• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 25 آبان 1398
کد مطلب : 87863
+
-

برگزاری ششمین کنگره شهرهای متحد و دولت‌های محلی

شهرداران مدرسه مدیران شهری می‌شوند

شهرداران مدرسه مدیران شهری می‌شوند

 ششمین کنگره شهرهای متحد و دولت‌های محلی با حضور هیأتی عالی‌رتبه از مدیریت شهری تهران و نمایندگان شهرهای بزرگ جهان در دوربان آفریقای جنوبی برگزار شد.
به گزارش همشهری، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در ششمین کنگره شهرهای متحد و دولت‌های محلی در دوربان آفریقای جنوبی از تجارب شهرداری تهران در حوزه آسیب‌های اجتماعی و شهر آینده مورد توجه کودکان و همچنین تجربه شهردار مدرسه گفت.

محمدرضا جوادی یگانه در نشست «وضعیت جهانی متروپلیس» در ششمین کنگره شهرهای متحد و دولت‌های محلی با بیان تجربه انتخابات شهردار مدرسه در تهران گفت: انتخابات شهردار مدرسه با هدف فراهم آوردن زمینه‌هایی برای حضور، مشارکت و مسئولیت‌پذیری نوجوانان شهر تهران در سطح مدارس دوره متوسطه به‌عنوان یک فرصت تازه است. برای انتخاب شهردار مدرسه، دانش‎آموزی که بتواند بیشترین آرا را کسب کند به‌عنوان شهردار مدرسه و ٨نفر بعدی به‌عنوان معاونان هشتگانه او انتخاب می‌شوند. مدرسه و ۵٠٠متری اطراف آن، حوزه عمل شهردار مدرسه است. شهردار و معاونان مدرسه تبدیل به بخشی از ساختار مدیریتی شهر می‌شوند.
معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در نشست «وضعیت جهانی متروپلیس» که سه‌شنبه گذشته توسط سازمان UN-Habitat و با حضور الیسندا آلامانی عضو شورای‌شهر‌ بارسلونا، کارلا میراندا مدیر تحقیقات اداره برنامه‌ریزی شهر سن‌سالوادور، اکتاوی دلاوارگا دبیرکل متروپلیس و دیونیسو گونزالز دبیر توسعه جمعیت جهانی حمل‌ونقل عمومی در حاشیه ششمین کنگره شهرهای متحد و دولت‌های محلی برگزار شد، از سیاست‌های نظام مدیریت شهری تهران در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی سخن گفت.

جوادی یگانه در این کنگره گفت: امروز جهان، به‌خصوص در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، در حال تجربه رشد شهرنشینی است. این شتاب شهری شدن به همراه خود، هم چالش‌های توسعه انسانی و هم فرصت‌هایی برای ارتقای زیست انسانی خلق کرده است. در نتیجه پا‌به‌پای فرصت‌هایی که شهرنشینی به جوامع ارائه می‌کند، معضلات اجتماعی نیز شدت گرفته‌اند.به‌گفته او مطابق ماده١٧ قانون اساسی ایران، شهروندان حق دارند از خانه‌ای امن و مناسب برای برآوردن نیازهای خود و خانواده‌شان بهره ببرند و دولت موظف است این مهم را در اولویت قرار داده و تسهیلات لازم را فراهم آورد. از سویی دیگر طبق ماده۵۵ قانون شهرداری‌ها، مسئولیت تأمین مسکن ارزان‌قیمت برای خانواده‌های فقیر نیز بر عهده شهرداری است که با توجه به تعهدات قانونی و افزایش بی‌خانمان‌ها از دهه١٣٨٠ در شهر تهران، شهرداری تهران اقدام به ساختن پناهگاه‌هایی به نام گرمخانه با هدف تامین تغذیه و محافظت از بی‌خانمان‌ها در برابر سرما کرده ‎است.

یگانه در ادامه گفت: باتوجه به سرمای هوا در ساعات پایانی شب در تهران، این تسهیلات به‌تدریج به پناهگاه‌های دائمی تبدیل شده و وظیفه تامین بدون قیدوشرط غذا، دارو، پوشاک و مراقبت‌های پزشکی را برای بزرگسالان متقاضی عهده‌دار شده‎است.
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اظهار این نکته که هر شب بیش از ۴٢٠٠نفر از خدمات شبانه‌روزی این مراکز بهره می‎برند، افزود: نظر به فراگیری ارائه این خدمات در مجموعه شهرداری تهران، استانداردسازی این مراکز و ساخت و تجهیز ۵مرکز دیگر در حال انجام است که ظرفیت ما را تا پایان سال آینده به اسکان ٧هزار نفر در هر شب ارتقا می‌دهد. گرچه وجود گرمخانه‌ها توانسته فضایی برای آرامش‌بخشی از آسیب‌دیدگان فراهم آورد اما طبق تخمین‎ها، بیش از ١۵هزار نفر شب را در خیابان‎های تهران می‎گذرانند که مدیریت این موضوع مستلزم ساخت گرمخانه‌های بیشتر است. از سوی دیگر مقاومت مردم محلی بر ساخته نشدن این مراکز در نزدیکی محل سکونت‌شان ازجمله مسائلی است که امروز با آن دست‌به‌گریبانیم.او از اجرای یک طرح آزمایشی در تهران خبر داد و افزود: منطقه١٠ تهران با جمعیتی بیش از ٣۵٠هزار نفر به‌عنوان منطقه آزمایشی، شاهد برگزاری کارگاه‌های مشارکتی با افراد محلی و با محوریت زنان، برای نقشه‌برداری از انواع مختلف بی‌نظمی، تجربه جرم، حوادث آزار جنسی در خیابان و خشونت است. در این مدل، شرکت‌کنندگان با طرح نگرانی‌های خود و ضمن همکاری با سایر افراد، مکان‌های ناامن در محله را شناسایی کرده و تسهیل‌گران، مجموعه‌ای از راه‌حل‌های پیشنهادی را به‌طور خاص به زنان ارائه می‌کنند. 

او به انتخابات شهردار مدرسه با هدف فراهم آوردن زمینه‌ای برای حضور، مشارکت و مسئولیت‌پذیری نوجوانان شهر تهران در سطح مدارس دوره متوسطه به‌عنوان یک فرصت تازه اشاره کرد و گفت: با ایجاد فرصتی مساعد، امکان تمرین مسئولیت‌پذیری در فرایند تصمیم‎سازی برای آنان در آینده را فراهم می‌آورد. افزایش آگاهی جوانان از اهمیت توسعه پایدار و ایجاد دغدغه برای دانش‌آموزان درباره محیط پیرامونی مدرسه‌شان ازجمله دیگر اهداف این طرح است. با توجه به سازوکار طراحی شده برای انتخاب شهردار مدرسه، دانش‎آموزی که بتواند بیشترین آرا را کسب کند به‌عنوان شهردار مدرسه و ٨ نفر بعدی به‌عنوان معاونان هشتگانه او انتخاب می‌شوند. مدرسه و ۵٠٠ متری اطراف آن، حوزه عمل شهردار مدرسه است و کلیه تصمیمات مربوط به تغییر یا پیشرفت در این زمینه منوط به تصمیمات شهرداران مدرسه و معاونان آن‌هاست. به این ترتیب شهردار و معاونان مدرسه تبدیل به بخشی از ساختار مدیریتی شهر می‌شوند.
یکی دیگر از محورهای سخنان جوادی یگانه کودکان و شیوه نگریستن آنان به فضاهای شهری و آرزوهایشان برای آینده شهر بود. او در این‌باره گفت: امسال برای نخستین بار از کودکان ۴ تا ١۴ ساله شهر تهران خواستیم تا شهری را که دوست دارند تصویر کنند و کودکان در قالب ٩۴٠٠ اثر، آنچه راکه از شهر مطلوب‌شان در ذهن داشتند به تصویر کشیدند؛ شهر مورد علاقه کودکان تهرانی، فضایی برای حضور، تعامل و زیست تمامی موجودات انسانی و غیرانسانی بود.

کنگره شهرهای متحد چیست؟
ششمین کنگره شهرهای متحد و دولت‌های محلی با حضور هیأتی عالی‌رتبه از مدیریت شهری تهران و نمایندگان شهرهای بزرگ جهان در دوربان آفریقای جنوبی برگزار شد. گروه شهرداری تهران متشکل از رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل، محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران و محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این رخداد جهانی حضور داشت. غلامحسین محمدی، مشاور شهردار تهران و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در مورد ششمین کنگره شهرهای متحد و دولت‌های محلی گفت: این کنگره در شهر دوربان آفریقای جنوبی برگزار شد و هیأت عالی‌رتبه‌ای از شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران در آن حضور پیدا کردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید