• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 14 آبان 1398
کد مطلب : 87044
+
-

ممنوعیت پخش اعترافات تلویزیونی اعلام وصول شد


طرحی درخصوص ممنوعیت پخش اعترافات از صدا‌و‌سیما در نشست دیروز بهارستان اعلام وصول شد. محمود صادقی، نماینده تهران طراح این طرح است. او پیش‌تر در تشریح طرح ممنوعیت ضبط و پخش اعترافات اشخاص در صدا‌و‌سیما در کانال تلگرامی‌اش خبر داد که این طرح مربوط به اتهامات سیاسی و امنیتی از جمله «مستند دروغین کلوپ ترور» است و ربطی به پخش جلسات دادگاه‌های رسیدگی به جرایم اقتصادی ندارد. او در شرح جزئیات این طرح افزود: «طرح ممنوعیت ضبط و پخش اعترافات اشخاص از صدا‌‌و‌سیما و رسانه‌های دیگر، ربطی به پخش جلسات دادگاه‌های علنی رسیدگی به جرایم اقتصادی ندارد؛ این طرح مربوط به اعترافات متهمان در مرحله بازجویی، یعنی پیش از مرحله دادگاه است و موضوع آن نوعا اتهامات سیاسی و امنیتی است.» صادقی تأکید کرد: «مانند مستند کلوپ ترور درباره اعترافات متهمان ترورهای هسته‌ای که در تاریخ ۱۵مرداد۱۳۹۱ از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد و اخیرا معلوم شد که آن متهمان بی‌گناه بوده‌اند و آن اعترافات (ظاهرا جز یک مورد) همه دروغ بوده است.»
به گزارش همشهری، براساس طرح تدوینی او، ضبط اعترافات اشخاص و پخش آن از صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی و دیگر رسانه‌های گروهی در هر مرحله از مراحل تعقیب و تحقیقات مقدماتی ممنوع است و مرتکب، اعم از تهیه‌کننده و پخش‌کننده علاوه بر الزام به اعاده حیثیت از متهم به حبس از ۶‌ماه تا ۳ سال محکوم خواهد شد. همچنین درصورتی که عمل ضبط یا پخش توسط یا به دستور مقامات یا مأموران وابسته به نهادها و دستگاه‌های حکومتی انجام شده باشد مقام یا مأمور مذکور علاوه بر مجازات فوق به انفصال از خدمت و محرومیت از یک تا ۵ سال از مشاغل حکومتی محکوم خواهد شد.
تدوین این طرح از سوی صادقی واکنشی بود به ادعای مازیار ابراهیمی، یکی از  متهمان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای. او تابستان 7سال پیش در مستندی تلویزیونی به نام «کلوپ ترور» به مشارکت در ترور دانشمندان هسته‌ای اعتراف کرد و گفت با همکاری دستگاه‌های امنیتی اسرائیل در ترورها نقش داشته است. او 2سال بعد اما از زندان آزاد شد و به آلمان رفت. به‌رغم اعترافات تلویزیونی‌ او در ویدئویی اعلام کرد که اعتراف‌هایش داستان‌های ساختگی مأموران اطلاعاتی و امنیتی ایران بوده که او تحت فشار و شکنجه مجبور به تکرار آنها شده است.


مکث
 کدام حق‌الناس!


حمیده زرآبادی، ‌نماینده قزوین در حساب شخصی‌اش در توییتر با انتقاد از آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات نوشت: «از روز نخست گفتم کشور وزیر متخصص می‌خواهد نه سخنور ماهر. شب تلخ باید هم برای متخلفان در ارزش افزوده باشد و هم برای افرادی که با رانت از کارمزد بیش از 2میلیارد و300میلیون تومانی بیمه در 3سال بهره برده‌اند. حق‌الناس فامیل وزیر نمی‌شناسد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید