• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 13 بهمن 1398
کد مطلب : 94185
+
-

سخنگوی شورای نگهبان، آخرین نتایج بررسی صلاحیت‌ها را تشریح کرد

7هزار از 16هزار

مرحله بعدی رسیدگی به شکایات تا 21بهمن ادامه دارد

روز گذشته مهلت نخستین مرحله بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم در شورای نگهبان پایان یافت. سخنگوی شورای نگهبان درباره نتایج این مرحله از بررسی‌ها، از اضافه شدن 2000نفر به نامزدهای تأیید صلاحیت شده خبر داد. عباسعلی کدخدایی روز گذشته در نشست خبری در حضور نمایندگان رسانه‌ها اعلام کرد: «در حوزه رسیدگی‌ها در بحث آماری که داشتیم از ۱۶ هزار و ۳۳ نفر که ثبت نام کرده بودند، نزدیک به ۴۵۰۰ نفر اسامی را بررسی ‌کردیم و مجموع افرادی (از این تعداد) که مورد تأیید قرار گرفتند، بالای ۵۰ درصد است». کدخدایی گفت: « نزدیک ۲۰ و چند درصد ردی داشتیم که در این مرحله بررسی خواهند شد و تعداد افزایش خواهد یافت. از مرحله قبل تا این مرحله نزدیک ۲۰۰۰ نفر به آمار تأیید صلاحیت‌های شورای نگهبان اضافه شد.»
این اظهارات سخنگوی شورای نگهبان به معنی آن است که تاکنون صلاحیت قریب به 7هزار نفر و حدود نیمی از ثبت نام‌کنندگان اولیه تأیید شده است. پیش از این، نتایج بررسی‌های صلاحیت نامزدهای انتخابات هیأت‌های اجرایی اعلام شد که از مجموع بیش از 16هزار داوطلب، صلاحیت بیش از ۹۱.۲ درصد از داوطلبان(14500نفر) تأیید و صلاحیت بیش از 8درصد رد شده است.
در مرحله بعد، صلاحیت 34درصد (حدود 5هزار نفر) از مجموع 14500نفر توسط هیأت‌های نظارت مرکزی و استانی شورای نگهبان تأیید شد. حال چنان‌که سخنگوی شورای نگهبان گفته 2000نفر به تأیید‌شده‌های قبلی اضافه شده و احتمالا رقمی حدود 7000نفر(معادل44درصد ثبت نام کنندگان) تا این مرحله از بررسی‌ها، تأیید صلاحیت شده‌اند. کدخدایی این را هم گفته که این رقم از تأیید صلاحیت شده‌ها، «تا پایان وقت مقرر قانونی احتمال افزایش هم دارد.» داوطلبان ردصلاحیت شده به‌مدت 3روز (از 12تا 14بهمن) فرصت دارند تا به شورای نگهبان شکایت کرده و اعتراض کنند. شورای نگهبان هم تا 21بهمن فرصت دارد به این شکایات و اعتراضات رسیدگی کند. نهایتا 22بهمن، نتایج نهایی بررسی صلاحیت و اسامی قطعی نامزدها به وزارت کشور اعلام خواهد شد. پس از انتشار اسامی نامزدها در 23بهمن، تبلیغات انتخاباتی به‌مدت یک هفته آغاز خواهد شد و 2اسفند انتخابات و اخذ رأی از واجدین شرایط در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

انتخابات «پرشور» وظیفه شورای نگهبان نیست
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاران هرگونه شائبه سیاسی درباره بررسی صلاحیت‌ها را رد کرد و گفت: هیچ‌گونه تفاوتی بین اشخاص نیست؛ اگر تخلفی براساس مستندات و چارچوب پرونده باشد هیچ فرقی برای شورای نگهبان ندارد. اگر شما درخصوص افراد خاص پرونده یا مدارکی دارید برای این مرحله در اختیار شورای نگهبان قرار دهید. ما براساس حرف‌هایی که در فضای مجازی مطرح می‌شود قضاوت نمی‌کنیم. ما با هیچ شخصی چه الان سمت داشته باشد، چه در گذشته سمت داشته تعارف نداریم و براساس اسناد و مدارک تصمیم می‌گیریم. نه رودربایستی با کسی داریم و نه نگاه سیاسی و جناحی.
کدخدایی در پاسخ به سؤالی درخصوص اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات پرشور گفت: بارها گفته‌ام که وظیفه شورای نگهبان نظارت بر اجرای سالم انتخابات است و در قانون، وظیفه‌ای برای برگزاری پرشور انتخابات برای این نهاد درنظر گرفته نشده است؛ دغدغه ما اجرای کامل قانون است.
وی با بیان اینکه قانون انتخابات باید اصلاح شود، گفت: در این دوره در چارچوبی کلی دلایلی را که برخی افراد صلاحیتشان تأیید نشده بود گفتیم و برخی اعتراض کردند که چرا گفتید. ما به‌صورت کلی گفتیم دلایل رد سوءاستفاده‌های مالی یا بخش اندکی هم به دلیل عدم‌رعایت مسائل شرعی یا در چارچوب مخالفت با نظام جمهوری اسلامی است. برخی آقایان ناراحت شدند و اعتراض کردند. ما نه اسم بردیم نه کسی را متهم کردیم. قانون به ما اجازه نمی‌دهد آنها را نسبت به اشخاص اعلام کنیم.
 قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان درباره رفت‌وآمد اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان گفت: در یکی دو سال گذشته درب شورا باز بوده است. درب شورای نگهبان به روی کسی بسته نیست. دوستان تشریف بیاورند، فرقی ندارد در کدام جناح هستند. مثلا 2 شب پیش رئیس یکی از احزاب اینجا بودند. رفت‌وآمدها هست و تفاوتی برای ما ندارد. از اصولگرا و اصلاح‌طلب و مستقل و هر کسی که دلسوز نظام است، می‌آیند. گوش ما آماده است و استقبال می‌کنیم و خواهش داریم وقتی دلایل را می‌بینند بیرون منعکس کنند. انتظار نداریم بدون سؤال اتهامی را به شورای نگهبان وارد کنند. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره «رد صلاحیت داماد آقای روحانی و اینکه آیا نامه‌ای در این زمینه زده شده است؟» گفت: «نسبت به شخص ایشان خیر.»

استفاده از عمامه 9متری اسراف است!

کدخدایی درباره ردصلاحیت به‌دلیل عدم‌التزام نامزدهای انتخاباتی به اسلام گفت: عدم‌التزام یعنی اینکه فرد عملا احکام اسلامی را رعایت نمی‌کند و اصلا مفهومش این نیست که فرد مسلمان نیست؛ مثلا اگر کسی شرب خمر می‌کند، به او گفته نمی‌شود که مسلمان نیست، بلکه می‌گویند مسلمانی که شرب خمر کرده و گناه می‌کند. چنین فردی عدم‌التزام به احکام اسلام دارد. فردی که مدعی است ٩ متر عمامه استفاده می‌کند و عدم‌التزام به اسلام گرفته در شورای نگهبان حاضر شد و ما به شوخی گفتیم استفاده از این متراژ عمامه مصداق اسراف است و این هم عدم‌التزام به قوانین اسلامی است.
اشاره کدخدایی به اظهارات هادی غفاری است که پیش از این طی سخنانی در انتقاد از نظارت استصوابی گفته بود: «کسی را که فساد بین دارد و روحیه دزدی و بی‌اخلاقی‌اش به تأیید 4دستگاه قطعی برسد، رد صلاحیت کنند نه اینکه بنده را با 9متر عمامه متهم به عدم‌التزام عملی به اسلام کنند. وای بر من و زن و بچه‌ام که بعد از 40سال امامت نماز مسجد و سالیان سال مبارزه مرا بی‌دین معرفی می‌کنند و می‌گویند، مسلمان نیستم.»
سخنگوی شورای نگهبان درباره انتقادهای برخی از مقامات دولتی از عملکرد شورای نگهبان و احتمال شکایت قضایی شورا از مقامات گفت: اهل شکایت نیستیم اما از دوستان و مقامات گلایه داریم که در جریان جزئیات ما هستند ولی به گونه‌ای سخن می‌گویند که انگار اطلاعی ندارند ولی اگر افترایی به شورای نگهبان شود به ما حق بدهند که آن را پیگیری کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید