• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82224
+
-

5پروژه شهری در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد

معاون فنی‌و‌عمرانی شهرداری در نشست خبری از جزئیات 70پروژه در دست اقدام معاونت تا 6ماه نخست سال1400 گفت

5پروژه شهری در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد

محمود مولایی _ خبرنگار

5پروژه عمرانی شهر تهران تا پایان سال98 به بهره‌برداری خواهد رسید. پروژه کوی نصر تا پایان سال، فاز اول پروژه‌های شهید رستگار و شهید بروجردی درصورت رفع معارضین ملکی تا پایان سال، پروژه استاد معین و پروژه فرهنگی تاریخی رازی نیز در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسند. صبح دیروز نشست دوشنبه‌های پاسخگویی با محوریت پروژه‌های اولویت‌دار عمرانی در ساختمان معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران برگزار شد. صفا صبوری‌دیلمی در این نشست روی اتمام 5پروژه اولویت‌دار شهر تهران تأکید کرد. معاون فنی و عمرانی شهرداری در این رابطه گفت: «تعدادی پروژه در سال۹۸ شروع شده که بخشی از آنها در این دوره مدیریتی تمام می‌شوند و تعدادی هم در دوره مدیریت شهری آینده به بهره‌برداری خواهند رسید. از ابتدای سال تا به امروز هم ۴پروژه به‌اتمام رسیده ‌است. ۵پروژه اصلی که مردم در شهر آنها را می‌بینند جزو پروژه‌های اولویت‌دار محسوب شده ‌و تا پایان سال۹۸ به‌اتمام خواهند رسید. باقی پروژه‌ها هم در حال پیشبرد هستند.»  او در ادامه از 70پروژه عمرانی در دست اقدام شهر تهران خبر داد و گفت: «تعدادی از این پروژه‌ها‌ سنواتی هستند و در یک مدت کوتاه به اتمام نمی‌رسند. تعدادی از پروژه‌ها باید در سال۹۸ و تعدادی دیگر در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ تمام شوند. پروژه‌هایی که از دوره مدیریت شهری گذشته به ما واگذار شده تا نیمه سال۱۴۰۰ به پایان خواهند رسید. البته فقط 2پروژه که به سرمایه‌گذار نیاز دارد ‌و پروژه مشارکتی تعریف شده‌اند در دوره مدیریت شهری بعدی به‌اتمام خواهند رسید.» او تأکید کرد: «پروژه تندرو‌ی بزرگراه نواب، اول تیرماه سال‌جاری پایان یافت. ساخت تندروی بزرگراه نواب در دوره مدیریت فعلی آغاز و در همین دوره هم به پایان رسید. همچنین همزمان با شروع پروژه دوگاز، کلنگ‌زنی پروژه فتح -باغستان در منطقه۲۱ نیز انجام می‌شود.»  برای 70پروژه عمرانی، شورای شهر تهران بودجه هزار و 130میلیاردتومان درنظر گرفته است. صبوری گفت: «بودجه پروژه‌ها تا نیمه اول سال۱۴۰۰ توسط شورای شهر تهران پیش‌بینی و تخصیص داده شده است. از نظر بودجه مشکلی نداریم، اما ممکن است برای نقدینگی مشکلاتی پیش آید. شورای شهر هزار و 130میلیارد تومان به‌صورت نقد ‌و غیرنقد برای حوزه فنی و عمرانی در سال‌جاری پیش‌بینی کرده که این رقم بیشتر از سال گذشته است.» 

پروژه رستگار مهم‌تر از پروژه شوشتری
معاون شهردار تهران معتقد است که پروژه شهید نجفی‌رستگار مهم‌تر از پروژه شهید شوشتری است. صبوری‌دیلمی در این رابطه گفت: «اجرای پروژه شهید شوشتری توسط شورای شهر تصویب شده و جزو پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. مشکل پروژه شهید شوشتری این است که موانع محیط‌زیستی آن برطرف نشده و مجوزهای زیست‌محیطی هم دریافت نشده است. پروژه شهید رستگار به طول 5.5کیلومتر در جنوب شرق تهران قرار دارد و ادامه‌ بزرگراه آزادگان را تکمیل می‌کند. پروژه مذکور موجب کاهش ترافیک در ساعات پیک در میدان بسیج ‌و بزرگراه افسریه می‌شود. با اتصال بزرگراه آزادگان به امام رضا(ع) از طریق بزرگراه شهید رستگار این ترافیک کاهش خواهد یافت.»  در ادامه این نشست معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره اعتبار خاکریزآب و جمع‌آوری آب‌های سطحی صحبت کرد و یادآور شد: «اعتبار پروژه‌های خاکریزآب و جمع‌آوری آب‌های سطحی نسبت به سال گذشته افزایش سه‌برابری داشته است. مسئله عبور ایمن سیلاب از بالادست به پایین دست در شهر بسیار مهم است چرا که در این خصوص با ایمنی شهروندان مواجه هستیم.» 

ترمینال شرق آماده بهره‌برداری نیست
پروژه ترمینال شرق تهران یکی دیگر از بحث‌های پیش‌آمده در نشست معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بود. صفا صبوری‌دیلمی در این رابطه گفت: «پروژه ترمینال شرق یک‌ مجموعه ساختمان است که درحال حاضر تنها یک ساختمان از آن ۷۰درصد پیشرفت دارد. هیچ‌یک از پله برقی‌ها و آسانسورهای این ترمینال نصب نشده است. همچنین برای این پروژه اورژانس، آتش‌نشانی و پلیس پیش‌بینی نشده است. قرار بوده ایستگاه متروی اشراق به ترمینال شرق متصل شود، اما هنوز چنین ایستگاهی احداث نشده است و خطوط تاکسیرانی، اتوبوسرانی و متر‌و ‌هنوز به این ترمینال متصل نیستند. واقعیت این است که ترمینال تنها یک ساختمان بلیت‌فروشی نیست بلکه یک مجموعه پروژه عملکردی است که درصورت تکمیل همه اجزا به ترمینال تبدیل خواهد شد.» او با بیان اینکه جنگل‌های سرخه‌حصار در کنار این ترمینال واقع شده‌اند، اضافه کرد: «بخشی از این جنگل‌ها تخریب شده‌اند تا این ترمینال ساخته شود. باید مطالعه‌ای صورت گیرد که آیا روغن اتوبوس‌ها و... به این جنگل‌ آسیب می‌زند یا خیر. به‌طور کلی، ترمینال شرق آماده بهره‌برداری نیست و برای آمادگی آن باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.» 
او در پاسخ به این سؤال که آیا ابرپروژه‌ای در این دوره انجام می‌شود یا خیر، گفت: «پروژه‌های بزرگی در حال طراحی است، اما دقیق نمی‌دانیم که چه زمانی این پروژه‌ها برای اجرا روی میز قرار می‌گیرند. البته در تهران هم‌‌اکنون ابر‌پروژه‌ها اجرا می‌شوند؛ برای مثال پروژه بزرگراه شهید بروجردی از نظر ابعاد و ظرفیت پروژه‌ای عظیم‌تر از پل صدر است. از سال۸۸ تا ۹۶ مقداری از پروژه انجام شد اما درصدی که از مهر۹۶ تا سال گذشته صورت گرفت دوبرابر مقداری است که در دوره مدیریت شهری گذشته انجام شده است.»

مشکلات ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها

صفا صبوری‌دیلمی
ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌های شهر تهران مشکلاتی به‌وجود آورده است. در طرح جامع آب‌های سطحی شهر تهران به رودخانه‌های شهر تهران نیز توجه می‌شود. معاونت فنی و‌ عمرانی وظیفه دارد در این خصوص به مواردی اعم از پاکسازی مسیرهای رودخانه، عبور ایمن آب، تعبیه حوضچه‌های تخلیه سیلاب و خروج آب از بالا دست به پایین دست توجه کند. حریم رودخانه‌ها بسیار حساس هستند و مناطق به‌شدت از این حریم‌ها برای ساخت‌وساز محافظت می‌کنند. ضمن اینکه ساخت‌وساز در بستر رودخانه‌ها ممنوع و تخلف است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید