• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 15 بهمن 1398
کد مطلب : 94350
+
-

ظریف :وظیفه ما کاهش هزینه‌ مردم است

به پشتوانه مردم مذاکره کردم، کسانی که مذاکره را می‌کوبند مردم را می‌کوبند

سیاست خارجی
ظریف :وظیفه ما کاهش هزینه‌ مردم است

 محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح رابطه بین مقاومت و مشارکت گفته است: در ایام انتخابات بپذیریم که همه ما مسئولیت داریم چون انقلاب هست و هدفمان باید تقویت انقلاب و خدمت به مردم باشد نه ایجاد دو‌قطبی که ابزار قدرت‌مان را در برابر هم قرار دهیم و دشمن از آن بیشترین استفاده را بکند. بدانیم هیچ انتخاباتی و هیچ مقامی ارزش آن را ندارد که ابزار قدرتمان را به‌خاطر آن از دست بدهیم.
محمد‌جواد ظریف در بخشی از سخنرانی خود در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) با بیان اینکه مردم، ‌مولفه قدرت ما هستند، خاطرنشان کرد: مقاومت و حضور مردم در انتخابات سال 92 بود که با حضور 73درصدی به آمریکا نشان دادند که به‌خاطر تحریم‌ها از حاکمیت جدا نمی‌شوند. اگر خاطرتان باشد تحلیل‌ها در سایت‌های خبری این بود که مردم خسته شدند و از سال 88با صندوق رأی قهر کردند اما این مردم آمدند و نشان دادند قهر نکردند و فشارهای آنها باعث نمی‌شود مقابل آنها زانو بزنند. این بود که به ما قدرت داد تا با 6 قدرت جهانی مذاکره کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: معتقدیم کسانی که مذاکرات را می‌کوبند، ما را نمی‌کوبند؛ مردم را می‌کوبند. ما از طرف مردم و به نمایندگی و پشتوانه آنها رفتیم مذاکره کردیم. آنچه باید بپذیریم این است که فشارها مردم را به زانو در نمی‌آورد و این عامل برای من که می‌خواهم بروم مذاکره کنم مهم است. اما وظیفه من این است که این قدرت را در میدان جهانی به یک چیز ماندگار تبدیل کنم که می‌تواند یک توافق یا امتیاز باشد.

آمده‌ایم که فدای مردم شویم
ظریف تصریح کرد: مذاکره به‌معنای تسلیم و پذیرش خواسته طرف مقابل نیست. آمریکا کشور بدعهدی بود. اگر بدعهد نبود که در دو صفحه یا حتی دو خط توافق می‌کردیم؛ ما فعالیت هسته‌ای انجام نمی‌دهیم. تو هم تحریم‌ها را بردار. اینکه 150صفحه با هم توافق کردیم به‌خاطر آن بود که به هم اعتماد نداشتیم. اصلا روابط بین‌الملل براساس اعتماد نیست. هر کس روابط بین‌الملل را با هر کشوری براساس اعتماد بنا کند سرش کلاه می‌رود. وزیر امور خارجه درباره استراتژی ایران در مقابله با آمریکا گفت: استراتژی ما همیشه این بوده است که روی پای خودمان بایستیم و به مردم خودمان تکیه کنیم، اما نه اینکه مردم مفری باشند که همه هزینه‌ها را بدهند. ما آمدیم که فدای مردم شویم. به هزینه مردم زندگی کردن راحت است اما وظیفه ما کاهش هزینه مردم است؛ ضمن اینکه باید همواره به استقامت مردم تکیه کنیم.

بی سروپایی مثل ترامپ به عربستان توهین می‌کند
به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مردم ولی نعمت ما هستند اما چرا؟! چون شما و ما از همین مردم هستیم. ارتش آمریکا، روسیه و چین، ارتش آمریکایی و چینی و روسی نیستند؛ هر چند چین و روسیه دوستان ما هستند اما بدانید شما ارتش جمهوری اسلامی ایران هستید و از مردم ایران نشأت گرفته‌اید. اینکه ما ابزار نظامی را خودمان می‌سازیم را در این مسئله می‌بینیم که پدافندی که پهپاد آمریکایی را هدف گرفت توسط همین مردم ساخته شده است. کشوری که 67میلیارد دلار در یک سال هزینه نظامی کرده باید تحمل کند که فرد بی‌سر و پایی مثل ترامپ به او بگوید که اگر من از شما دفاع نکنم شما ظرف دو هفته فارسی صحبت می‌کنید اما کسی می‌تواند این حرف را به ما بزند؟ اشاره محمدجواد ظریف به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره عربستان سعودی است.

فرمول مشترک ظریف و سردار سلیمانی
محمدجواد ظریف در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شهادت سپهبد سلیمانی و طرح مفتضحانه معامله قرن اظهار کرد: ما در روابط بین‌الملل در دورانی هستیم که مفاهیم در حال تحول محتوایی و ساختاری است و این تحول به نفع ما و به ضرر قدرت‌های سلطه‌گر است. تحول این مفاهیم به‌معنای فراموش شدن واقعیات قبلی نیست و واقعیات قبلی تنها فاکتورها و مولفه‌های تصمیم‌گیری دیگر نیستند. چندین مفهوم روابط بین‌الملل امروز تغییر کرده که نخستین آن «قدرت» است. وی ادامه داد: روزگاری تنها مولفه قدرت توپ و تانک و ابزار نظامی بود اما امروز علاوه بر اینها اقتصاد و نوآوری به عوامل واقعی قدرت تبدیل شده‌اند. مزیت نسبی کشورهایی مثل ایران در سایر عوامل قدرت یعنی عوامل معنایی قدرت است که براساس انگاره‌ها و باورها نهادینه شده است. قدرتی که شهید سلیمانی را از سپهبد سلیمانی قدرتمندتر کرد.
ظریف با اشاره به همان قدرت برخاسته از مردم گفت: ما باید این داشته خود را بپذیریم. این داشته در کنار توانمندی نظامی است. دیپلماسی هر زمان باید از این توان بهره بگیرد و هر زمان لازم بود باید به آن خدمت کند. این فرمولی بود که من و سپهبد سلیمانی توأمان مورد استفاده قرار می‌دادیم. وزیر امور خارجه گفت که استفاده توأمان از قدرت نظامی و دیپلماسی فرمولی بود که من و شهید سلیمانی به‌کار می‌بردیم.

مذاکره به‌معنای تسلیم و پذیرش خواسته طرف مقابل نیست. آمریکا کشور بدعهدی بود‌. اگر بدعهد نبود که در دو صفحه یا حتی دو خط توافق می‌کردیم؛ ما فعالیت هسته‌ای انجام نمی‌دهیم، تو هم تحریم‌ها را بردار

فرصت بی‌نظیر برای ایران
وزیر امورخارجه گفت: اقدام آمریکا در اعلام طرح معامله قرن فرصت بی‌نظیری برای ایران است. رژیم صهیونیستی وقتی برای روند صلح اسلو و مادرید برنامه‌ریزی کرد به ادعای سفیر سابق رژیم صهیونیستی در رژیم پهلوی، تصمیم گرفتند که ایران را به‌عنوان دشمن اسرائیل جایگزین اعراب کنند تا بتوانند با اعراب صلح کنند. در 12سال گذشته روند مشابهی را در جهان عرب شروع کردند. این رژیم با کمک آمریکا و برخی کشورهای عربی فرایند بسیار منحوسی را شروع کردند که در جهان عرب، ایران را به‌عنوان تهدید اصلی معرفی کنند تا جهان عرب را به سمت مصالحه با این رژیم ببرند تا حداکثر خواسته‌های این رژیم را بپذیرند و طرح ترامپ سقف خواسته‌های رژیم صهیونیستی است. وی ادامه داد: عکس‌العمل‌های سخیف و شرم‌آور از سوی برخی کشورهای عرب نشان‌دهنده این واقعیت است که حتی در برابر سقف خواسته‌های رژیم صهیونیستی توان مقاومت ندارند. برای شارع عرب (مردم عرب) واضح شد این جابه‌جایی دشمنی دروغین بوده است. ظریف گفت: همانطور که برجام توانست چهره‌ای که آنها از ایران ساخته بودند به‌عنوان کشوری جنگ‌طلب را در سطح بین‌الملل نابود کند که دستاوردی راهبردی بود، طرح منحوس معامله قرن، چهره دشمن انگاری از ایران را در جهان عرب وارونه می‌کند به شرطی که ما درست عمل کنیم. وی تصریح کرد: در آستانه چهل و دومین سال انقلاب وارد یک فرصت جدید شدیم که می‌توانیم کماکان با تکیه بر ابزار واقعی قدرتمان به آن تکیه کنیم. اینکه در هند بدون اینکه تبلیغ داشته  باشیم در 400شهر برای سردار سلیمانی مراسم گرفتند. از این‌رو شناسایی این مولفه به‌معنای صرف‌نظر کردن از توان نظامی نیست بلکه به‌معنای خودباوری و استقامت بیشتر و محکم‌تر است. پشت ما به جامعه 82 میلیونی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید