• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79727
+
-

احتمال جیره‌بندی آب در اردبیل

با مسئول
احتمال جیره‌بندی آب در اردبیل

فرماندار اردبیل با اشاره به صدا درآمدن سوت کمبود و تنش آبی از سال آینده از احتمال جیره‌بندی آب برای شهروندان اردبیلی خبر داد.  به گزارش ایرنا «جواد زنجانی» اظهار کرد: برای جلوگیری از تنش آبی در این شهرستان چاره‌ای جز مدیریت مصرف و تامین منابع آب پایدار نیست و باید دستگاه‌های اجرایی فکر اساسی در تامین آب پایدار داشته باشند در غیر این صورت از سال آینده شاهد جیره‌بندی آب آشامیدنی در اردبیل خواهیم بود. 

وی افزود: برای جلوگیری از جیره‌بندی آب علاوه بر تامین منابع آب پایدار افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه و راه‌اندازی خط انتقال آب از منابع جدید ضروری است و سالانه باید ۱۰۰ هزار متر مکعب آب در مرکز استان ذخیره‌سازی شود تا در مصرف آب شهروندان مشکلی به وجود نیاید. 

زنجانی تاکید کرد: تا ۲۵ سال آینده میزان جمعیت اردبیل به ۹۰۰ هزار نفر می‌رسد و تامین آب شهر و روستاهای استان سخت‌تر خواهد شد. بر این اساس مدیریت مصرف آب در کنار اجرای طرح‌های اساسی برای ذخیره‌سازی الزامی است و اگر فکر اساسی در تامین آب پایدار و مدیریت مصرف نشود همه ذخایر پشت سدها به اتمام خواهد رسید.  این مسئول بیان کرد تصفیه و خط انتقال ۲۴ چاه آب در اردبیل در حال مطالعه است تا به عنوان سفره‌های زیرزمینی ذخیره و در زمان وقوع بحران آبی از آن‌ها استفاده شود. 

وی با بیان این‌که بارندگی در اردبیل کاهش یافته است، گفت: بنا به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی بارندگی‌ها در مهر و آبان افزایش می‌یابد و به منظور جلوگیری از سیلاب باید بسترها و حریم رودخانه‌ها آزاد‌سازی شود. فرماندار اردبیل با اشاره به این‌که برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی در دشت اردبیل نگران‌کننده بوده و ضروری است برای جلوگیری از آن اقدام‌های موثرتری صورت گیرد، اظهار کرد: فقدان نظارت کافی در برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی و نبود مدیریت مناسب در این زمینه باعث ایجاد وضعیت بحرانی کنونی شده است. 

زنجانی اعمال مدیریت و برنامه‌ریزی برای حراست و احیای دشت اردبیل را بهترین راهکار موجود اعلام کرد و گفت: برنامه‌های محیط‌زیست و آب بدون تاثیرگذاری مسائل سیاسی باید به صورت منطقه‌ای و استانی اعمال شود و اگر در این زمینه سیاست‌گذاری درستی شود می‌توان بر مشکلات فائق آمد. وی با بیان این‌که ۹۰ درصد آب استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، تاکید کرد: برای رفع بحران‌های موجود در بحث آب باید کار را از بخش کشاورزی شروع کرد و با اصلاح الگوی کشت و شیوه‌های آبیاری می‌توان مصرف آب را در این بخش به حداقل رساند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید