• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80680
+
-

تردد روان در نخستین روز مهر

پیروز حناچی در دبیرستان البرز: شهرداری از ایده‌های خلاقانه دانش‌آموزان حمایت می‌کند

تردد روان در نخستین روز مهر

 محمد سرابی _ خبر‌نگار

نخستین روز مهرماه نه‌تنها برای دانش‌آموزان و میلیون‌ها شهروند تهرانی روز پرمشغله‌ای بود، بلکه مدیران شهری از نخستین ساعات روز برای بهبود وضعیت تردد در شهر و مراسم آغاز سال تحصیلی برنامه‌های گسترده‌ای داشتند. شهردار تهران به‌همراه اعضای شورای شهر نه تنها در مراسم آیین گشایش مدارس و آغاز سال تحصیلی در مدارس پایتخت حضور داشتند، بلکه از نخستین ساعات روز شهردار با مسئولان به مرکز کنترل ترافیک تهران رفته و کار ساماندهی ترافیک نخستین روز مهرماه را آغاز کردند. پس از آن مدرسه البرز یکی از تاریخی‌ترین مدارس تهران میزبان شهردار بود. پیروز حناچی بعد از آن به بهشت‌زهرا(س)رفت و زنگ دانش‌آموز شهید را در جوار مزار شهدای دانش‌آموز به‌صدا درآورد. سال تحصیلی جدید با همه 21میلیون سفر شهری خود در تهران آغاز شد. ترافیک نخستین صبح مهرماه پایتخت اگرچه در ساعات اولیه روشن روز یعنی 6 و 20دقیقه صبح در ورودی غربی پایتخت شکل گرفت اما ترافیک صبحگاهی نسبت به‌مدت مشابه سال97، به نحو اثرگذاری کاهش یافته بود. این سومین سال اجرای طرح تردد شناور کارمندان در آغازین ساعات روز است که اثر خود را بر کاهش ترافیک می‌‌گذارد. دیروز از نخستین ساعات آغاز ترددهای شهری، ستاد مهر با حضور شهردار تهران و مسئولان حمل‌ونقل پایتخت تشکیل شد. پیروز حناچی که به‌منظور رصد ترافیک اول مهر‌ماه در این مرکز حاضر شده بود، با بیان اینکه با شروع سال تحصیلی بیش از 30درصد به ترافیک پایتخت اضافه می‌شود، گفت: معمولا در یک یا 2 هفته ابتدایی مهر‌ماه وضعیت ترافیک فشرده است که برای این مدت راه‌حل‌هایی در حوزه توسعه حمل‌ونقل عمومی ازجمله اتوبوس، مترو و تاکسی اخذ شده است. وی با بیان اینکه سرفاصله برخی خطوط کاهش یافته تا ساعات پیک را راحت‌تر پشت سر بگذاریم، گفت: امسال تحول خوبی رخ داده است و آن هم افتتاح پل غیرهمسطح چمران به سمت ولنجک است که این افتتاح سبب شده گره کور ترافیکی یادگار و چمران که همیشگی بود کم شود. حناچی با بیان اینکه همچنین تلاش شد تا سطح صفر - صفر پل گیشا نیز در آستانه مهر‌ماه افتتاح شود، گفت: دوستانمان در معاونت فنی قول داده‌اند که مابقی پروژه را نیز تا پایان سال به بهره‌برداری برسانند. وی با بیان اینکه بارها گفته‌ام که حل مشکلات ترافیکی و آلودگی هوای تهران هیچ راهی ندارد الا توسعه حمل‌ونقل عمومی، در مورد شلوغی مترو گفت: الزاما نه با گسترش خطوط بلکه می‌توان با افزایش تعداد واگن‌ها این مشکل را حل کرد که در خط یک، 2 و 4 سرفاصله‌ها کاهش یافته و در خط 6 و 7 نیز تلاش می‌شود که سرفاصله حرکت قطارها کم شود و ایده‌آل ما این است که فاصله را به 2.5دقیقه برسانیم.

بهبود 6درصدی
آمارها نشان داد که 6درصد به جریان آزاد طول معابر اضافه شده و گره‌های ترافیکی کاهش داشتند. شهردار تهران با بیان اینکه گزارشی از وضعیت ترافیکی پایتخت درخواست کرده‌ام تا بتوانیم از آن در تصمیم‌گیری‌هایمان استفاده کنیم، گفت: اگر موفق شویم شهروندان را مجاب کنیم که از در منزل خود با خودروی شخصی بیرون نیایند قطعا سیاست‌های ما تأثیرگذار بوده که این مهم مستلزم توسعه حمل‌ونقل عمومی است. وی با بیان اینکه باید از خطوط مکمل استفاده کنیم تا اتوبوس یا مترو از آن استفاده کنند، گفت: باید از نوآوری و خلاقیت شرکت‌های دانش بنیان بیش از پیش استفاده کنیم. حناچی در جلسه ستاد مهر نیز با بیان اینکه برای حل مشکل ترافیک پایتخت در مهرماه تمهیداتی اندیشیده شده که باید دائمی آن را تعقیب کرد، گفت: ممکن است بتوانیم جور دیگری به ترافیک تهران توجه کنیم چرا که من در اجلاس وین با شهرداران وین و برلین دیدار داشتم و جالب است بدانید که 7درصد حمل‌و نقل وین با دوچرخه انجام می‌شود که البته شرایط، حجم تردد و جمعیت آنها با ما متفاوت است ولی می‌توان این حرکت عمومی را که در شهر ما نیز آغاز شده دنبال کرد. حناچی با بیان اینکه فرض بر این است که با اضافه شدن یک دوچرخه‌سوار یک خودرو از معابر حذف می‌شود، گفت: باید زمینه‌های توسعه دوچرخه را فراهم کنیم و به همان اندازه که از دوچرخه استقبال شده از اسکوتر نیز استقبال شده و شاید اسکوتر محدودیت‌های دوچرخه را نیز نداشته باشد. وی با بیان اینکه باید فضا را برای حرکت امن دوچرخه و اسکوتر به‌خصوص در مسیرهای کوتاه مثل مترو تا منزل و... فراهم کنیم، گفت: هم مسیر باید ایمن باشد و هم پارکینگ مورد نیاز تامین شود. وی با بیان اینکه اگر مردم را راضی کنیم که از ابتدای سفر بدون خودرو باشند موفق شدیم و هم ترافیک و هم آلودگی هوا تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت، گفت: همه این تلاش‌ها لازم است تا تغییر رویکرد داشته باشیم چرا که توسعه مسیرهای سواره کمکی به کاهش ترافیک نمی‌کند و تنها موجب افزایش سفرها می‌شود. شهردار تهران با بیان اینکه مسیر دوچرخه نیز باید امن باشد، گفت: امیدواریم با کمک پلیس راهور هر چند که ممکن است سخت باشد اما مسیر را کنترل کنیم. نباید مسیر دوچرخه مسیر تردد موتورسیکلت باشد. هر چند که موتورسوارانی داریم که قائل به قانون نیستند اما باید با کمک پلیس این مشکلات حل شود.

فعالیت 750خط تاکسی 
همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در شهر تهران 750خط تاکسی فعالیت داشتند. علیرضا قنادان، مدیرعامل تاکسیرانی تهران با بیان اینکه هم‌اکنون 750خط تاکسی در تهران فعال است، تصریح کرد: از این تعداد خطوط فعال، 40خط بسیار مهم و بحرانی محسوب می‌شوند؛ این خطوط به‌علت کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی سهم بسیار عمده‌ای در حمل‌ونقل مسافران دارند. وی افزود: در این 40خط استراتژیک علاوه بر تشدید شیفت‌بندی تاکسی‌ها، خودروهای مازاد و دپوهای اضطراری متناسب با نیاز درنظر گرفته شده است که درصورت ایجاد وضعیت اضطراری در خطوط تزریق خواهند شد. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه جلسات فشرده برنامه‌ریزی برای استقبال از مهر از 3 ‌ماه گذشته آغاز شد، گفت: مرکز کنترل نظارت هوشمند سازمان تاکسیرانی و عوامل گشت تاکسیرانی در مجموع 140واحد گشت دارند. این تعداد واحد گشت از ساعت  6:30تا 20:30در شیفت‌های مختلف مشغول به‌کار هستند. به گفته قنادان، درصورت افزایش تجمع مسافران، ممکن است در ساعات اوج ترافیک با هماهنگی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، از خطوط اتوبوسرانی استفاده شود. وی با بیان اینکه تقریبا برای 350شرکت مجری حمل‌ونقل دانش‌آموزی مجوز فعالیت صادر شده است، تصریح کرد: درحال حاضر حدود 13هزار خودرو برای سرویس مدارس ثبت‌نام کرده‌اند که تا 2 هفته آینده این آمار افزایش پیدا خواهد کرد.

   با مقاومت می‌توان بن‌بست‌ها را پشت‌سر گذاشت

شهردار تهران با اشاره به رشادت‌های شهدا و ایثارگران در 8 سال دفاع‌مقدس گفت: شهدا ثابت کردند که با ایستا‌دگی و مقاومت می‌توان بن‌بست‌ها را پشت سر گذاشت.
پیروز حناچی در نهمین مراسم زنگ دانش‌آموز شهید که در بهشت زهرای تهران برگزار شد، گفت: امسال آغاز سال تحصیلی مقارن با ایام محرم و عزاداری سالار شهیدان و همچنین مانند هر سال یادآور سال‌های دفاع‌مقدس و آغاز 8 سال مردانگی مردم ایران بوده است.
او افزود: من عزیزان دانش‌آموزی که به مناسبت آغاز سال تحصیلی در جمع ما هستند را به شنیدن 3 خاطره دعوت می‌کنم؛ اول سال‌هایی که خودم دانش‌آموز دبیرستانی بودم و در شهریور 59جنگ آغاز شد. آن روز هواپیماهای عراقی فرودگاه مهرآباد و برخی نقاط دیگر را بمباران کردند و هواپیما در چهارراه نواب آنقدر به سطح زمین نزدیک بود که اگر با دقت نگاه می‌کردیم شاید خلبان را هم می‌شد دید. دومین خاطره من مربوط به روز سقوط خرمشهر بود که بیش از 2‌ماه مقاومت کرد و زمانی که نیروهای ایران به طرف دیگر کارون آمدند، سقوط قطعی شد. حناچی تصریح کرد: خاطره سوم من مربوط به دانش‌آموزی است که حدود 13سال داشت اما در جبهه به محمد لودرچی معروف شد زیرا مهارت زیادی در کار کردن با این وسیله داشت که کار مشکلی محسوب می‌شد.
او ادامه داد: جنگ اساسا چیز تلخی است و در قرآن هم آمده که اگر جنگی بین مسلمین رخ داد آن را باید اصلاح کرد اما جنگ ما دفاع بود در قبال کسانی که شاید همسایه ما بودند اما از صدام حمایت کردند. یادمان نرفته که مصر سلاح‌های سازمان دفاعی خود را تقدیم عراق کرد. امروز شرافت و افتخار را مدیون کسانی هستیم که آن دوران را آفریدند.
در این روز با حضور شهردار تهران ۱۰پروژه زیربنایی و کلان در بهشت‌زهرا (س) شامل ورزشگاه چندمنظوره سازمان بهشت‌زهرا، پایانه آمبولانس‌های سازمان بهشت‌زهرا در مرکز شهر و نخستین خط تلفن چهاررقمی تاریخ سازمان بهشت‌زهرا با شماره۱۵۳۰ به بهره‌برداری رسید.

کاهش آمار تصادفات 

در نخستین روز از مهرماه 98 معابر تهران آنگونه که انتظار می‌رفت با ترافیک روبه‌رو نبود و حتی نسبت به سال گذشته شرایط بهتری را پشت سر گذاشت. از ابتدای روز تا ساعت13:30، 38تصادف به‌ثبت رسید. بیشترین تصادفات در محدوده نواب و جنوب به شمال در بزرگراه همت- امام علی اتفاق افتاد. آمار تصادفات نخستین روز مهرماه در سال گذشته تا ساعت13، 58مورد بود. همچنین آمار نقص فنی 48خودرو بوده که بیشترین نقص فنی در محدوده جنوب به شمال نواب و اتوبان صدر اتفاق افتاده است. سال گذشته این آمار برابر با 76مورد نقص فنی بود.



حمایت شهرداری از ایده‌های خلاقانه دانش‌آموزان

مدرسه ماندگار البرز سال تحصیلی را با حضور شهردار تهران آغاز کرد. شهردار در مراسم نواختن زنگ اول مهر در حیاط مدرسه ماندگار البرز گفت: رعایت نظم و قانون و رعایت اصول و قواعد اجتماعی از مدارس شروع می‌شود و به اجتماع تسری پیدا می‌کند. بسیاری از مسائل و مشکلاتی که ما در شهر داریم به کمک شما و خانواده‌های شما حل می‌شود.
«پیروز حناچی» در این مراسم بر حمایت مدیریت شهری از ایده‌های دانش‌آموزان در حوزه‌های پسماند، ترافیک و آلودگی هوا تأکید کرد و گفت: اگر بخواهیم چالش‌های تهران را نام ببریم چالش‌هایی مثل ترافیک، آلودگی هوا و پسماند موضوعاتی است که اگر نسل شما و هم‌سن و سال‌های شما از آغاز دوره ابتدایی تا دبیرستان درست پایه‌گذاری شود تأثیر بسزایی در آینده کشور خواهد داشت. همین‌جا اعلام می‌کنم که از ایده‌های مناسب در ٣حوزه مدیریت پسماند، آلودگی هوا و ترافیک حمایت می‌کنیم و آغوش ما برای پذیرش آنها باز است.
او با اشاره به سوابق و ویژگی‌های مدرسه البرز گفت: هم‌اکنون در سنی هستید که بیشترین شور جوانی که مهم‌ترین سرمایه برای شما هست را دارید این دوران خیلی کوتاه است و بعد‌ها شما هم مثل من حسرت آن را خواهید خورد اما امیدوارم همه شما را در عرصه‌های خلاقانه و تأثیر‌گذار برای اداره امور کشور ببینیم.
حناچی در حاشیه این مراسم در پاسخ به این سؤال که آیا توصیه می‌کنید دانش‌آموزان شهردار بودن را به‌عنوان شغل انتخاب کنند، گفت: این موارد چندان ارتباطی به اراده شخصی ندارد و مسیر زندگی است که سرنوشت را تعیین می‌کند؛ اما هر کسی دانش و ادب را پیشه راه خود کند خداوند راه را برایش باز می‌کند. توصیه‌ام این است که از استعداد و شور جوانی‌شان برای ذخیره علم و دانش استفاده کنند تا مسیرهای بهتری پیش روی خود داشته باشند.
بخشی از برنامه آغاز سال تحصیلی در این مدرسه به اجرای موزیک نظامی و عملیات راپل از سوی تکاوران ارتش اختصاص داشت. شهردار تهران همچنین از ساختمان تاریخی خانه دکتر جردن در انتهای شمالی محوطه دبیرستان البرز دیدن کرد. این ساختمان متروک که نیازمند بازسازی و تغییر کاربری مسکونی است، نزدیک به یک قرن قدمت دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید