• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 22 دی 1398
کد مطلب : 92547
+
-

کامیون‌‌های خودران در مسیرهای بین شهری

برای نخستین بار در جهان از وسایل حمل‌ونقل خودران برای سفرهای بین‌شهری استفاده شده است تا در مرحله نخست کره صبحانه به مقصد رسانده شود!

کامیون‌‌های خودران در مسیرهای بین شهری

اگر کسی ساکن شهر کواکرتاون در پنسیلوانیا، جایی در 80کیلومتری فیلادلفیا باشد، کره صبحانه‌اش ممکن است با یک کامیون خودران و بدون سرنشین به دستش برسد! این نخستین بار است که یک وسیله حمل‌ونقل خودران سفر بین شهری انجام می‌دهد و فراتر از این سفر محصول تجاری هم جابه‌جا می‌کند و تحویل می‌دهد. شرکت Plus.ai که در واقع سازنده این فناوری خودران است از سال2016 تشکیل شده است و در چنین مدت کمی ساخت این فناوری یک شاهکار ویژه به‌حساب می‌آید. به گزارش پاپیولار مکانیکز، بنیانگذاران این شرکت که گروهی از دانش‌آموختگان دکتری دانشگاه استنفورد هستند می‌دانستند که حمل‌ونقل- که طبق گزارش آمار دفتر کار از سال 2003 با مشکل کمبود نیرو مواجه شده است- روش ابتدایی برای رساندن کالاها در سراسر آمریکاست بنابراین تصمیم گرفتند از هوش مصنوعی‌شان در مسیر ساخت کامیونی استفاده کنند که ضمن توانایی حرکت بدون راننده، کالاهای خوراکی و اساسی مورد نیاز را هم در سرتاسر آمریکا توزیع کند.

سفر 4هزار و 500کیلومتری
به گزارش نیواطلس، سفر 4هزار و 500کیلومتری که تقریبا 41ساعت زمان می‌برد، برای کامیون Plus.ai، 3 روز زمان برد. در طول این مسیر توقف‌های کوتاهی هم انجام شد که البته هیچ‌کدام به‌دلیل خستگی راننده نبود. در واقع یک راننده محتاط و ایمن در خودرو حضور داشت اما هرگز فرمان را در دست نگرفت به غیر از مواقعی که کامیون برای سوخت‌گیری و تحویل کالا توقف می‌کرد، در کار آن دخالت نمی‌کرد. به گفته کمپانی Plus.ai در واقع میزان دخالت راننده در امور کامیون خودران تقریبا صفر بوده است. در مارس 2017 شرکت Plus.ai به یکی از نخستین کمپانی‌های کامیون‌های خودران تبدیل شد که گواهینامه تست سلامت وسیله حمل‌ونقل کالیفرنیا را دریافت کرد. طبق آمار دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا حالا 65شرکت دیگر نیز مجوز کامیون خودران دارند. برای تکمیل سفر طولانی و رساندن کره قبل از خراب شدن، این کامیون به تکنولوژی SLAM Plus.ai تکیه کرده است که مخفف موقعیت‌یابی سریع و ساخت نقشه است. این فناوری شامل چند سنسور مانند دوربین، رادار- چیزی شبیه ماشین‌های خودران ولو در اوبر- است. اما آنچه آن را شگفت‌انگیز می‌کند سیستم اطلاعاتی آن است که با ترکیب این اطلاعات میدانی دیدی می‌سازد که تا 1600متری قابل تشخیص است و به کامیون اجازه می‌دهد مسیر جلوترش را ببیند. در همین حال Plus.ai میدان دید وسیعی دارد که کمک می‌کند کامیون خودش را با پیچ و خم جاده سازگار کند.
البته نباید فراموش کرد که مشکل اساسی یخچال این کامیون است که 181هزار و 43 کیلوگرم کره حمل می‌کند. در کنار این کالاهای فاسدشدنی، آب و هوا مانع دیگری است. این سفر که در هفته جشن شکرگزاری انجام شد 12 ایالت را در برگرفت و طی این ایالت‌های آب و هوای مختلفی ازجمله برف را نیز تجربه کرد.
باوجود این موفقیت، Plus.ai چندان نمی‌تواند خواب خوش و راحتی داشته باشد چراکه رقبا سخت مشغول هستند تا مشابه او را بسازند. در طول تابستان، شرکت روباتیک Starsky که در سن‌فرانسیسکو واقع است با همکاری شرکت لجستیکی Loadsmart نیویورک، یک کامیون اتوماتیک حمل‌ونقل بار ساخت. از طریق Loadsmart کالاها قیمت‌گذاری، مناقصه و رزرو انجام شد. Starsky که پیش از آن یک کامیون حمل‌ونقل خودران را از راه دور تا مسافت 14کیلومتری در آزادراه اورلاندو- فلوریدا هدایت کرده بود، اعلام کرد می‌تواند هدایت چنین کامیونی را هم برعهده بگیرد. این سفر نخستین آزمایش بدون سرنشین کامیون خودران در یک بزرگراه عمومی بود.
البته به گفته بنگاه استعدادیابی متخصص در صنعت حمل‌ونقل مستقر در تگزاس به مجله پاپیولار مکانیک، شرکت روباتیک Starsky پیش از جشن شکرگزاری راننده‌هایش را بیرون کرد و کلی آدم به این ترتیب بیکار شدند. این نشان می‌دهد که این تکنولوژی تا چه حد نوظهور است و بازیکنان این بازی هم می‌توانند موفقیت را تجربه کنند و هم زمین خوردن را! بله، این بازار تا همین اندازه غیرقابل پیش‌بینی است.
در عین حال رقبای دیگری هم در این بازار وجود دارد. شرکت زاکس تراکس در لس‌آنجلس با همکاری UPS کامیون حمل بار تمام برقی‌اش را آزمایش کرد.
Pronto.ai که از سوی آنتونی لواندوسکی، یکی از مهندسان شرکت اوبر ایجاد شده است یک سیستم امنیت بزرگراه معرفی کرده است که کنترل کروز، ترمز اضطراری اتوماتیک و مرکز محور خط فعال را ارائه می‌دهد.

دریافت گواهینامه تست سلامت
در مارس 2017 شرکت Plus.ai به یکی از نخستین کمپانی‌های کامیون‌های خودران تبدیل شد که گواهینامه تست سلامت وسیله حمل‌ونقل کالیفرنیا را دریافت کرد. طبق آمار دپارتمان وسایل نقیله موتوری کالیفرنیا حالا 65شرکت دیگر نیز مجوز کامیون خودران دارند

این خبر را به اشتراک بگذارید