• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 2 آذر 1398
کد مطلب : 88470
+
-

خبرها/زیست‌بوم

رمز‌ارزها به وزارت میراث رسیدند
تفاهمنامه همکاری چندجانبه بین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بنیاد ملی توسعه فناوری به امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی رسید. به‌گزارش وزارت میراث فرهنگی، این تفاهمنامه در راستای همکاری در ارتقای زیست‌بوم توسعه کارآفرینی بر بستر فناوری‌های هوشمند مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاکچین از طریق ایجاد توکن و رمز‌ارز میراث به امضای مسئولانی از دستگاه‌های ذی‌نفع رسید. براساس این تفاهمنامه، در ایجاد زیرساخت‌های قانونی و دریافت مجوزهای لازم درخصوص موضوع مورد توافق، اطلاع‌رسانی در مورد استفاده از رمز‌ارز میراث به اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط، معرفی جامع رشته‌های صنایع‌دستی به تفکیک محدوده جغرافیایی، همکاری و اطلاع‌رسانی به ذی‌نفعان صنایع‌دستی در استفاده از رمز‌ارز میراث برای تمام کسب‌وکارها، تولیدکنندگان و هنرمندان برجسته و موفق صنایع‌دستی و همکاری در توسعه بازار فروش صنایع‌دستی از طریق رمز‌ارز میراث در داخل و خارج از کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.

همچنین تولید و مدیریت رمز‌ارز میراث بر پایه اتریوم و بر بستر بلاکچین، ایجاد صرافی دیجیتال برای تبدیل میراث به رمز‌ارزهای مهم و ریال پس از دریافت مجوزهای قانون آموزش الکترونیکی و حضوری روش‌های استفاده از رمز‌ارز میراث، انجام آموزش‌های مورد نیاز، پایش و راهبردی مراکز نوآوری و هدایت، اتصال کسب‌وکارهای ذیل زیست‌بوم به بازارهای داخلی و بین‌المللی و توسعه برندهای توانمند در موضوع تفاهمنامه ازجمله تعهدات بنیاد ملی توسعه فناوری خواهد بود.
براساس این تفاهمنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متعهد شد همکاری در ایجاد کمیته‌ای برای پیگیری امور مربوط به رفع چالش‌ها و موانع کسب‌وکارها، حمایت و همکاری در برگزاری رویدادهای تخصصی و عمومی برای رمز‌ارز میراث، ارائه مجوزهای مورد نیاز به زیست‌بوم برای انجام فعالیت‌های خود و تسهیل ارتباطات با سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی، عمومی، خصوصی و بین‌المللی و تأمین اعتبارات اولیه برای راه‌اندازی زیست‌بوم، سیدمانی کسب‌وکارهای نوپا در اکوسیستم رمز‌ارز میراث را به انجام برساند.

یزد  در تلاش برای ثبت  شهر زیورآلات 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد ابراز امیدواری کرد که یزد به‌عنوان شهر زیورآلات به ثبت برسد. مصطفی فاطمی به ایسنا گفت: در استان یزد انواع دستبافت‌های سنتی از دوران صفویه وجود داشته است که البته بسیاری از این صنایع هنری تا هم‌اکنون منسوخ شده‌اند. او افزود: یکی از صنایعی که کاملا از بین رفته است، هنر زربافی است. این هنر که ریشه آن به دوره صفویه بازمی‌گردد، از تارهای مختلف ابریشم، طلا و نقره بافته می‌شود. در سال‌های اخیر تلاش شد تا این هنر احیا شود، اما به‌دلیل اینکه قیمت این پارچه به‌شدت گران است، بازار زیادی پیدا نکرد و در نتیجه تمایلی هم به تولید آن نیز وجود نداشت. البته توانستیم دستگاه این هنر را احیا کنیم و مقدار کمی از آن پارچه را ببافیم تا اینکه صرفا هویت این هنر زنده نگه داشته شود.  فاطمی ادامه داد: از دیگر صنایع‌دستی که رو به افول است، ترمه دستبافتِ ابریشم است که شهر یزد سال‌ها خاستگاه این هنر بوده است.
او هنر مخمل را از دیگر هنرهای فراموش‌شده استان یزد برشمرد و گفت:‌ این هنر نیز ازجمله هنرهای فراموش‌شده‌ای است که از سال‌های پیش از انقلاب منسوخ شده بود و دیگر در یزد بافته نمی‌شود. فاطمی افزود: یکی دیگر از هنرهای رو به افول، زرگری یزدی همانند بافت زنجیر چینابی است که تولید آن بسیار سخت است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد گفت: بسیاری از بافت‌های یزدی همانند دارایی بافی و ترمه‌ دارایی همچنان زنده و اتفاقا جزو صنایع پرکار استان محسوب می‌شوند. برخی از بافت‌ها نیز همانند سفره‌ خمیر و چنته‌بافی در سال‌های اخیر احیا شده‌اند و هم‌اکنون نیز تولید می‌شوند. زرتشتی‌دوزی نیز با وجود اینکه تعداد هنرمندان آن بسیار کم است، اما هنوز تولید می‌شود.
.
گروه باستان‌شناسی در وزارت علوم
ایجاد گروه مستقل آموزشی باستان‌شناسی در شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم و در حاشیه نشست سراسری مدیران گروه‌های باستان‌شناسی دانشگاه‌های دولتی کشور پیشنهاد شد. به‌گزارش مهر، نمایندگان گروه‌های باستان‌شناسی خواهان ایجاد واحد درسی «آشنایی با باستان‌شناسی و میراث فرهنگی» در مقطع متوسطه اول دانش‌آموزان با همکاری وزارت آموزش و پرورش و نیز همکاری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برای ساماندهی به واحدهای عملی مقطع کارشناسی باستان‌شناسی شدند. مقرر شد دبیرخانه دائمی گروه‌های باستان‌شناسی در دانشگاه مازندران تأسیس شود و هماهنگی‌های بعدی و پیگیری مصوبات جلسه از طریق این دبیرخانه انجام گیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید