• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 9 آبان 1398
کد مطلب : 86592
+
-

«پسرخاله» نان می‌خرد

حمید جبلی نقاشی کودکان پناهنده را با موضوع غذا داوری می‌کند

«پسرخاله» نان می‌خرد

مسعود میر _ روزنامه‌نگار

«یه روز رفتم نونوایی. نونوایی گفت: هرکس اومد بهش بگو پشت سرت وانسه! نون نمیرسه. منم هرکی اومد گفتم بیا جلوی من واسا، پشت سرم نون نمیرسه.»
با همین دیالوگ‌ها و البته روحیه بود که پسرخاله، شد لوطی‌ترین کاراکتر سینمای کودک و با اینکه سال‌هاست در مجموعه کلاه‌قرمزی نقش کم‌رنگ‌تری داشته باز هم هوادار زیاد دارد. حکایت کاراکتر پسرخاله بی‌شباهت به حکایت مردی نیست که به این کاراکتر جان بخشیده و هنوز هم وقتی صدایش را می‌شنوی گویی پسرخاله شروع به حرف زدن کرده ‌است.
این مرد با اینکه سال‌ها‌ست خودخواسته از فعالیت‌های هنری به سیاق معمول سال‌های قبلش فاصله گرفته، اما هنوز هم دغدغه‌های اجتماعی خودش را فراموش نکرده است. همین چند وقت پیش در افتتاحیه نمایشگاه نقاشی‌هایش در شیراز 2 نمایشنامه را هم رونمایی کرد و گفت: بدون هیچ توقع و انتظاری اجازه می‌دهم از این نمایشنامه‌ها حتی در مدارس برای به صحنه رفتن در قالب تئاتر استفاده شود.
حرف از حمید جبلی است که روز گذشته هم در اقدامی خیرخواهانه به‌عنوان داور یک مسابقه نقاشی ویژه کودکان پناهنده که توسط برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در تهران برگزار می‌شود روبه‌روی اهالی رسانه نشست و از احوالات کودکان غافل نشد.
بهانه این نشست، بزرگداشت سی‌و‌دومین سال فعالیت دفتر برنامه جهانی غذا در ایران بود، اما اصل ماجرا قصه 30هزار افغانستانی بود که در 20 مهمانشهر در ایران مشغول زندگی هستند. در میان این جمعیت 30هزار نفره حدود 6500 کودک وجود دارند که تحت پوشش برنامه جهانی غذای سازمان ملل هستند. این بچه‌ها امسال هم در یک مسابقه نقاشی با موضوع غذا شرکت کردند و قرار است نقاشی‌هایشان بعد از یک مرحله داوری اولیه توسط حمید جبلی برای مرحله نهایی انتخاب شود. مجید مظفری، بازیگر سینما هم در این مهم با جبلی همراهی خواهد‌ کرد تا در نهایت  32نقاشی برای فروش در مراسم ویژه‌ای در روز 17آبان‌ماه انتخاب شوند.
جبلی در این نشست به‌عنوان داور نقاشی کودکان حرف‌هایی زد تا مشخص شود کار برای کودکان نه یک موضوع حرفه‌ای که یک دغدغه همیشگی برای اوست.
جبلی گفت: حضور من در این برنامه و همکاری‌ام به‌عنوان داور نقاشی کودکان پناهنده افغانستانی، حضوری کاملا احساسی است. من اینجا هستم تا از این کودکان حمایت کنم چون کودکان ایرانی زیادی هم در نقاط دیگر دنیا پناهنده هستند. من برای حمایت از آن کودکان اینجا هستم. این بازیگر، کارگردان و صداپیشه در بخش دیگری از حرف‌هایش تأکید‌ کرد: کودکان پناهنده افغانستانی سرزمین اجدادی خود را ندیده‌اند و به همین دلیل جزئی از ما هستند؛ ضمن اینکه توجه به کودکان در هرجای دنیا یک وظیفه است.
جبلی که در سال 2008یک کلیپ به زبان فارسی برای برنامه جهانی غذا ساخته است روز گذشته ثابت کرد که هنوز هنرمندان بسیاری در این سرزمین فارغ از هیاهوهای مرسوم برای برداشتن حتی یک گام مثبت کار می‌کنند، فکر می‌‌کنند و دل می‌سوزانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید