• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 12 اسفند 1396
کد مطلب : 8404
+
-

اشتغال‌زایی زلزله برای غیربومی‌ها

اشتغال‌زایی زلزله برای غیربومی‌ها

بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه همان‌طور که پیش‌بینی شده بود در ماه آخر سال اوج گرفته است؛ افرادی که خانه‌های آن‌ها به طور کامل تخریب شده است یا نیاز به تعمیر دارد، ساخت‌وسازها را شروع کرده‌اند.

با پرداخت تسهیلات بازسازی هم ساخت‌وسازها رونق بیشتری گرفت و امید بود این بازسازی زمینه اشتغال بومی را ایجاد کند. اما حالا که کار رونق گرفته، شاهد فعالیت تعداد زیادی از نیروهای غیربومی در منطقه هستیم.

مازیار نجفی مهندس عمران و اهل سرپل ‌ذهاب است. او به همشهری می‌گوید: امید داشتم در زمان بازسازی خانه‌های مردم  زلزله‌زده شغلی، هرچند سطح پایین، برای خود پیدا کنم و حداقل در ساختمان‌هایی که تعمیر دارند به عنوان مهندس مشغول به فعالیت شوم، اما کسی از نیروهای بومی و به‌ویژه تازه‌کار در این مناطق استفاده نمی‌کند. وی می‌افزاید: پیمانکاران و مهندسان شناخته شده که بسیاری از آن‌ها از خارج از استان آمده‌اند بیشتر به کار گرفته می‌شوند و جایی برای نیروی کار بومی نمی‌ماند.

هوشنگ عزیزی که در کار فروش مصالح ساختمانی است، می‌گوید: چند مغازه در سرپل ذهاب در این زمینه فعالیت دارند، اما آن‌طور که انتظار می‌رفت بازار فروش رونق ندارد و محصولات ساختمانی آن‌ها به فروش نمی‌رود. وی می‌افزاید: حتی چند واحد تولید مصالح ساختمانی هم داریم که بازار فروش آن‌ها هم چندان رضایت‌بخش نیست. این شهروند سرپل ذهابی ادامه می‌دهد: آن‌طور که باید از مصالح تولید شهرستان استفاده نمی‌شود. این در حالی است که کارگران این منطقه به شدت نیازمند شغل و درآمدند تا زندگی زلزله‌زده خود را از آب و گل بیرون بکشند. عضو هیات مدیره نظام‌مهندسی ساختمان استان هم از  استفاده نکردن از توان مهندسان بومی در بازسازی مناطق زلزله‌زده گلایه می‌کند و می‌گوید: پیش از این‌که ساخت‌و‌ساز در مناطق زلزله‌زده آغاز شود، تاکید می‌شد از نیروهای بومی حمایت شود، اما در عمل شاهدیم که از توان نیروهای بومی آن‌طور که باید استفاده نمی‌شود.

به گفته حسن شرفی، در استان کرمانشاه حدود 14 هزار مهندس در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند که 5 هزار و 700 نفر از این تعداد پروانه اشتغال دارند و می‌توانند کار کنند. این در حالی است که هوشنگ بازوند، استاندار، از نخستین روزهای شروع بازسازی بر استفاده از نیروی کار، مهندسان و پیمانکاران بومی و همچنین استفاده از مصالح تولید داخل استان تاکید داشت

این خبر را به اشتراک بگذارید