• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 9 دی 1398
کد مطلب : 91623
+
-

گزارش تحلیلی همشهری درباره احتمالات روند حرکت بازارسرمایه در زمستان امسال

پرچم بورس همچنان بالاست

بازده بورس بیشتر از بازار‌های دیگر است

مدیرعامل بورس تهران، با بیان اینکه ارزش بازار سهام به‌طور قابل توجهی رشد کرده است، گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد متوسط رشد سالانه سرمایه‌گذاری در بورس افزایش داشته است و سرمایه‌گذاری در بورس از سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری، بازده بیشتری داشته است. علی صحرایی به ظرفیت‌های تأمین مالی از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه ایران در چند سال گذشته شاهد حضور ابزارهای نوین مالی شامل اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اوراق سفارش ساخت، اسناد خزانه اسلامی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، اوراق سلف استاندارد موازی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه، اوراق فروش تبعی و اوراق خرید دین بوده است.

بورس تهران از اول هفته تاکنون 8هزار واحد رشد کرده، با این مقدار رشد، ارزش کل بازار سهام ایران به 125میلیارد دلار رسیده با این حال بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که روند صعودی شاخص بورس دست‌کم تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
به گزارش همشهری، تداوم روند صعودی یا آغاز روند نزول بورس، این روزها دغدغه اصلی سهامداران است، هرچند برخی سهامداران نگران نزول شاخص کل بورس تهران و افت ارزش سهامشان هستند، اما نماگرهای اصلی نشان می‌دهد حال بورس همچنان خوب است زیرا حجم نقدینگی در بازار بسیار بالاست و گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها هم از رشد سودآوری آنها حکایت دارد.
آمار‌ها نشان می‌دهد فقط در 2روز گذشته 10هزار میلیارد تومان معامله در بورس و فرابورس انجام شده و اکنون ارزش کل بازار سهام به 1625هزار میلیارد تومان، معادل 125میلیارد دلار رسیده است. همچنین ارزش کل سود شرکت‌های بورس به 160هزار میلیارد تومان معادل 12.5میلیارد دلار رسیده که تأثیر زیادی در رشد شاخص‌های بورس دارد. با این حال اغلب تحلیلگران می‌گویند از یک طرف فرصت سرمایه‌گذاری چندانی در بازار‌هایی مانند طلا، ارز و مسکن وجود ندارد و از طرف دیگر سایر عوامل بنیادی نظیر تورم، قیمت دلار، قیمت نفت و مواد خام در سطح جهان به محرک‌های اصلی رشد بازار تبدیل شده‌اند. با وجود این تحلیل‌ها کارشناسان نسبت به روند صعودی شاخص بورس اتفاق نظر ندارند؛ برخی بر این باورند که احتمالا شاخص بورس در محدوده 370هزار واحد با نزول یا اصلاح موقت مواجه می‌شود اما برخی دیگر معتقدند شاخص بورس تا محدوده 400 و حتی 420هزار واحد با کمترین وقفه رشد خواهد کرد.

دلایل تداوم رشد بازار سهام
ابراهیم خلیلی، کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد روند رو به رشد این بازار تا پایان سال ادامه پیدا کند. خلیلی گفت: حرکت پرقدرت شاخص بورس در نخستین روز معاملاتی هفته جاری به همراه ارزش و حجم بالای این معاملات نشان داد نقدینگی کماکان میل به حضور در بازار سهام دارد و اگر هم اصلاحی در شاخص بورس و قیمت‌ها طی روزهای پیش‌رو اتفاق بیفتد، این اصلاح کوتاه‌مدت و زودگذر خواهد بود. او افزود: در بازارهای موازی ازجمله مسکن، خودرو، ارز، سکه و طلا خبر خاصی نیست و این مولفه نیز به موضوعی برای تداوم حضور نقدینگی در بازار سهام تبدیل شده است. او اضافه کرد: سود بانکی پایین نیز عامل دیگری است که موجب شده نقدینگی تمایلی به حضور در بانک‌ها نیز نداشته باشد، ضمن اینکه به این عوامل باید بهبود قیمت جهانی نفت و پیش‌بینی افزایش آن به مرز ۷۰دلار را هم اضافه کرد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: علاوه بر این، فروکش‌کردن تنش‌ها میان ایالات متحده و چین نیز موجب شده تا شاهد بهبود بازار جهانی کالاها و در نتیجه تأثیر این مولفه در صنایع بورسی باشیم. او با اشاره به اینکه گزارش‌های منتشرشده شرکت‌ها نیز امیدوارکننده بوده، افزود: انتظار روانی فعالان بازار سرمایه این است که گزارش‌های ۹ماهه خوبی هم منتشر شود. او گفت: موج نقدینگی که به بازار سهام وارد شده، کوتاه‌مدت و گذرا نیست و به‌نظر می‌رسد این روند به‌صورت متعادل تا پایان سال ادامه داشته باشد.

بورس تا پایان دی‌ماه مثبت است
یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم پیش‌بینی کرد: به‌دلیل افزایش قیمت دلار و گزارش مثبتی که شرکت‌ها برای‌ماه آذر ارائه دادند به‌نظر می‌رسد روند معاملات بورس تا پایان دی‌ماه مثبت باشد. حسن قاسمی گفت: شرکت‌ها تا اواخر دی‌ماه ملزم به ارائه گزارش 3ماه گذشته خود هستند که ارائه این گزارش‌ها در گروه‌های بنیادی مثبت به‌نظر می‌رسد. او با تأکید بر اینکه تا پایان سال شاخص بورس به کانال ۴۰۰هزار واحد وارد خواهد شد، گفت: روند معاملات در‌ماه اسفند طبق روال سال‌های گذشته به جز هفته آخر همیشه با رشد همراه بوده است.

عملکرد 9ماهه شرکت‌ها مثبت بود
علیرضا تاج بر دیگر کارشناس بازار سرمایه هم گفت: گزارش‌های عملکرد 9‌ماهه شرکت‌ها در اواخر آذر‌ماه منتشر شده که فراتر از انتظار بود، برخی از شرکت‌ها در صادرات موفق عمل کردند و نشان دادند که با وجود تحریم‌ها قادر به وفق دادن خود با این شرایط هستند. او افزود: چشم‌انداز موجود از شرکت‌های صادرات محور مثبت به‌نظر می‌رسد، به همین دلیل انتظار می‌رود که شرایط صعودی بازار ادامه‌دار باشد. اوتأکیدکرد: به‌غیراز انتشار گزارش‌های مثبت شرکت‌ها ما اکنون با موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی به‌خصوص در حوزه خودرو و بانکداری هم مواجهیم که این موضوع می‌تواند از دیگر عوامل اصلی رشد بازار تلقی شود، با توجه به این مسائل پیش‌بینی می‌شود که روند بازار تا پایان سال صعودی باشد.

سطوح بالاتر در انتظار شاخص بورس
حمید ابراهیمی یک تحلیلگر دیگر بازار سرمایه هم ارزیابی کرد: با توجه به تداوم روندی صعودی بازار سهام به‌نظر می‌رسد سطوح بالاتر برای شاخص بورس دور از دسترس نباشد. او افزود: حجم و ارزش معاملات نشان می‌دهد در شرایط کنونی کلیت بازار سهام تمایلی به اصلاح و استراحت ندارد که شاید مهم‌ترین دلیل آن رکود سنگین حاکم بر سایر بازارها و نیز حضور فعال نقدینگی در بازار بورس باشد. به گفته او پیش‌بینی افزایش قیمت جهانی نفت و مواد خام هم روی بازار سهام اثر مثبت بر جای گذاشته است. او ادامه داد: با توجه به روندی که شاخص بورس در روز پایانی هفته گذشته داشت، به‌نظر می‌رسد شاخص بورس از سطح ۳۶۰هزار واحد هم عبور کند و سطوح بالاتر برای نماگر بازار دور از دسترس نباشد. هرچند سهامداران نباید تنها شاخص بورس را ملاک سرمایه‌گذاری‌های خود قرار دهند.

 بورس هنوز ظرفیت جذب نقدینگی را دارد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به برنامه‌های این سازمان برای جذب نقدینگی‌های اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه همواره دغدغه جذب نقدینگی‌های سرگردان را داشته است به همین دلیل تاسیس نهادهای مالی و تشکیل صندوق‌ها در این زمینه دنبال شده و درسال آینده نیز جذب نقدینگی از این مسیر تقویت خواهد شد. شاپور محمدی افزود: همچنین افزایش سرمایه شرکت‌های بورس همراه با معافیت‌های مالیاتی دومین مسیر برای جذب نقدینگی در بورس است که آن را با جدیت دنبال می‌کنیم و در این مسیر پیگیری‌های سازمان بورس، وزارت اقتصاد و شورای هماهنگی اقتصادی قوا به این موضوع کمک کرده است. او با بیان اینکه سومین کار برای جذب نقدینگی در بورس، پذیرش شرکت‌های جدید در بورس و فرابورس است که مسیر مشخصی دارد و با برنامه دقیق و منظم کار جلو می‌رود، توضیح داد: عموما هر‌ماه 2تا 3عرضه اولیه اتفاق می‌افتد، به‌نحوی که هم بازار از شادابی لازم برخوردار باشد و هم فرصت‌های جدید ایجاد شود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: یکی دیگر از راهکارها جذب نقدینگی در بورس نیز فروش اوراق بدهی برای شرکت‌های بخش خصوصی در بازار سرمایه است، اگرچه سازمان بورس برای دولت نیز اوراق عرضه می‌کند اما این ظرفیت وجود دارد که برای بخش خصوصی بیشتر اوراق عرضه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید