• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 20 آبان 1398
کد مطلب : 87392
+
-

عکس‌های نادیده از عصر قاجار رونمایی شد

نمایشگاه عکس‌های دیده نشده از شاهان قاجار به بهانه گرامیداشت روز جهانی دیداری و شنیداری در موزه کتاب و میراث مستند ایران در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گشایش یافت.
به گزارش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سلفی ناصرالدین‌شاه با زیرنویسی به خط او، ازجمله عکس‌های رونمایی شده در این نمایشگاه است.‌نمایشگاه عکس‌های دیده نشده عصر قاجار که تا پایان هفته جاری برپاست، تصاویر کپی ۳۱قطعه عکس منتخب آلبوم‌خانه کاخ گلستان را نیز برای نخستین‌بار به‌ نمایش گذاشته است.  عکس‌های مظفرالدین‌شاه و گرامافون، کالسکه، تلسکوپ و مظفرالدین‌شاه، روز عاشورا، انبار ذخیره قورخانه از تفنگ و فشنگ و... نیز در این نمایشگاه به نمایش درآمده است. در این تصاویر، عکسی مربوط به روز عاشورا از شاهزاده نصرالله‌خان تلگرافچی که پای دستگاه خوابش برده است نیز به نمایش گذاشته شد. این تصویر متعلق به دوره قاجار- ناصری و سال ۱۳۱۲هـ.ق است. نشستن مجدالدوله و حاجی حسینقلی خان در بالن در سال ۱۳۰۶هـ.ق، مظفرالدین‌شاه سوار بر کالسکه در صاحبقرانیه متعلق به سال ۱۳۱۹هـ.ق، به هوا فرستادن بالن در میدان مشق تبریز با دست‌نوشته‌ای به خط ناصرالدین‌شاه و با این مضمون که «بالنی است که در حضور مبارک در میدان مشق تبریز به هوا رفته است» و غلام بچه‎ها که زیر پیانو نشسته‌اند، متعلق به دوره قاجار- ناصری ازجمله عکس‌های به‌نمایش‌درآمده در این نمایشگاه هستند. تصویری که ناصرالدین‌شاه از انعکاس خود در آینه گرفته است نیز با عنوان سلفی ناصرالدین‌شاه از خودش در جمع تصاویر به نمایش گذاشته شده در موزه کتاب و میراث مستند است. ناصرالدین‌شاه پای این عکس نوشته است: «صورت خودم در آینه - دیوانخانه تهران». این تصویر نیز متعلق به سال۱۲۵۹هـ.ق است.
عکس بالن همراه با درج نام عکاس زیر عکس متعلق به عبدالله قاجار، عکس مجسمه گچی ناصرالدین‌شاه سوار بر اسب و عکسی از گروه موسیقی دوره قاجار نیز ازجمله عکس‌هایی است که تاکنون منتشر نشده و برای نخستین‌بار در معرض دید عموم قرار گرفته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید