نخاله در تقاطع بزرگراه ارتش - امام‌علی، آماده‌سازی‌ المان‌های بهاری میدان تجریش، اجرای فرش گل و... در بزرگراه ارتش و رفع نقص دیوار صوتی پل صدر و... را در دستور کار شهرداران نواحی و معاونین مربوطه قرار داد. همچنین به تمامی مناطق ابلاغ شده تا در صورت امکان گودهای پرخطر رها شده را ایمن‌سازی کنند.

6- درخت‌کاری ادامه می‌یابد
چند روزی است که کاشت چنارهای چندساله در خیابان ولیعصر آغاز شده است؛ به‌خصوص در بخش‌هایی که پوشش چنارها تاحدودی تنک شده و به همین منظور کاشت چنار در محدوده‌های میادین ونک و منیریه و چهارراه ولیعصر دنبال می‌شود. از سوی دیگر 560هزار اصله از انواع درختان مقاوم و سازگار با شرایط آب و هوایی شهر تهران در هفته درخت‌کاری و به مناسبت استقبال از سال نو کاشته می‌شود، همچنین از طرح جنگل‌کاری به مساحت 1290متر مربع همراه با کاشت گل‌های فصلی بهره‌برداری می‌شود. علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز گفت: «به منظور اسکان موقت مسافران نوروزی و تأمین رفاه حال آنها که در ایام نوروز به‌صورت موقت (2‌تا3ساعت) در شهر تهران اقامت دارند، در ورودی‌های شهر تهران بوستان‌هایی پیش‌بینی شده‌اند که دارای امکانات رفاهی و مناسب جهت اتراق این عزیزان بوده و همچنین پذیرایی مختصری نیز از آنها انجام می‌شود.» به گفته او، تا پایان سال نهضت درخت‌کاری همچنان ادامه دارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید