• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 29 دی 1398
کد مطلب : 93202
+
-

مهمانی یک هفته‌ای بارش‌ها

فعالیت سه سامانه بارشی در کشور، هوای استان‌ها را تا پایان هفته با برف و باران همراه خواهد کرد

مهمانی یک هفته‌ای بارش‌ها

 اطلاعات ماهواره‌ای از شرایط جوی کشور نشان می‌دهد که بسیاری از استان‌ها بارش برف و باران را تا اواخر هفته جاری تجربه خواهند کرد و به تاکید مرکز مدیریت راه‌‌های کشور رانندگان برای تردد در محورهای کوهستانی و برف‌گیر ملزم به همراه داشتن زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی خواهند بود. به گزارش گروه ایرانشهر،  از صبح دیروز با گسترده شدن فعالیت سامانه بارشی در بسیاری از استان‌های کشورمان بارش باران و برف آغاز شد؛ بارش‌هایی که رانش زمین در محور اصلی خرم‌آباد – بروجرد، کاهش دمای هوا در بسیاری از شهرهای کشور و یخبندان صبحگاهی در البرز، مسدود شدن برخی راه‌های روستایی، گرفتار شدن خودروهای سواری در جاده‌های برفی، ممنوعیت تردد در برخی محورها و ضرورت استفاده از تجهیزات زمستانی برای تردد در محورهای کوهستانی و برف‌گیر را رقم زده است.

مسدود شدن راه‌های روستایی
بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی جاده‌های 135 روستای این استان به علت بارش برف سنگین مسدود شد و به نظر می‌رسد با توجه به برودت هوا و تداوم بارش‌ها عملیات بازگشایی این مسیرها به کندی انجام شود. اروجعلی علیزاده، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در این باره اظهار می‌کند: محورهای ارتباطی در روستاهای میانه، بستان‌آباد، هشترود، کلیبر، مراغه و اسکو به علت بارش برف سنگین مسدود شده و تلاش برای بازگشایی این محورها در حال انجام است. عوامل راهداری هم از بامداد دیروز عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی را در تمامی محورها آغاز کرده‌اند.
ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی از بسته شدن راه‌های دسترسی به ۱۱ روستای شهرستان‌های ارومیه، تکاب، سلماس و پیرانشهر خبر می‌دهد و می‌گوید: با وجود تلاش راهداران برای نمک‌پاشی و برف‌روبی محورهای ارتباطی اما به دلیل برودت هوا امکان لغزندگی در جاده‌ها وجود دارد و بهتر است رانندگان از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.
در بروجرد و بخش اشترینان هم راه‌های ارتباطی ۱۴ روستا قطع شده بود که البته به گفته مقداد صارمی، بخشدار اشترینان این مسیرها تا عصر دیروز بازگشایی شدند. همچنین سرهنگ مصطفی دالوند رئیس پلیس راه لرستان درباره مسدود شدن بخشی از محور اصلی خرم‌آباد ـ بروجرد به علت رانش زمین اظهار می‌کند: با توجه به این که احتمال تغییرات جوی در گردنه‌ها وجود دارد به رانندگان توصیه می‌کنیم حتما زنجیر چرخ همراه داشته باشند. اختلال در تردد جاده‌ها و معابر شهری، لغزندگی سطح جاده، کاهش میدان دید، ریزش سنگ، سقوط بهمن در جاده‌های کوهستانی و همچنین یخبندان سراسری تا اواخر هفته هشداری است که مدیرکل هواشناسی البرز می‌دهد و می‌گوید: در اکثر مناطق استان تا اواسط هفته جاری با کاهش دمای هوای و یخ‌زدگی صبحگاهی روبه‌رو خواهیم بود. منصور رحمانیان می‌افزاید: شهروندان البرزی در مصرف نهاده‌های انرژی و سوخت صرفه‌جویی کنند. همچنین کشاورزان و دامداران با به کار بستن تمهیدات لازم گرمایشی مانع یخ‌زدگی و تلف شدن دام‌ها شوند.  در جاده اندیکا – شهرکرد هم بر اثر بارش برف، خودروهای سواری در منطقه برفگیر گرفتار شدند که با تلاش راهداران این منطقه نجات یافتند. کوروش دهنو، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اندیکا با بیان این که حاشیه جاده اندیکا - شهرکرد بیش از ۳۰ سانتیمتر و در ارتفاعات حدود یک متر برف به زمین نشسته است، اظهار می‌کند: سه تیم راهدارای، برف‌روبی جاده را انجام می دهند و حدود هشت تن شن و نمک در این جاده پاشیده شده است. تردد در این جاده (در حوزه خوزستان) با زنجیر چرخ روان است اما در حوزه چهارمحال وبختیاری به دلیل حجم بیشتر بارش برف، تردد به کندی انجام می‌شود.

آغاز بارش‌ها در استان‌ها
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان بوشهر سامانه بارشی که اواخر وقت دیروز وارد استان شده تا اوایل روز دوشنبه فعال خواهد بود و در برخی از ساعت‌ها، ابری همراه بارش پراکنده باران، گاهی رگبار، رعدوبرق و در مناطق مستعد با احتمال ریزش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.  یزدی‌ها هم تا پایان هفته جاری با افزایش ابر و سرعت باد، بارش‌های پراکنده باران و بارش برف در ارتفاعات مواجه خواهند شد. سامانه بارشی هم که از جمعه گذشته وارد استان قزوین شده، تا صبح دوشنبه در منطقه مستقر است و امشب بیشترین فعالیت را در استان خواهد داشت. اداره کل هواشناسی استان گلستان هم از ورود سامانه سرد و بارشی به استان و یخبندان زمستانه در جاده‌ها خبر می‌دهد. بر اثر فعالیت این سامانه، در مناطق شمالی و مرکزی استان بارش‌های پراکنده باران و در مناطق کوهپایه‌ای و کوهستانی کاهش ۱۰ درجه‌ای دما و وزش باد شدید موقتی، مه غلیظ و بارش برف خواهیم داشت. بنا بر گزارش سازمان هواشناسی استان همدان هم بارش‌ برف در مناطق جنوبی استان تا فردا دوشنبه ادامه خواهد داشت و از روز سه‌شنبه سامانه بارشی تضعیف خواهد شد. اما از شامگاه سه‌شنبه و چهارشنبه با تقویت مجدد سامانه بارشی، بارش‌ها به صورت برف و باران در استان خواهد بود.  همچنین با ورود موج جدید بارشی از عصر دیروز به کردستان دمای هوا ۴ درجه کاهش پیدا کرده و این تغییرات جوی بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تا عصر امروز ادامه خواهد داشت. با ورود موج دوم بارشی از اواسط هفته هم بارش برف نیمه جنوبی استان را فرامی‌گیرد. احمد اسدی معاون پیش بینی اداره کل هواشناسی مازندران هم از کاهش دمای هوا خبر می‌دهد و می‌گوید: بارش‌ها در تمام نقاط استان به صورت پراکنده وجود خواهند داشت و از اواسط هفته جاری از شدت آن کاسته و تنها به صورت پراکنده شاهد بارش خواهیم بود. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود دمای هوا طی روزهای پیش رو، 3 تا 6 درجه کاهش پیدا کند. مهدی صابری، رئیس پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی هم از تداوم سامانه بارشی در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: فعالیت سامانه بارشی از روز جمعه در استان آغاز شده و بر اساس پیش‌بینی‌ها از اواخر وقت روز یکشنبه به تدریج از میزان ابرناکی و بارش‌ها کاسته خواهد شد. کاهش محسوس ۳ تا ۵ درجه‌ای دما هم از امروز در استان شاهد خواهیم بود. البته از روز سه‌شنبه سامانه بارشی جدیدی وارد استان می‌شود که این سامانه مناطق جنوبی و مرکزی استان را درگیر خواهد کرد.

تکذیب شایعه بارش‌های سیل‌آسا
مدیرکل هواشناسی استان لرستان با تکذیب شایعه بارش‌های سیل‌آسا در هفته جاری می‌گوید: صدور هرگونه اطلاعیه و اخطاریه هواشناسی از سوی این اداره‌کل و سازمان هواشناسی کشور مبنی بر وقوع بارش‌های شدید و سیل‌آسا در لرستان صحت ندارد.
بهروز مرادپور با اشاره به انتشار یک اخطاریه جعلی در فضای مجازی عنوان می‌کند:‌ هرگونه تغییرات جوی تنها از طریق تارنمای سازمان هواشناسی کشور، وب‌سایت هواشناسی لرستان و رسانه‌های معتبر اعلام خواهد شد. اخطاریه پخش‌شده در فضای مجازی هم مربوط به سیل فروردین‌ امسال است که از سوی افراد سودجو تاریخ آن برای هفته آتی تغییر یافته است و صحت ندارد. مدیرکل هواشناسی استان لرستان با بیان اینکه بارش‌ها از امروز کاهش خواهد یافت به ساکنان و مسافران توصیه می‌کند، در این مدت، تجهیزات زمستانی را به همراه داشته باشند و از ترددهای غیرضروری به‌ویژه در محورهای مواصلاتی خودداری کنند. وی همچنین به کوهنوردانی که قصد صعود به ارتفاعات این استان را دارند تاکید می‌کند: در مدت فعالیت این سامانه بارشی از صعود به ارتفاعات بپرهیزند و اقدامات پیشگیرانه را به کار بندند.

کاهش دما در نیمه شمالی
مدیر‌کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی درباره وضعیت جوی حاکم بر استان‌های کشور اظهار می‌کند: از امروز یکشنبه با ادامه فعالیت سامانه بارشی در بیشتر نقاط کشور به جز سیستان و بلوچستان و هرمزگان شاهد ابرناکی و بارش‌ خواهیم بود. صادق ضیاییان از کاهش نسبی دما با نفود هوای سرد بر نیمه شمالی کشور خبر می‌دهد و می‌افزاید: بارش‌ها در مناطق سردسیر و مرتفع به شکل برف و در مناطق جنوبی گاهی با رگبار و رعد و برق و وزش باد موقتی همراه خواهد بود. از روز دوشنبه هم برای سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق، شرق و مناطقی از مرکز بارش باران و برف و برای جنوب و جنوب شرق کشور بارش پراکنده پیش بینی می‌شود. همچنین از بعد از ظهر فردا سامانه بارشی جدیدی از غرب و شمال غرب به کشور وارد می‌شود. فعالیت این سامانه از روز سه‌شنبه در شمال غرب، غرب، دامنه‌های البرز مرکزی، غرب دریای خزر و برخی مناطق مرکز کشور است و  روز چهارشنبه گسترده فعالیت این سامانه نیمه غربی، نیمه غربی و قسمت‌های از جنوب کشور را در برمی‌گیرد.  کارشناس سازمان هواشناسی هم در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به فعالیت سه سامانه بارشی در کشور طی هفته جاری می‌گوید: اولین سامانه بارشی از عصر دیروز وارد شده و فعالیت این سامانه در جنوب کشور با رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی همراه خواهد بود. همچنین در ارتفاعات بارش‌ها به صورت برف است.  امین حسین نقشینه می‌افزاید: با ورود دو سامانه دیگر در روزهای دوشنبه و جمعه بسیاری از استان‌های کشور هفته بارانی را پیش رو خواهند گذاشت.

استان‌های جنوبی با بارش‌های کم
سه استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان که هفته گذشته با بارش‌های سیل‌آسا مواجه بودند، روزهای کم‌بارشی را پیش رو خواهند داشت. نقشینه در این باره هم اظهار می‌کند: ‌با ادامه فعالیت سامانه بارشی در بیشتر نقاط کشور به جز استان سیستان و بلوچستان‌ و هرمزگان بارش‌ها ادامه پیدا می‌کند. اما در سه روز آینده، وزش باد شدید در شرق و جنوب شرق سیستان را شاهد خواهیم بود. همچنین در هرمزگان بارش‌ها در مناطق سردسیر به شکل برف خواهد بود و در مناطق جنوبی گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی همراه است. این کارشناس ادامه می‌دهد: آسمان کرمان هم تا اواخر روز دوشنبه قسمتی ابری تا تمام ابری خواهد بود و از اواخر امروز یکشنبه بارش‌ها آغاز و تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت. این بارش‌ها سیل آسا نیستند و در ارتفاعات و مناطق کوهستانی بارش‌ها به‌صورت برف خواهد بود.

تمهیدات پیش از سفر
این درحالی است که با توجه برودت هوا و افزایش بارش برف، کارشناسان اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور توصیه می‌کنند که رانندگان از تردد غیرضروری خودداری کرده و سفرشان را به روزهای آینده موکول کنند؛ بنابراین بهتر است قبل از حرکت با استفاده از اطلاعات سامانه ترافیک جاده‌ای www.141.ir یا تلفن‌ گویای 141 زمان و مسیر سفر خود را مدیریت کنند.

   اتوبوس دانش آموزان اشنویه‌ای واژگون شد
بارش‌ سنگین برف که از صبح دیروز در برخی استان‌ها آغاز شده، موجب تعطیلی مدارس برخی شهرهای کشور شد. هر چند که در تعدادی از شهرها این تعطیلی تنها به در شیفت صبح یا مقطع ابتدایی رخ داد و مدارس راهنمایی و دبیرستان با وجود بارش برف ممتد همچنان برقرار بود و سرویس مدرسه دانش‌آموزان در اشنویه را با حادثه روبه‌رو کرد. روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با تایید این خبر اعلام کرد: روز شنبه تنها مدارس ابتدایی شهرستان اشنویه در شیفت بعدازظهر تعطیل بودند اما مدارس راهنمایی و دبیرستان برقرار بودند. ظهر دیروز سرویس مدرسه دانش آموزان اشنویه در راه روستای حسن نوران به دلیل لغزنده بودن جاده و بارش برف از مسیر منحرف و واژگون شد. خوشبختانه دانش آموزان در سلامتی کامل هستند.

اولین سامانه بارشی از عصر دیروز وارد شده و فعالیت این سامانه در جنوب کشور با رعدوبرق و وزش باد شدید و بارش برف همراه خواهد بود. با ورود دو سامانه دیگر در روزهای دوشنبه و جمعه بسیاری از استان‌های کشور هفته بارانی را پیش رو خواهند گذاشت

این خبر را به اشتراک بگذارید