• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84084
+
-

جلوه درخشان استعداد ایرانی

رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان وفناوری‌های برتر بازدید کردند

جلوه درخشان استعداد ایرانی

رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های برتر (ایران ساخت) در حسینیه امام خمینی(ره) بازدید کردند.

به گزارش پایگاه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، در این بازدید 2ساعته، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن دیدن ۳۰غرفه شرکت‌های دانش‌بنیان و گفت‌وگو با فناوران و پژوهشگران، در جریان آخرین دستاوردهای علمی و فناوری و پروژه‌های تجاری‌سازی‌شده جوانان و متخصصان ایرانی قرار گرفتند.
سامانه‌های پزشکی با فناوری بالا در تشخیص سرطان، همودیالیز، جراحی با روبات و پروتز عصبی، تجهیزات آزمایشگاهی، تولید واکسن‌ها و داروهای پیشرفته به‌صورت کاملا بومی، طراحی و ساخت موتور جت و طراحی موتور هوایی، سیستم‌های کنترل نیروگاهی، تولید انواع کاتالیست‌های نفت و گاز، خدمات شناسایی و حفاری آب‌های ژرف، ساخت مخازن و تجهیزات استیل، سامانه‌های پیشرفته نوری، اسکنری، اندازه‌گیری، بُرش، شبیه‌سازی و پردازشگرها، ساخت فریزدرایر صنعتی و تولید بازی‌های رایانه‌ای ازجمله دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در این نمایشگاه بود.
در بخشی از بازدید، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گزارشی از رویکردها و برنامه‌های این معاونت برای‌گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش‌بنیان بیان کرد و گفت: با مجوز رهبر معظم انقلاب اسلامی کمک بسیار خوبی از صندوق توسعه ملی در اختیار بخش علمی کشور قرار گرفت که با این کمک پروژه‌های علمی و دانش‌بنیان در جهت مقاوم‌سازی اقتصاد کشور و مقابله با تحریم‌ها کیفیت و سرعت زیادی گرفته است.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به طرح ایجاد پهنه‌های نوآوری در کنار دانشگاه‌ها و مراکز علمی مستعد، ایران را بزرگ‌ترین زیست‌بوم نوآوری در غرب آسیا دانست و افزود: اکنون بیش از ۴۵۰۰شرکت دانش‌بنیان با درآمد ۹۰هزار میلیارد تومانی، زمینه اشتغال مستقیم ۳۰۰هزار نفر را فراهم کرده‌اند.
ستاری زیست‌بوم تولید داروهای پیشرفته را نمونه‌ای موفق از اعتماد به جوانان پر‌انگیزه کشور خواند و گفت: در اثر ارتقای این زیست‌بوم، مهاجرت نخبگان در بخش داروسازی تقریبا متوقف شده است و هر دارویی که وارد این چرخه شود، حداکثر تا 2سال بعد، تجاری و وارد بازار مصرف مردم می‌شود.
پس از سخنان ستاری، رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم عبور از اقتصاد نفتی و عوارض فرهنگی آن، گفتند: یکی از گلایه‌های جوانان در نمایشگاه امروز این بود که بعضا همان محصول یا تولید آنها را دستگاه‌های دولتی از خارج وارد می‌کنند که این ناشی از فرهنگ اقتصاد نفتی است و باید این نگاه غلط اصلاح شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور افزودند: نباید اجازه دهید این موانع پیش پای جوانان فعال ایجاد شود، هر‌چه می‌توانید، در این خصوص تلاش کنید، من نیز هر‌چه بتوانم کمک خواهم کرد. رهبر انقلاب اسلامی همچنین با تشکر از پژوهشگران، فناوران و دست‌اندرکاران نمایشگاه، در لوح یادبود متنی به این شرح مرقوم کردند:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
جلوه درخشان استعداد ایرانی و همت انقلابی را در این نمایشگاه دیدیم و خدا را سپاس گفتیم. کار اساسی و بنیانی برای بهره‌گیری از انگیزه‌ها و توان‌های بالا باید جدا دنبال شود. این مهم‌ترین وظیفه مسئولان دولتی است. به خداوند توکل کنید و با امید و شوق قدم بردارید، یقینا خواهید توانست به مشکلات اقتصادی کشور پایان دهید، ان‌شاءالله.
سیدعلی خامنه‌ای
۱۶مهر۱۳۹۸

رضایت و مسرت از تلاش جوانان نخبه ایران


پرویز کرمی، مسئول برگزاری نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های برتر (ایران ساخت) در گفت‌وگو با همشهری درباره نتایج برگزاری این نمایشگاه می‌گوید:‌ یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای نمایشگاه این بود که توانستیم عمده زیست‌بوم فناوری و نوآوری را در حسینیه امام خمینی(ره) نزد رهبر معظم انقلاب اسلامی نمایش دهیم. آقای دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در قالب یک پاورپوینت، زیست‌بوم فناوری و نوآوری را معرفی کرد. در زمان این معرفی هم نماینده‌ای از هرکدام از بخش‌های این زیست‌بوم به معرفی فعالیت خود پرداختند. زمانی که در نقش شتاب‌دهنده صحبت شد، شتاب‌دهنده پرسیس‌ژن به نمایندگی از شتاب‌دهنده‌های این زیست‌بوم کار خود را کاملا توضیح داد. در بخش بعدی استارتاپ خارج شده از این شتاب‌دهنده هم کنار آنها بود که کارهای خود را که عمدتا در حوزه تولید واکسن و داروهای ‌های‌‌تک بود توضیح داد. کرمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درباره ویژگی محصولات ارائه شده می‌گوید: امروز عمده افرادی که در این نمایشگاه در حوزه‌های مختلف شرکت کردند دستاوردهایی را به نمایش گذاشتند که اولا صفر تا صد بومی بود و ثانیا در جامعه و بازار به عرضه رسیده است. 

عمده محصولات ارائه شده هم مرتبط با فناوری‌های بالا و تحریم شده بود که از حوزه‌های مختلف، از طراحی موتور جت گرفته تا داروهای پیشرفته، دستگاه جراحی از راه دور و تجهیزات ‌تک آزمایشگاهی را شامل می‌شد.
به گفته کرمی هر سال در مهرماه، رهبر معظم انقلاب اسلامی، دیداری با نخبگان و استعدادهای برتر دارند و این نمایشگاه در واقع حاصل این نشست‌ها و دیدارها بوده است. عمده اعضای ۳۰ شرکت دانش‌بنیان که در این نمایشگاه شرکت کردند نخبگانی هستند که سال‌های پیش در این جلسات شرکت می‌کردند. وی درباره میزان رضایت رهبر معظم انقلاب اسلامی از دیدن دستاوردهای نخبگان و استعدادهای برتر کشور می‌گوید: نمایشگاه به شکلی بود که وقتی مقام معظم رهبری تمام نمایشگاه را بازدید فرمودند، اظهار مسرت و رضایت ایشان در یادداشتی که در کتابچه نمایشگاه مرقوم کردند با مرقومه «جلوه درخشان استعداد ایرانی و همّت انقلابی را در این نمایشگاه دیدیم» منعکس شد.
 احساس می‌کنم نمایشگاه بسیار باعث مسرت و خوشحالی ایشان شده است. به‌عنوان مسئول نمایشگاه، رضایت را در چهره ایشان دیدم. البته تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان هم گلایه‌های خود را از عدم‌خرید محصولات و کالاهای تولید داخل توسط نهادهای دولتی و عمومی اعلام کردند که رهبر انقلاب اسلامی به آقای دکتر ستاری و وزیر صمت تذکر دادند. وی همچنین درباره محصولات دانش‌بنیانی که بیش‌تر مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفتند تأکید دارد: رهبر معظم انقلاب اسلامی از همه بخش‌های نمایشگاه رضایت داشتند اما بعضی بخش‌ها بودند که بیشتر مورد توجه ایشان قرار گرفت؛ مثلا دستگاهی به نام «پاراواک» در نمایشگاه وجود داشت که توسط دکتر عرفانیان طراحی و ساخته شده است. پاراواک، در واقع یک پروتز عصبی است که به معلولان این توان را می‌دهد که بایستند و راه بروند. این دستگاه کمکی هم به معلول و هم به خانواده او و جامعه است. مورد دیگر هم موتور جتی که توسط نخبگان ساخته شده بود، مورد توجه ایشان قرار گرفت. 

این خبر را به اشتراک بگذارید