• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 85024
+
-

پل بی‌اعتبار «گپ»

قرار است پل تاریخی گپ در لرستان تغییر کاربری داده شود، اما مسئولان می‌گویند هیچ اعتباری به این کار اختصاص نیافته است

فاطمه حافظی  _ خرم‌آباد - خبرنگار

یکی از پل‌های شاخص لرستان، پل صفوی (گپ) خرم‌آباد متعلق به دوران صفوی است که طی سال‌ها آسیب‌ دیده و آسیب ناشی از سیل فروردین امسال یکی از این موارد بود. علاوه بر اینکه مرمت و بازسازی پل گپ در اولویت میراث فرهنگی قرار گرفته، طرح تغییر کاربری آن از سواره به پیاده نیز در دستور کار است. 

مدیر پایگاه پل‌های تاریخی لرستان در این باره به همشهری می‌گوید: پل صفوی یا پل آجری که بین مردم خرم‌آباد «پل گپ» نامیده می‌شود، متعلق به دوره صفوی- قاجار است. این اثر در زمان «شاه‌سلطان حسین صفوی» ساخته شد و ۱۷ خرداد 78 با شماره ۲۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. 

علی مصطفی‌نژاد با بیان اینکه این پل با ملات آهک و گچ و پایه‌هایی از جنس آجر ساخته شده است، می‌افزاید: ساختمان این پل شباهت فراوانی به ساختمان پل خواجو دارد و همانند آن دارای شاه‌نشین بوده که بر اثر سیل -البته نه سیل فروردین امسال- در گذشته از بین رفته است. بر اساس تحقیقات و کارهای مطالعاتی مشاور، بازسازی این پل ضروری است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برنامه‌های در دست اجرا برای حفظ و نگهداری این پل اشاره و بیان می‌کند: بنا بود این پل از سواره به پیاده تبدیل و با ساخت پل جایگزین در کنار آن، تردد وسایل نقلیه روی آن ممنوع شود.
مدیر پایگاه پل‌های تاریخی لرستان می‌افزاید: با آجرفرش کردن و ایجاد جان‌پناه، این پل می‌تواند به محل تردد مردم و گردشگران به قلعه فلک‌الافلاک تبدیل شود، به گونه‌ای که در حریم قلعه قرار بگیرد و به عنوان جزئی شاخص از مجموعه فلک‌الافلاک مورد بازدید قرار بگیرد.
این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع اعتبار برای این پروژه اشاره می‌کند و می‌گوید: سال‌ها پیش از محل اعتبار استانی برای مرمت و تغییر کاربری مبلغی به پروژه اختصاص یافت، اما بر اساس مصوبه میراث فرهنگی قراردادی امضا شد که این پروژه زودتر اجرا شود. متاسفانه هنوز اعتبار لازم برای تغییر کاربری این پل در نظر گرفته نشده است و مسلما تا مشکل رفع نشود، کار هم آغاز نمی‌شود.
مصطفی‌نژاد ادامه می‌دهد: در مرحله اول به اعتبار 5/1 میلیارد تومانی نیاز است که بتوانیم کار را شروع کنیم. در همین مرحله اول و با همین مبلغ می‌توان بیش از 50 درصد از کار بازسازی، مرمت و دسترسی به پل را انجام داد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :