• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 13 آبان 1398
کد مطلب : 86853
+
-

مرد همسایه وقتی آمبولانس را جلوی خانه‌اش دید با قمه به جان لاستیک‌هایش افتاد

چهارچرخ آمبولانس پنچر شد، بیمار جان باخت

داخلی
چهارچرخ آمبولانس پنچر شد، بیمار جان باخت


مرد عصبانی وقتی آمبولانسی را دید که جلوی در پارکینگ خانه‌اش پارک شده عصبانی شد و با قمه هر چهار لاستیک آن را پنچر کرد؛ غافل از اینکه امدادگران اورژانس قرار است بیمار بدحالی را به بیمارستان منتقل کنند و پنچر بودن آمبولانس منجر به مرگ بیمار می‌شود.
به‌گزارش همشهری، ساعت 22:34سی‌ام مهر نزدیکان مردی که دچار حمله قلبی شده بود در تماس با اورژانس تهران درخواست کمک فوری کردند. دقایقی از این تماس می‌گذشت که آمبولانس اورژانس راهی خانه این بیمار در خیابان گلبرگ شرقی شد. او مردی مسن بود که از بیماری قلبی رنج می‌برد و دقایقی قبل دچار حمله قلبی شده بود. آنطور که نزدیکان این بیمار گفته بودند او شرایط وخیمی داشت و کمی تأخیر و کوتاهی ممکن بود به قیمت جانش تمام شود. امدادگران اورژانس وقتی به محل حادثه رسیدند جای مناسبی برای پارک‌کردن آمبولانس وجود نداشت و برای از دست ‌ندادن ثانیه‌ها مجبور شدند آمبولانس را مقابل پارکینگ خانه‌ای پارک کنند. سرعت عمل امدادگران اورژانس سبب شد به‌موقع بتوانند بر بالین بیمار حاضر شوند. مشکل قلبی او جدی بود و تکنیسین‌ها توانستند با مهارت خاصی وی را احیا کرده و از مرگ نجات دهند. با وجود این او باید برای ادامه درمان به بیمارستان منتقل می‌شد. در این شرایط بود که بعد از انجام هماهنگی با مرکز اورژانس و بیمارستان قرار شد بیمار به بیمارستان انتقال داده شود. درست زمانی که امدادگران قصد داشتند بیمار را سوار آمبولانس کنند صحنه‌ای را دیدند که باورش سخت بود.
هر چهار چرخ آمبولانس پنچر شده بود و شواهد نشان می‌داد همسایه‌ای که آمبولانس جلوی پارکینگ خانه‌اش پارک شده با قمه لاستیک‌ها را پنچر کرده است. در این شرایط آمبولانس قادر به حرکت نبود و شرایط بیمار نگران‌کننده بود. به همین دلیل امدادگران در تماس با مرکز اورژانس از آنها خواستند تا آمبولانس کمکی به محل اعزام شود. با وجود اینکه دقایقی بعد دومین آمبولانس راهی محل حادثه شد و بیمار به بیمارستان انتقال یافت اما کار از کار گذشت و بیمار جان خود را از دست داد.
به‌دنبال این حادثه تلخ با شکایت اورژانس و خانواده متوفی تحقیقات در این خصوص آغاز و مردی که آمبولانس را پنچر کرده بود احضار شد.
سیدرضا معتمدی، معاون عملیات اورژانس تهران در این‌باره به همشهری گفت: شب حادثه همکارانم ساعت 22:44 به منزل بیمار رسیدند. همراهان بیمار اضطراب زیادی داشتند و با توجه به حساسیت موضوع، آمبولانس مقابل پارکینگ منزل همسایه روبه‌رویی، پارک شد. البته نحوه پارک به‌گونه‌ای بود که امکان تردد خودرو از پشت خودروی آمبولانس وجود داشت.
وی ادامه داد: تکنیسین‌های اورژانس به سرعت بر بالین بیمار حاضر شده و در حال انجام عملیات احیا بودند که دقایقی بعد فردی با 115تماس گرفت و اعلام کرد که خودروی آمبولانس در محل مناسبی پارک نشده و خواستار جا‌به‌جایی آمبولانس شد. این تماس درست در لحظات حساس انجام عملیات احیا بود؛ به همین دلیل آنها سوئیچ آمبولانس را به یکی از همراهان بیمار دادند و از وی خواستند موضوع را به همسایه توضیح دهد که در این هنگام مرد همسایه ضمن فحاشی، با یک قمه به خودروی آمبولانس حمله‌ور شد و 4لاستیک خودروی آمبولانس را پنچر کرد. تکنیسین‌های اورژانس از ماجرای درگیری و پنچرشدن لاستیک‌های آمبولانس بی‌خبر بودند و در نهایت پس از انجام اقدامات اولیه، با برانکارد نسبت به انتقال بیمار اقدام کردند و وقتی وضعیت آمبولانس را دیدند درخواست آمبولانس کمکی کردند و آمبولانس دوم ساعت 23:33 در محل حاضر شد اما متأسفانه با تمام تلاش تکنیسین‌های اورژانس بیمار فوت شد. هنگام ایست قلبی و تنفسی بیماران، ثانیه‌ها اهمیت دارد و به‌نظر می‌رسد طولانی‌شدن روند انتقال به‌دلیل اتفاقات به‌وجود آمده در مرگ بیمار مؤثر بوده است. معتمدی درباره همسایه قمه‌به‌دست گفت: علاوه بر شکایت همراهان بیمار از او، اورژانس تهران نیز با توجه به خسارات واردشده به ‌خودروی آمبولانس، از وی شکایت کرد که متهم فردای روز حادثه با قرار وثیقه آزاد شد.



مکث
اتهام مرد قمه به دست، تسبیب در قتل و تخریب اموال دولتی


مقابل برخی از پارکینگ ساختمان‌ها این عبارت به چشم می‌خورد «پارک مساوی است با پنچری» یا «اگرحتی برای 2 دقیقه هم مقابل پارکینگ پارک کنید هر چهار چرختان را پنچر می‌کنیم.» اما آیا این جمله‌ها که اغلب روی دیوارهای شهر می‌بینیم تهدید محسوب می‌شود؟ اینکه فردی خشمگین قمه به‌دست می‌گیرد و هر چهار چرخ خودروی آمبولانسی را که قرار است بیمار بدحالی را جا به جا کند پنچر می‌کند صرفا به‌دلیل اینکه مقابل پارکینگ ساختمان پارک شده، مجرم بوده و چه مجازاتی در انتظارش است؟  مجتبی حسین‌پور، وکیل دادگستری در این‌باره می‌گوید: اگرچه عبارت‌هایی که مقابل پارکینگ ساختمان‌ها نوشته شده در دل خود نوعی تهدید محسوب می‌شود اما تا زمانی که اجرایی نشود از نظر حقوقی، جرم نیست. اما جدا از بحث جرم بودن ماجرا به‌نظر می‌رسد نوشتن این جمله‌های تهدیدآمیز نوعی ناهنجاری فرهنگی است. اینکه یک شهروند اولویت‌ها را به درستی نمی‌تواند تشخیص دهد و به خشونت متوسل می‌شود. می‌توان از راه ساده‌تر با دیگران سخن گفت نه با تهدید. به‌نظر من می‌توان با علامت پارک ممنوع مقابل پارکینگ ساختمان، به همنوع خود خواسته‌هایمان را بیان کنیم نه با تهدید. حسین‌پور ادامه می‌دهد: در حادثه پنچر کردن 4چرخ آمبولانس شاهد اوج خشونت فردی هستیم که قمه به‌دست می‌گیرد و هر چهارچرخ آمبولانس را پنچر می‌کند. وی درخصوص اتهاماتی که در برابر این فرد قرار گرفته گفت: در این حادثه تخریب صورت گرفته و از نظر قانون این فرد در درجه اول به اتهام تخریب اموال دولتی دستگیر خواهد شد. در گام بعدی بحث تسبیب در قتل مطرح است که جای بحث دارد. چراکه اقدام او باعث شده که آمبولانس اورژانس به‌دلیل پنچر شدن هر چهارچرخ نتواند به موقع بیمار حاد را به بیمارستان برساند. در این خصوص باید تحقیقات صورت بگیرد و حالا ممکن است اتهام تسبیب در قتل هم اثبات نشود، اما به‌هرحال فرد خاطی قطعا به‌خاطر تخریب اموال دولتی مجازات خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید