• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 4 آبان 1398
کد مطلب : 86406
+
-

نویسندگان ایرانی و جوایز جهانی

یادداشت
نویسندگان ایرانی و جوایز جهانی


محمدرضا شمس ـ نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان

جایزه کتاب کودک کشور سوئد امسال میهمانانی از چند کشور جهان دارد. در میان نامزدهای اعلام‌شده برای کسب جایزه آسترید لینگرن، نویسندگانی از بریتانیا، کشور میزبان، آمریکا، استرالیا و البته ایران حضور دارند. تعداد چشمگیر نویسندگان ایرانی در فهرست کاندیداها نشان از وجهه ایران در ادبیات، به‌ویژه ادبیات کودک و نوجوان دارد.
فرهاد حسن‌زاده، مهدی حاجوندی، جمشید خانیان، هوشنگ مرادی‌کرمانی و نگارنده به‌عنوان نویسنده، فرشید شفیعی تصویرگر، علی‌اصغر سیدآبادی، فعال فرهنگی و سازمان‌های شورای کتاب کودک، کتابخانه سیار ایران و با من بخوان، نماینده کشورمان در این جایزه‌اند. نکات فراوانی در این زمینه وجود دارد که یکی از آنها شادمانی اهالی فرهنگ و ادبیات از چنین حضور گسترده‌ای است.
راه جهانی شدن ادبیات هر کشوری حضور فعالان آن در عرصه‌های بین‌المللی است.
نکته دیگر، اهمیت خود جایزه است که پس از جایزه هانس کریستین آندرسن دومین جایزه بزرگ کتاب کودک در جهان است. البته این جایزه از نظر کمی رتبه اول را دارد؛ یعنی بزرگ‌ترین جایزه نقدی جهان برای ادبیات کودک و نوجوان به‌حساب می‌آید. صرف‌نظر از همه اینها حضور چندین نویسنده در این رویداد با این سطح از اهمیت بیانگر به‌روز بودن ادبیات کودک و نوجوان در ایران و همخوانی موضوعات و سبک این آثار با ذائقه جهانیان و مخاطبان در سایر نقاط جهان است.
ضمن اینکه این جایزه به‌نوعی مروجان کتابخوانی را هم شامل می‌شود و به این ترتیب نویسندگان و فعالان حوزه کتاب کودک در کشور ما در تلاش عمومی برای افزایش سطح مطالعه نیز سهیمند.

این خبر را به اشتراک بگذارید