• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 16 دی 1398
کد مطلب : 92177
+
-

شورای شهر تهران تصویب کرد

بزرگراه رسالت به نام سردار

پارلمان شهری پایتخت در یکصدو‌هشتادو‌هفتمین جلسه خود 8مصوبه داشت

بزرگراه رسالت به نام سردار

مجید جباری _ خبر‌نگار

 شورای شهر تهران در روزی که همراه با سراسر ایران، سیاه‌پوش و عزادار سردار بود، علاوه بر بازنگری و اصلاح ساختار شهرداری و رأی به تحقیق و تفحص از یک قرارداد مدیریت شهری، 2 طرح دوفوریتی برای زنده نگه‌داشتن نام سردار سلیمانی داشت. پارلمان شهری تهران ابتدا طرح تغییر نام بزرگراه رسالت به نام شهید قاسم سلیمانی را با اکثریت قاطع آرا‌ تصویب کرد و پس از آن با رأی یکپارچه خود به طرحی دیگر، شهرداری تهران را به «طراحی و احداث یادمان سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی را از طریق انتشار فراخوان بین‌المللی» مکلف کرد. به این ترتیب نام سردار سلیمانی به‌زودی بر پیشانی یکی از بزرگ‌ترین بزرگراه‌های شهر نقش می‌بندد.

اما صدو‌هشتادو‌هفتمین جلسه شورای شهر تهران دیروز با ادامه بررسی جزئیات اصلاحیه مصوبه اعطای نشان‌های شهروندی آغاز به‌کار کرد. در همین زمینه، چند پیشنهاد از سوی اعضای شورا ارائه شد که مهم‌ترین آنها پیشنهادی درباره حذف تبصره‌6 طرح بود که از سوی بهاره آروین مطرح شد. آروین دراین باره گفت: «اعطای نشان شهروندی جنبه معنوی دارد و این موضوع، اهمیت نشان شهروندی را دوچندان می‌کند؛ بنابراین درنظر گرفتن ردیف بودجه برای آن، معنوی بودن آن را از بین می‌برد.» حجت نظری اما در این‌باره گفت: «پیش‌بینی جایزه مادی علاوه بر نشان شهروندی می‌تواند باعث ایجاد انگیزه بین شهروندان شود.» ناهید خداکرمی هم در موافقت با حذف این تبصره بیان کرد: «می‌توانیم علاوه بر نشان شهروندی در قالب طرحی دیگر جایزه شهروندی را هم در شورا مطرح کنیم؛ اما نباید نشان شهروندی جنبه مادی به‌خود بگیرد.» به این ترتیب و پس از سخنان موافق و مخالف،‌ حذف این تبصره به رأی گذاشته شد که نتوانست اکثریت آرای شورا را کسب کند.

تغییر نام بزرگراه رسالت به شهید سلیمانی
شورای شهر تهران در ادامه اما 2فوریت نامگذاری معبری به نام شهید سپهبد قاسم سلیمانی را با ۱۷ رأی از ۱۷ نفر حاضر تصویب کرد و به این ترتیب، بزرگراه رسالت به نام این شهید والامقام نامگذاری شد. اما صبح جمعه و درپی اعلام خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی، قرار شد طرحی برای نامگذاری یکی از خیابان‌ها در پایتخت به شورای شهر ارائه شود که صبح دیروز محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران این طرح دوفوریتی را اعلام وصول کرد و آن را به جریان انداخت. حجت نظری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و عضو کمیته نامگذاری شورای شهر تهران در این‌باره گفت: «علت اینکه بزرگراه رسالت پیشنهاد شد، این است که رسالت 3 بخش دارد؛ بخش غربی به نام شهید حاج‌حسین همدانی است که از شهدای برون‌مرزی و همتراز با سردارسلیمانی است؛ بخش میانی به نام شهید آیت‌الله حکیم نامگذاری شده که او نیز در عراق ترور شده و از این جنبه اگر قسمت شرقی را به نام شهید سلیمانی نامگذاری کنیم، این معبر از ابتدا تا انتها پیامی مشخص را به همگان مخابره می‌کند.» پس از سخنان نظری، 2 فوریت و تغییر نام با رأی همه اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید و قرار شد، طی مراسمی، این تغییر نام انجام شود.

یادمانی برای سردار 
در ادامه جلسه، طرح دوفوریتی دیگری این‌بار از سوی علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران به هیأت رئیسه رسید و بررسی طرح «‌الزام شهرداری تهران به طراحی و احداث یادمان سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از طریق انتشار فراخوان بین‌المللی» به جریان افتاد.
علی اعطا در این‌باره گفت: «2فوریت این فراخوان برای ایجاد یک اثر هنری در سطح بین‌المللی پیش‌بینی شده است، زیرا بسیاری از آثار تأثیر‌گذار، در زمان مناسب که فضا و حالات روحی خاصی حاکم بوده، خلق شده‌اند. طراحی این آثار اگر مشمول زمان شود، فضای تأثیر‌گذار فعلی را دیگر نخواهیم داشت. انتشار فراخوان بین‌المللی مانند یک پیام رسانه‌ای عمل می‌کند که اگر در این مقطع خاص در فضای رسانه‌ای بین‌المللی منتشر شود، معنادار خواهد بود. بنابراین، ضروری است تا در ایام عزاداری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ترجیحا تا پیش از مراسم چهلم این شهید بزرگوار، فراخوان منتشر و طرح‌ها توسط هنرمندان تهیه شود. در کنار اقدامات دولتی و حاکمیتی مدیریت شهری نیز باید در عرصه عمومی شهر و در مکان و زمان مناسب انتقال پیام به همگان ازجمله رسانه‌های بین‌المللی این فراخوان را منتشر کند تا در نتیجه هنگام برگزاری مراسم چهلم سردار شهید بخشی از اقدامات مربوط به فراخوان و تهیه طرح‌ها انجام شود.»
شورای شهر به این طرح دوفوریتی هم رأی داد و کلیات آن و انتخاب علی اعطا به‌عنوان عضو ناظر بر حسن اجرای این طرح و گزارشگر روند اجرا به شورا نیز با موافقت شورا همراه شد.

اصلاح ساختار شهرداری
بازنگری و اصلاح ساختار شهرداری اما چهارمین دستور کار دیروز شورای شهر تهران بود. پیش از بررسی این دستور جلسه، محسن هاشمی جلسه را ترک کرد و به این ترتیب، سیدابراهیم امینی، ریاست ادامه جلسه دیروز را برعهده گرفت.
در جریان بررسی این لایحه، حامد مظاهریان، معاون شهردار تهران در دفاع از قید یک فوریت این لایحه سخن گفت اما احمد مسجد‌جامعی در مخالفت با فوریت لایحه اظهار کرد: «تغییر ساختار یک موضوع جدی و درست در شهرداری تهران است. اما اصلاح این اقدام، اولویت امروز شهر نیست و تنها از هم پاشیدگی آن برای این دوره از مدیریت شهری باقی می‌ماند. در این مدت شورا بیش از آنکه به شورا توجه کند به مسائل شهرداری توجه کرده و بیش از آنکه برای شهر وقت بگذارد، برای شهرداری وقت می‌گذارد؛ بنابراین درخواست می‌کنم این موضوع طبق روال عادی پیش برود.»
در ادامه اما سیدحسن رسولی، خزانه‌دار شورا در موافقت با یک فوریت اصلاح ساختار شهرداری گفت: «اصلاح ساختار در شهرداری یک تکلیف قدیمی است و مطالعات آن از سال ۹۲ انجام شده است؛ بنابراین اگر این موضوع اولویت نداشت چرا چندصد میلیون هزینه‌های مطالعات برای چگونگی اصلاح ساختار انجام دادیم؟ شهرداری سرانجام پس از چندبار پیگیری، چارت جدید ساختار شهرداری را برای ما ارسال کرده و ما باید در این زمان با همراهی و همکاری‌ای که بین شورا و شهرداری وجود دارد، این امر مهم را محقق کنیم تا کمترین عارضه را برای شهرداری داشته باشد.» در نهایت این یک فوریت به رأی گذاشته شد که با 10رأی موافق و 6رأی مخالف، لایحه بازنگری و اصلاح ساختار شهرداری تهران تصویب شد. پس از رأی آوردن این لایحه، ضوابط تشکیلاتی شهرداری تهران هم به‌عنوان مکمل لایحه اصلاح ساختار  با اکثریت آرا تصویب شد.

تحقیق و تفحص از شرکت رسا تجارت 
در ادامه یکصدو هشتادو هفتمین جلسه شورای شهر تهران، تحقیق و تفحص از قرارداد شرکت رسا تجارت و قرارداد موسوم به 3 شهید در دستور کار شورا قرار گرفت.
بهاره آروین به‌عنوان سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در این‌باره سخن گفت و درخواست کرد تا تحقیق و تفحص از قرارداد 3  شهید هم به طرح تحقیق و تفحص اضافه شود. درنهایت درخواست کمیسیون برنامه و بودجه مبنی بر تحقیق و تفحص پیرامون مبانی حقوقی و گزارش عملکرد قرارداد با شرکت رسا تجارت و قرارداد موسوم به 3 شهید با رأی همه اعضای شورا تصویب شد و به این ترتیب، شورای شهر، تحقیق و تفحص از قرارداد شهرداری با شرکت رسا تجارت را به جریان انداخت.

احیای مجموعه گورستان‌های دولاب
ساماندهی حفاظت و احیای مجموعه گورستان‌های دولاب هم دیگر دستور جلسه پارلمان شهری پایتخت بود که این لایحه شهرداری تهران هم با قید یک فوریت در شورا مطرح شد که پس از بحث و بررسی اعضای شورا و سخنان سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) این لایحه یک فوریتی هم با رأی شورای شهر تهران همراه شد.
انتخاب 2نفر کارشناس متخصص جهت عضویت در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اما آخرین دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران بود که براساس آن، صفا صبوری‌دیلمی و محمدرضا جوادی‌یگانه، معاونان شهردار تهران با رأی شورا به‌عنوان نمایندگان مدیریت شهری در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران انتخاب شدند.

قاسم سلیمانی، سرداری از جنس مردم بود

محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران: 

حاج قاسم سلیمانی سرداری از جنس مردم بود؛ ساده‌زیستی، تواضع، ادب و متانتش، توانمندی‌های نظامی، فرماندهی و رهبری او را برجسته‌تر می‌کرد و به‌دلیل پرهیز از ورود به مجادلات سیاسی و حفظ جایگاه فراجناحی‌اش، بین تمامی جریان‌های سیاسی و سلایق فرهنگی و اجتماعی ایران محبوبیت ویژه‌ای داشت. حاج قاسم سلیمانی، تنها یک فرد نبود، بلکه یک سرمایه اجتماعی محسوب می‌شد و صدالبته امروز با شهادت حاج قاسم، این سرمایه اجتماعی، نه‌تنها از بین نرفته است، بلکه به لطف الهی چندین برابر شده و قاسم سلیمانی به‌عنوان یک الگو برای همه پاسداران و سربازان ایران اسلامی و جوانان شیفته در سراسر جهان، ماندگار شده است .به‌دلیل ارتباط ویژه سردار سلیمانی با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، می‌توانم شهادت بدهم که اخلاص، صداقت و تواضع حاج قاسم در میان مسئولان نظام کم‌نظیر بود و امانتداری و صداقتش در انتقال حقایق و اطلاعات به مسئولان ارشد نظام مثال‌زدنی بود و به همین علت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نسبت به صحت و دقت گزارش‌هایی که به‌وسیله سردار سلیمانی به ایشان ارائه می‌شد، اطمینانی مضاعف داشت.

با تصویب شورا، درخواست کمیسیون برنامه و بودجه مبنی بر تحقیق و تفحص پیرامون مبانی حقوقی و گزارش عملکرد قرارداد با شرکت رسا تجارت و قرارداد موسوم به 3 شهید به جریان افتاد

 تذکرها:
گزارش شهرداری از هوشمند‌سازی
سیدمحمود میرلوحی


برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران بر هوشمندسازی‌ و جایگاه ویژه آن در توسعه پایدار شهری تأکید دارد و متذکر می‌شود که شهرداری تهران گزارش اقدامات سیاستی و اجرایی انجام شده را در راستای تحقق بندهای مواد 7 و17 و 18 و 19 و 20 و 21 و بند ماده 42 به شورا ارائه کند؛ بنابراین با توجه به اهمیت موضوع هوشمند‌سازی‌،  لزوم ارائه گزارش اقدامات شهرداری تهران در حوزه هوشمند‌سازی‌ در مواد برنامه سوم توسعه شهر تهران و نیز مفاد تبصره 36 بودجه سال 98 الزامی است.

تأکید بر نقش نظارتی شورا 
الهام فخاری 


براساس ماده ۸۰ قانون شورای اسلامی شهر و در مقام ایفای نقش نظارتی شورا نسبت به عملکرد شهرداری و مؤسسه‌های تابعه به شهردار محترم تهران تذکر می‌دهم؛ نسبت به ترکیب،  وضعیت و شرایط هیأت‌مدیره‌های سازمان‌ها و شرکت‌ها به‌ویژه هیأت‌مدیره شرکت شهروند بررسی دقیق و قانونی صورت پذیرد و با ارسال گزارش در این ارتباط به اینجانب و شورای شهر نسبت به ابهامات موجود اقدام عاجل انجام دهد.

 نطق  پیش از دستور:
صدور پروانه در املاک و اراضی واقع در طرح‌های شهرداری
افشین حبیب‌زاده


نام سلیمانی در ایران ماندگار و راه سلیمانی نه‌فقط در حافظه تاریخی ایران بلکه در قلب عاشقان میهن زنده است. اگر سلیمانی را از دست دادیم هزاران سلیمانی راه و اندیشه او را دنبال خواهند کرد. اما موضوعی که باید به آن اشاره کنم این است که شورای پنجم به‌رغم همه مشکلات،  تمام تلاش خود را بر شناسایی مطالبات و اولویت‌بندی و پاسخ به آنها متمرکز کرده است. یکی از مطالبات قدیمی شهروندان که از سال‌های گذشته تاکنون گریبانگیر بخشی از مردم و باعث بلاتکلیفی آنها شده است و در نشست‌های مردمی به کرات مورد درخواست شهروندان بوده،  نحوه مواجهه و تعیین‌تکلیف زمین‌ها و املاکی است که سال‌ها در طرح‌های دولتی و شهرداری قرار گرفته‌اند و به‌دلیل مشکلات مالی شهرداری نه امکان تملک و پرداخت بهای آنها وجود داشت و نه تدبیری در جهت خارج کردن این املاک از طرح‌های مذکور صورت می‌گرفت. متأسفانه در سال‌های گذشته حقوق اساسی مردم مورد غفلت قرار گرفته است. پس از برگزاری جلسات کارشناسی مستمر و رایزنی با حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران در تاریخ 07/10/1398شیوه‌نامه نحوه صدور پروانه ساختمان جهت اراضی و املاک موضوع قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها ابلاغ شد. براساس این شیوه‌نامه صاحبان این املاک و اراضی می‌توانند برای دریافت پروانه ساختمان و یا براساس شرایط خاص ذکر شده در این شیوه‌نامه برای واگذاری املاک مذکور به شهرداری‌ها مراجعه کنند. شهرداران مناطق نیز لازم است با سعه‌صدر و به موقع در اجرای قانون اقدام کنند. براساس این شیوه‌نامه، صدور پروانه در املاک و اراضی واقع در طرح‌های شهرداری با رعایت ضوابط مربوط بلامانع است.

یکپارچگی همدلانه کشور با شهادت سردار سلیمانی
محمد علیخانی


سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که همچون هاشمی بزرگ،  فرزند کویر بود،  امروز دیگر در میان ما نیست. در پی خبر ناگهانی شهادت سردار سلیمانی،  یکپارچگی صریح و همدلانه‌ای بعد از مدت‌ها بین بیشتر گروه‌های سیاسی و اجتماعی اتفاق افتاده است. روزهای تشییع حاج‌ قاسم در ایران،  به لطف خدا برای دشمنان، کورکننده و حیرت‌آور خواهد بود و عظمت ملت ایران به رخ جهانیان کشیده خواهد شد. اما نشود که مثل تشییع پیکر شهدای غواص،  تریبون را بدهیم به چند خوش‌سلیقه که یک میدان حماسی ملی را به میتینگ تند انتخاباتی تبدیل کنند. حاج قاسم،  در اخلاق و سیاست،  متعادل و علوی بود. او سرباز رهبر و ایران اسلامی بود. او زبان و تفنگش سمت دشمن بود و جان و دلش سمت مردم؛ توان ارتباط با تمامی گروه‌ها را داشت و از همه مهم‌تر،  فارغ از هر اختلافی برای دیگران،  احترام و حرمت واقعی قائل بود، اما امسال، سومین سالی است که آیت‌الله هاشمی در میان ما نیست. وقتی از فقدان زیانبار این شخصیت بی‌نظیر تاریخ معاصر سخن می‌گوییم،  برآنیم از خود بپرسیم که چه عاملی باعث می‌شود که همچنان از او یاد کنیم و از نبودش در این روزهای سخت افسوس بخوریم؛ آیت‌الله هاشمی در خاطره سیاسیون بیش از هر چیز با 3 مشخصه‌ بارز دور‌اندیشی،  صبوری و نگاه فراگیر و توجه به توسعه شناخته می‌شود. درسی که زندگی سیاسی مرحوم هاشمی به ما می‌دهد به جز صبوری و به جز نگاه رو به جلو،  درس بردباری و پذیرش دیگران است. آیت‌الله هاشمی برای حفظ این تعادل جفاهای بسیاری دید و همیشه می‌کوشید که توازن منطقی میان مردم و حاکمیت برقرار کند. او هیچ‌گاه یکی از این دو را فدای دیگری نکرد و هیچ‌گاه از ملامت تندروهای یکی از این دو طرف،  خسته نشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید