• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 79059
+
-

سهم عشایر بام ایران از تسهیلات اشتغال

استاندار: اعتبارات عمرانی امور عشایر استان از ۲ سال گذشته تاکنون بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است

عشایر
سهم عشایر بام ایران از تسهیلات اشتغال

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به تسهیلات پرداختی به این قشر، از پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به اشتغال عشایر خبر داد. 
به گزارش ایرنا «کرمعلی قندالی» در جلسه شورای امور عشایر استان چهارمحال و بختیاری افزود: این میزان تسهیلات با نرخ سود ۱۰ درصد در راستای ایجاد اشتغال با اولویت زنجیره تولید گوشت قرمز در سال جاری پرداخت شده است. 
وی با بیان این‌که از این میزان ۳۵ میلیارد تومان به استان چهارمحال و بختیاری اختصاص داده شده است، گفت: هیچ گونه مشکلی برای پرداخت تسهیلات و اعتبارات ارزان‌قیمت در جهت ایجاد اشتغال پایدار جامعه عشایری وجود ندارد. 

وی افزود: چهارمحال و بختیاری استانی با ظرفیت‌های متعدد است که می‌توان بدون اغراق این استان را نگین کوه‌های زاگرس نامید؛ به طوری که در حوزه خاک و دام‌پروری دارای ظرفیت‌های بسیاری است که باید برای آن‌ها تدابیری اندیشیده شود. 


حمایت ویژه از عشایر خسارت دیده

به گفته وی برای حمایت از عشایر خسارت‌دیده در حوادث غیرمترقبه به منظور اشتغال نیز تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان‌قیمت در نظر گرفته شده است. 
وی اظهار کرد: تولید گوشت قرمز، گیاهان دارویی، گردشگری و صنایع دستی با اولویت زنجیره تولید از مهم‌ترین برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان امور عشایر برای اشتغال عشایر است. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به جمعیت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری جمعیت عشایر کشور گفت: جمعیت عشایر کشور در ۲۰۰ تشکل تحت عنوان تعاونی و اتحادیه ساماندهی شده است. 
وی گفت: معیشت، استقرار جمعیت از مهم‌ترین مباحث در حوزه ساماندهی و برنامه‌ریزی برای جامعه هدف عشایری است که با انجام کار مطالعاتی ۲ ساله برنامه راهبردی ساماندهی عشایر در سطح استانی و ملی تهیه و تصویب شده است. 

قندالی افزود: در حوزه معیشت جامعه هدف عشایری نباید دنبال تک‌محصولی بود بلکه تنوع محصول و اشتغال در اقتصاد مقاومتی مد نظر است. 

وی با اشاره به این‌که ۳ دوره سرشماری از ابتدای انقلاب تاکنون از جامعه عشایری انجام شده است، اظهار کرد: در این ۳ دوره جمعیت عشایری تغییری نداشته است. 
وی به اسکان ۱۰۵ هزار خانواده عشایری از اول انقلاب تاکنون در کشور اشاره کرد و گفت: ساماندهی جمعیت سرریز عشایر در قالب طرح‌های اسکان از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان امور عشایری بعد از انقلاب بوده است. 
قندالی افزود: به منظور حمایت از جامعه عشایری یک تعهد با استانداران سراسر کشور منعقد شده است که برابر اعتبار و تجهیزاتی که از سوی سازمان به استان‌ها برای عشایر اختصاص داده می‌شود، از سوی استان نیز همان میزان اختصاص داده شود. 

به گفته وی این تعهد تاکنون در ۱۵ استان کشور محقق شده است و به استان چهارمحال و بختیاری نیز از سوی سازمان ۴ دستگاه تانکر آب‌رسانی و ۶ دستگاه خودرو کمک‌دار اعطا شده است. 


 توسعه ایل‌راه‌ها

وی به توسعه ایل‌راه‌های عشایری در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال ۶۴ میلیارد تومان برای ایل‌راه و ابنیه اختصاص داده شده است که از این میزان سهم استان چهارمحال و بختیاری 5/2 میلیارد تومان است. 


افزایش اعتبارات عمرانی امور عشایر 

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به حضور عشایر در تعدادی از شهرستان‌ها گفت: اعتبارات عمرانی امور عشایر استان از ۲ سال گذشته تاکنون بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.  «اقبال عباسی» در این جلسه افزود: اعتبارات عمرانی این سازمان از ۱۲۰ میلیارد ریال به ۲۴۰ میلیارد ریال رسیده است و اعتبارات جاری نیز ۳۰ درصد افزایش داشته است.  وی با تاکید بر نقش عشایر در همه عرصه‌ها و توسعه و خودکفایی در بخش‌های مختلف به خصوص تولید گوشت قرمز و لبنیات اظهار کرد: توجه به رفع مشکلات این قشر علاوه بر کمک به اقتصاد کشور در حفظ و ‌شأن جایگاه جامعه عشایری نیز کمک خواهد شد. 

به گفته وی توزیع تسهیلات ارزان‌قیمت و تامین منابع مالی برای رفع مشکلات معیشتی و درآمدی این قشر یک اولویت در استان‌های عشایرنشین است.  عباسی به‌روز نبودن آمار و اطلاعات جمعیت عشایری استان را یادآور شد و افزود: اختلاف آماری بین جمعیت و بعد خانوار و همچنین تجزیه و تحلیل‌های نادرست از آمار موجود، برنامه‌ریزان را با مشکل مواجه می‌کند.  به گفته وی بر اساس سرشماری سال ۸۷ در استان ۱۲۶ هزار و ۳۹ نفر از جمعیت استان معادل ۱۲ درصد جمعیت در همان سال را جامعه عشایری تشکیل می‌دهند. 
وی با تاکید بر توزیع اعتبارات در بخش‌های مختلف در شهرستان‌ها افزود: باید اعتبارات حوزه عشایر به خصوص اعتبارات خاص در شورای برنامه‌‌ریزی شهرستان‌ها تعیین تکلیف و هزینه شود. 


نهادی برای حمایت از عشایر 

نماینده شهرستان‌های اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که عشایر نیازمند حمایت ویژه هستند، گفت: تشکیل نهاد حمایت از عشایر در کشور ضروری است. 

 «علی کاظمی» در این جلسه اظهار کرد: عشایر در کشور جایگاه ویژه‌ای دارند و امید است همگان کمک کنند تا این جایگاه حفظ شود. 
 وی  افزود: در 2 تا 3 سال اخیر فراکسیون عشایری با حدود 160 عضو در مجلس شکل گرفته است که دستاورد این فراکسیون آمدن نام عشایر در اسناد بالادستی برنامه ششم و بودجه‌های سنواتی در کنار نام روستاست. 

کاظمی گفت: چهارمحال و بختیاری با بسیاری از استان‌ها متفاوت است و به توجه ویژه نیاز دارد. 
نماینده شهرستان‌های اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی تشکیل نهاد حمایت از عشایر را یک ضرورت دانست و گفت: در برخی مواقع به راحتی توسط بعضی ارگان‌ها از عشایر شکایت می‌شود؛ لذا این قشر نیازمند امنیت خاطر هستند.   


   بهسازی ۲۰۰ چشمه تأمین آب آشامیدنی عشایر     


رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۰۰ چشمه تأمین آب شرب عشایر در چهارمحال و بختیاری بهسازی شد.  «سیدراشد جزایری» در شورای عشایری چهارمحال و بختیاری گفت: با نظارت دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل امور عشایر بهسازی آب چشمه‌ها در مناطق عشایری انجام می‌شود و از آب بهداشتی نیز نمونه‌برداری می‌شود.  رئیس مرکز بهداشت استان ادامه داد: از 1۲۰۰ چشمه عشایری شناسایی‌شده، ۲۰۰ چشمه بهسازی شده است که اعتبارات در این زمینه محدود است و برای پیشگیری از بیماری‌ها باید محقق شود.  جزایری بیان کرد: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ در مناطق عشایری استان طغیان 2 بیماری رخ داد که به موقع با اعزام اکیپ بهداشتی و درمانی کنترل شد.  رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به عشایر از مهم‌ترین خدمات دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به شمار می‌رود. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید