• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 84871
+
-

روزگار خوش یک روستا

در روستای کلاغ‌نشین همه برای رونق تولید و کسب درآمد در تکاپو هستند و فرد بیکاری سکونت ندارد

روستا
روزگار خوش یک روستا

مردم روستای «کلاغ‌نشین» سال‌های نه چندان دور در این منطقه قشلاق را سپری می‌کردند و اکنون با اجرای طرح اسکان عشایر روستانشین شده‌اند و از رفاه و درآمد خوب خود راضی هستند.

 به گزارش ایرنا، این روستای کوچک در ۳۰ کیلومتری شهر دوگنبدان و در جاده گچساران به شیراز قرار دارد.


تکاپوی تولید

به گفته اهالی روستای ۵۰ خانواری کلاغ‌نشین، اینجا همه برای رونق تولید و کسب درآمد در تکاپو هستند و هیچ فرد بی‌کاری در این روستا سکونت ندارد. صنوبر بانوی ۵۷ساله از عشایر اسکان‌یافته کلاغ‌نشین است. 

خطوط چهره او بیشتر از سن و سالش نشان می‌دهد و این گویای تجربیات زندگی سخت عشایرنشینی در روزگار نه چندان دور است، اما او با همه قناعتی که از اهالی روستایی عشایر سراغ داریم اکنون خرسند از روستانشینی است.

او در حالی که در حال چیدن لیموترش در سبد است و لباس‌های محلی رنگارنگش جلوه‌ زیبایی به باغ داده، به گرمی از مهمانان ناخوانده‌اش استقبال می‌کند و می‌گوید: هر جا آب هست زندگی جاری است. این زن روستایی ادامه می‌دهد: سخت‌ترین تجربیات زندگی عشایری پایدار نبودن آب است.


رویایی که محقق شد

صنوبر معتقد است که کوچ‌نشینی با اسباب مختصر زندگی و درآمدی که از کشک، دوغ و ماست حاصل می‌شود در کنار نبودن امکانات اولیه آب پایدار، زندگی عشایر را سخت کرده است. صنوبر وجود سرپناهی امن را که از باد و باران گزندی نمی‌بیند رویای محقق‌شده این روزهای عشایرنشینان دیروز در روستای کلاغ‌نشین می‌داند.

 در حرکات و رفتار این بانوی دوران‌دیده پویایی و چالاکی‌ای دیده می‌شود که یادگار زندگی عشایر است.

گودرز که در رفتارش شوخ‌طبعی و اعتماد به نفس مشهود است، می‌گوید: در زندگی عشایرنشینی پس از سال‌ها رنج و تلاش و تکاپو تنها ۱۰۰ راس دام سبک دارایی دارم.
او به باغ چند هکتاری خود که هم‌اکنون پر از محصول است، اشاره می‌کند و می‌افزاید: پس از یکجانشینی افزون بر رفاه و راحتی درآمد اهالی چند برابر شده است و با فروش چند هکتار باغ می‌تواند زندگی بهتری داشته باشد. گودرز ادامه می‌دهد: روشنایی با استفاده از چراغ فانوس بدون تلویزیون به زبان آسان است.

او با یادآوری این‌که در زمان کوچ‌نشینی جوانان و فرزندانم به شهر مهاجرت کرده بودند، اما اکنون جوانان در کنار والدین خود با کشاورزی در منطقه روزگار خوشی را سپری می‌کنند می‌گوید: هرچند تعداد کمی از عشایر آب‌گرم‌کن خورشیدی دارند، در برخی نقاط مردم برای حمام کردن دیگ‌های بزرگی را از آب پر می‌کنند و روی آتش می‌گذارند و آن آب را زیر چادر می‌آورند و حمام می‌کنند.


باغ‌های مرکبات

بخشدار مرکزی گچساران می‌گوید: مردم روستای کلاغ‌نشین ۱۵۰ هکتار باغ مرکبات و ۲ هزار راس دام سبک دارند. «فرج‌الله استلاحی» افزود: چندین کارگاه صنایع دستی در روستای کلاغ‌نشین راه‌اندازی شده که باعث درآمد برای بانوان در این منطقه شده است.

وی اظهار کرد: در این روستا طرح هادی اجرا شده و زیرساخت‌هایی ماننند پارک تفریحی کودکان وجود دارد. 
معاون اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: 4 هزار خانوار عشایری استان از ابتدای شروع طرح ساماندهی عشایر در دهه ۷۰ تاکنون اسکان دائم شده‌اند.

«بهمن آزادی» افزود: این تعداد خانوار در ۱۸ نقطه از مناطق عشایری شهرستان‌های هشت‌گانه کهگیلویه و بویراحمد مانند پشت‌کوه، کلاغ‌نشین، منصورآباد، حسین‌آباد، پاکوه و توگبری با ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز ساماندهی شده‌اند. وی عنوان کرد: اسکان دائم عشایر به ۲ صورت هدایتی یعنی مناطقی که از نظر زمین برای اجرای طرح‌ها زیرساخت موجود است با جلب رضایت مردم، و حمایتی به معنای پس از درخواست مردم منطقه عشایری صورت می‌گیرد.

معاون اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: به دلیل بالا رفتن میزان درآمد اهالی عشایر پس از اسکان دائم و راحتی زندگی بسیاری از عشایر استان خواهان اسکان دائم هستند. وی با اشاره به این‌که مطالعات اسکان دائم عشایر در ۶۰ نقطه عشایری این استان انجام شده ابراز کرد: هر سال اعتبار ناچیزی برای اسکان عشایر اختصاص می‌یابد، اما با بودجه قطره‌چکانی نمی‌توان ساماندهی عشایر را به شکل مطلوبی انجام داد.

آزادی گفت: ایجاد زیرساخت‌های رفاهی اولیه مانند آب آشامیدنی و کشاورزی، آسفالت، تبدیل دام سنتی به نیمه‌صنعتی تولید و توسعه چندمنظوره صنایع دستی، مشاغل خانگی و کارگاه‌های تولیدی از نیازهای ضروری برای اجرای طرح اسکان دائم عشایر است. کلاغ‌نشین، علی‌آباد یا حکیم قشقایی، پشت‌کوه باشت، منصورآباد دشت روم، کلاچوی دهدشت و تلخدان دشت روم جزو کانون‌های الگویی برتر کشور در زمینه اسکان عشایر هستند.

معاون اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد ۳۵‌درصد صنایع دستی شامل ۱۰ هزار متر‌ مربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند. وی به تولید ۵۴ درصد گوشت قرمز عشایر این خطه اشاره کرد و افزود: عشایر کهگیلویه و بویراحمد در تحقق اقتصاد مقاومتی پیشتاز هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید