• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 3 اسفند 1396
کد مطلب : 7554
+
-

همسفران سال نو

سفر
همسفران سال نو

فاطمه عسگری‌آزاد :

سفر به‌معنای نو شدن است و بهترین زمان برای نو شدن، نوروز است. اگر دوست دارید ورق‌های دفتر زندگی سال آینده‌تان را به شکل متفاوتی طراحی کنید، از همین امروز سراغ تقویم سفرتان بروید و برای یک سال پیش روی‌تان برنامه‌ریزی کنید؛ ناشناخته‌هایی را که همیشه در ذهن‌تان علامت سؤال ایجاد می‌کردند و در دلتان اشتیاق، باید همین امسال ببینید؛ کسی چه می‌داند شاید فرصت دیگری نباشد! تعطیلات نوروز هم که جان می‌دهد برای جهانگردی؛ البته که می‌دانیم در این ایام گاهی تورها، قیمت‌ها را به چند برابر افزایش می‌دهند و شلوغی هم می‌تواند دلیل دیگری برای بی‌میلی‌ به سفر باشد‌ اما با کمی برنامه‌ریزی و پس‌انداز می‌توانید به ماجراجویی آری بگویید و چمدان‌تان را ببندید تا تحویل سال نو را در مقصدی خاطره‌انگیز جشن بگیرید. اگر با صفحه جهانگردی در طول سال همراه بوده باشید می‌دانید که هر شماره به معرفی یک شهر می‌پردازیم و جزئیات کاملش را در اختیارتان قرار می‌دهیم اما در این شماره قصد داریم در پر کردن تقویم سفرتان برای سال آینده به شما کمک کنیم. بنابراین این اطلاعات می‌تواند نه‌تنها در سفرهای نوروزی بلکه در باقی سال هم راهگشای شما باشد. کره‌زمین را پیش روی‌مان گذاشته‌ایم و مقاصد دلربایش را مشخص کردیم تا هدف‌های‌مان را دست‌یافتنی کنیم.اگر شما هم سودای ماجراجویی در سر دارید کافی است با ما همراه شوید تا یک تقویم هیجان‌انگیز برای سفرهای امسال‌تان بچینید.

 

آسیا - ازبکستان

به‌دنبال جاده ابریشم

آسیای مرکزی و جاده ابریشم را می‌توانید با ازبکستان بشناسید؛ کشوری که نامش با تاریخ، هنر و فرهنگ جهانی پیوند خورده است.

غذای سنتی

پلوی بخارای سمرقند که همراه گوشت، کشمش، هویج، ادویه‌جات و ترشی سرو می‌شود یکی از غذاهایی است که نباید در طول سفرتان از دست بدهید.

پایتخت ازبکستان

تاشکند، پایتخت ازبکستان است که ظرافت مدرنیته را با اصالت یک شهر شرقی ترکیب کرده و فرهنگ مردمانش گردشگران را متعجب خواهد کرد. متروی تاشکند که آمیزه‌ای از شکوه هنری روسی و درک مدرنیته هنرمندان ازبک است، حتما شما را غافلگیر خواهد کرد.

 جاذبه‌ها: در سفرتان به تاشکند از قدیمی‌ترین قرآن جهان، میدان استقلال، میدان یادبود زلزله، بخش قدیمی شهر، باغ ژاپنی، مدرسه کوکل تاش موزه هنرهای زیبا و موزه امیر تیمور دیدن کنید.

  رم مشرق زمین

سمرقند را مرکز رنسانس اسلامی می‌نامند؛ دومین شهر ازبکستان که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده است. این شهر بیش از دو هزار و 500 سال سابقه تاریخی دارد و زمانی ساختمان‌های آن جزو افسانه‌های شهرسازی دنیا محسوب می‌شده است.

جاذبه‌ها: در سفر به سمرقند بازدید از مسجد بی‌بی خانم، آرامگاه تیمور، آرامگاه روح‌آباد، میدان ریگستان، شاه زنده، تپه افراسیاب، رصدخانه الغ بیگ و مدرسه شیردار را از دست ندهید.

  قدیمی‌ترین

بخارا هم یکی از قدیمی‌ترین شهرهای فرارود (ماوراءا‌لنهر) است که به‌علت قرارگیری در کنار جاده ابریشم اهمیت بسیاری داشته و در دوران طلایی خود شاهد رشد و شکوفایی عظیمی بوده است. خوشبختانه بسیاری از نقاط تاریخی شهر تا حدود زیادی دست نخورده مانده و 140بنای باستانی در این شهر وجود دارد.

 جاذبه‌ها: در سفر به بخارا باید از مناره کالیان، مدرسه چهار منار، مقبره سامانی‌ها، حوض لیابی و مدرسه عبد‌العزیز خان دیدن کنید.

 

آسیا - آذربایجان

نوروز با طعم کشوری غیرفارسی زبان

اگر دوست دارید نوروز را در کشوری غیرفارسی زبان جشن بگیرید که آغاز سال نو را به‌عنوان عید ملی می‌شناسد، باید سری به آذربایجان بزنید.

غذای سنتی

شما می‌توانید در آذربایجان با خیال راحت انواع کباب‌ها را که با پلو خوشمزه سرو می‌شوند، نوش جان کنید و البته توصیه ما این است که غذاهای دریایی باکو را از دست ندهید. چای سیاه نوشیدنی ملی مردم آذربایجان است و غالبا پس از پایان غذا به همراه یک مربا و آب لیمو برای مهمانان سرو می‌شود

  شهر متحول

معروف است که در شرق و غرب اوراسیا هیچ مکانی به اندازه باکو متحول نشده است؛ پایتخت کشور آذربایجان بزرگ‌ترین شهر قفقاز جنوبی هم محسوب می‌شود. باکوی قدیمی را می‌توانید در دیوارهای قلعه و بخش مرکزی شهر بیابید اما برای دیدن بخش جدید شهر باید سری به ساختمان‌های باشکوهی چون کریستال هال و پارک سیتی ساید بزنید.

 جاذبه‌ها: در سفرتان به باکو از برج دختر، دیوار شهر باکو، کاخ شیروانشاهان، پارک ملی قوبوستان، پارک مفاخر، معبد آتش و بازار تزه دیدن کنید.

  شهر اصحاب کهف و حضرت نوح

می‌گویند نخجوان شهری بوده که حضرت نوح (ع) بعد از سیل عظیم برای زندگی انتخاب کرده و حتی برخی افراد معتقدند آرامگاه این پیغمبر در بخش جنوبی این شهر قرار دارد. علاوه بر این به قولی نخجوان شهر اصحاب کهف هم به شمار می‌رود.

 جاذبه‌ها: در سفرتان به نخجوان از آرامگاه مومنه خاتون، غار اصحاب کهف، مقبره حسین جاوید، موزه قوچ‌های سنگی، موزه فرش نخجوان و دریاچه باتابات دیدن کنید.

 

آسیا - چین

کشف پرجمعیت‌ترین کشور دنیا

عید نوروز زمان مناسبی برای سفر به چین است. با توجه به تعطیلات شما فرصت کافی خواهید داشت تا از جاذبه‌های این سرزمین پهناور با فرهنگ بسیار غنی به خوبی دیدن کنید.

  غذای سنتی

غذای چینی از آن دست غذاهایی است که اگر به خوردن آن عادت کنید مزه‌ آنها برای‌تان دوست داشتنی خواهد شد. حقیقت این است که امروزه برخی از غذاهای چینی در تمام دنیا طرفدار دارد؛ پس بهتر است شما دل‌تان را به دریا بزنید و از ادویه‌ها و طعم‌های جدید استقبال کنید. در سفرتان به این سرزمین ناشناخته نودل را که به اندازه عمر فرهنگ این ملت سابقه دارد امتحان کنید. از حلال بودن غذا هم حتما مطمئن شوید.

شهر امپراتورها

تاریخ و فرهنگ در شهر سه هزار ساله پکن بسیار ملموس است؛ علاوه بر این، شهر بسیار زنده و پویاست.پکن امروز با پکن فردا متفاوت است؛ زیرا هر روز مکان‌های پر زرق و برق و آسمان‌خراش‌های بلندی به این شهر اضافه می‌شود‌ اما پایتخت چین همچنان نشانه‌های قدیمی خود را حفظ کرده است.

 جاذبه‌ها: شهر ممنوعه مطمئنا مهم‌ترین جاذبه شهر پکن است‌ اما این شهر زیبایی‌های بسیار دیگری هم دارد؛ معبد بهشت، میدان تیان‌آنمن، قصر تابستانی، معابد مینگ، دیوار بزرگ چین، معبد لاما، محوطه المپیک، کاخ زمستانی و خانه اپرا از آن جمله‌اند.

 

 

 

  کشف سنت چینی در لایه‌های مدرن هنگ‌کنگ

هنگ‌کنگ فراتر از شخصیت تجاری یک شهر فرهنگی پر جنب و جوش به شمار می‌رود. شهری که همزمان آمیزه‌ای از سنت‌های چینی و بازمانده فرهنگ استعماری (بریتانیا) را در خود دارد. برای دوست داشتن شهر هنگ‌کنگ دلایل زیادی وجود دارد اما برای دوست نداشتن آن به سختی می‌توان دلیل منطقی پیدا کرد. شهر آسمان‌خراش‌ها، سنت‌های کهن و مواد غذایی شما را مجذوب خود خواهد کرد.

 جاذبه‌ها: در سفرتان به هنگ‌کنگ از خیابان دای پای دانگز، شهربازی پارک اقیانوس، ساختمان دولت، معبد بودا، تله کابین انگونگ پینگ و بازار مونگ‌کوک دیدن کنید.

 

جنوب شرق آسیا - ویتنام

سبز و آبی متفاوت طبیعت در ویتنام

طبیعت بکر و تاریخ ناشناخته ویتنام برای گردشگران جذابیت‌های ویژه‌ای دارد. اگر از مقصدهای تکراری خسته شده‌اید ویتنام باید برنامه سفر بعدی‌تان باشد؛ کشوری که می‌تواند شما را غافلگیر کند.

غذای سنتی

جهانگردان غذا عاشق ویتنام هستند زیرا در این شهر شما می‌توانید با پول بسیار کم غذاهای بسیار لذیذ را امتحان کنید. تنوع غذایی در این شهر بیداد می‌کند؛ از سوپ گرفته تا رشته فرنگی، شیرینی و ساندویچ همه‌‌چیز در اینجا همراه با سبزیجات تازه سرو می‌شود.

  داستان‌های شگفت‌انگیز

هانوی پایتخت سیاسی و فرهنگی ویتنام است؛ جایی که تاریخ باستان، میراث استعمار و چشم‌انداز مدرن با هم تلفیق شده‌اند. مردم هانوی برای هر چیزی یک افسانه دارند؛ برای دریاچه، درخت ‌ یا حتی ماهی! پس اگر به این شهر سفر کردید آماده باشید تا با داستان‌های عجیب و غریب سرگرم شوید.  جاذبه‌ها:در سفرتان به هانوی از محله قدیمی، دریاچه هوان‌کیم، معبد ادبیات، آرامگاه هوشی مین، خانه اپرا، زندان هوئالو، متروپل و دریاچه غربی دیدن کنید.

  دروازه مسحور‌کننده ویتنام

هوشی مین با انرژی وصف ناپذیر خود ضربان تجارت و فرهنگ ویتنام را در دست گرفته و با سرعت به سمت جلو حرکت می‌کند. شهری شلوغ که سرشار از روح زندگی است و هر کسی را که پا در آن می‌گذارد سرخوش و لبریز از شوق زندگی می‌کند.

 جاذبه‌ها: موزه بقایای جنگ، تونل جنگی، کاخ اتحاد مجدد، معبد کائودای، معبد امپراتور جدید، معبد هندوها، آسمان‌خراش بیتکسو و بازار بین تی از دیدنی‌های این شهر است.

  بهشت زمین

هالونگ بای بهشت روی زمین است؛ خلیجی با مناظر و طبیعت بکر که از سراسر دنیا گردشگران را مجذوب خود کرده. خلیج هالونگ که در شرق ویتنام قرار دارد، در سال 1994به‌عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شد و قسمتی از آن به‌طور کامل تحت حفاظت سازمان‌ محیط‌ زیست قرار گرفته است.

 جاذبه‌ها: جزیره دائو بی، جزیره کونگ تی، کونگ دو، کوه‌های ین تو، غار تین کونگ، جزیره بو هون و ساحل مین چو جاذبه‌های اصلی هالونگ بای را تشکیل می‌دهد.

 

جنوب شرق آسیا - تایلند

سفر به سرزمین لبخندها

 

نوروز زمان مناسبی برای بازدید از تایلند است. طبیعت بکر این کشور در این فصل سال بهترین‌ها را برای شما در نظر گرفته است.

غذای سنتی

کسانی که برای نخستین بار به تایلند سفر می‌کنند معمولا برای امتحان کردن طعم‌های جدید این کشور کمی دلهره دارند‌ اما توصیه ما به شما این است که دل‌تان را به دریا بزنید؛ غذای تایلندی ‌ ترکیب شگفت‌آوری است که حتما باید امتحانش کنید.

  سفر به شهر فرشتگان

بانکوک به شهر فرشتگان و ونیز شرق مشهور است؛ شهری که شما را در نخستین برخورد غافلگیر خواهد کرد. بانکوک گرم، پر هرج و مرج و سرشار از انرژی است. در این شهر شما فرصت عالی برای خرید، تفریح و استراحت دارید.

 جاذبه‌ها: در سفرتان به پایتخت تایلند باید از کاخ بزرگ، موزه ملی، معبد (وات) سوهات، معبد پو، معبد وات آرون، بازار آخر هفته چاتوچاک و بازار شناور دامنون سودواک دیدن کنید.

  گردش در رز شمالی

چیانگ مای شهری با قدمت تاریخی بیش از 700سال در شمال غرب تایلند است که پایتخت فرهنگی این کشور نیز محسوب می‌شود. شهری که گل‌ها در آن رنگ و بوی منحصر به فرد خود را دارند و به همین دلیل آن را رز شمالی نامیده‌اند.

 جاذبه‌ها: معبد پراتات دوی سویتپ، معبد وات چیانگ من، کاخ پهپینگ، باغ وحش چیانگ مای، پارک ملی چیانگ مای، آکواریوم و کمپ فیل‌ها از دیدنی‌های چیانگ مای است.

 

جنوب شرق آسیا - مالزی

جادوی مالزی

مالزی برای کسانی که دوست دارند طبیعت متفاوتی را تجربه کنند، تفریحات هیجان‌انگیز داشته باشند یک مقصد ایده‌آل است.

غذای سنتی

غذاهای مالزیایی غالبا طعم شیرین و تندی دارند. از آنجایی که مالزی یک کشور مسلمان است شما می‌توانید با خیال راحت انواع غذاها را امتحان کنید؛ البته توصیه ما این است که از غذاهای دریایی غافل نشوید.

  قلب تپنده مالزی

کوالالامپور پایتخت رسمی و بزرگ‌ترین کشور مالزی است که در حقیقت دروازه ورودی این کشور هم محسوب می‌شود. اگر دوست دارید، مالزی را تجربه کنید کوالالامپور یک مقصد ایده‌آل است که در کنار جلوه‌های مدرن بخش‌های سنتی خود را هم حفظ کرده است.

 جاذبه‌ها: برج‌های دوقلو پتروناس، غار باتو، بازار مرکزی کوالالامپور، دریاچه بزرگ کوالالامپور، محله چینی‌ها، آکواریوم کوالالامپور، باغ پرندگان و معبد تین هو از جاذبه‌هایی است که در سفرتان به کوالالامپور نباید از دست دهید.

 

جنوب شرق آسیا - اندونزی

کشور هزار جزیره

اگر دوست دارید بهارتان را در کنار یک ساحل خیال‌انگیز و دوست داشتنی سپری کنید، اندونزی می‌تواند یک مقصد مناسب باشد.

غذای سنتی

مطمئنا در کشوری که بیش از پنج هزار غذای سنتی وجود دارد گرسنه نخواهید ماند. ماهی، برنج و سبزیجات پای ثابت غذاهای این سرزمین است. بنابراین خیال‌تان راحت باشد که رژیم سالمی را در سفر تجربه خواهید کرد.

  ملکه جنوب شرقی آسیا

«جاکارتا» پایتخت اندونزی؛ کشوری که بیشترین جمعیت مسلمان دنیا را دارد می‌تواند هر گردشگری را شگفت‌زده کند. شهری که از دور شبیه ‌ نقاشی‌های رنگ روغن است. در حقیقت جاکارتا چهره‌های مختلفی هم دارد؛ پایین شهر و بالای شهر جاکارتا بسیار متفاوت است و این تنها یکی از شگفتی‌های این شهر جادویی است.

 جاذبه‌ها: در سفرتان به جاکارتا باید از کلیسای گرجا سیون، مسجد استقلال، بنای یادبود موناس، موزه ملی، موزه تاریخ، موزه عروسکی وایانگ، شهر مینیاتوری، باغ بوگور و سرزمین آبی آرزوها دیدن کنید.

  جزیره خدایان

جزیره خدایان، بهشت افسانه‌ای و زیباترین جزیره اندونزی تنها گوشه‌ای از القاب بالی است. بالی بخشی از مثلث مرجانی است که بالاترین تنوع گونه‌های دریایی و صخره‌های مرجانی را در خود جای داده و چشم‌اندازهای دیدنی آن هر گردشگری را بهت‌زده خواهد کرد.

 جاذبه‌ها: جزیره خدایان، معبد بساکیح، معبد تناح لوت، ساحل سانور، ساحل کوتا، کوه باتور، جزیره نوسا لمبونگان، جزیره سمینیاک و جزیره یوبود را باید در سفرتان به بالی از نزدیک ببینید.

  پاریس جاوا

باندونگ با معماری خیره کننده، فرهنگ کافه‌نشینی پرشور و منظره زیبای قله کوه‌های پارایانگون که شهر را احاطه کرده، یک شهر استثنایی در اندونزی است که گردشگران بسیاری را به‌خود خوانده. باندونگ زمانی به‌عنوان پاریس جاوا شهرت داشت؛ شهری که تمام زیبایی‌ها و عجایب اندونزی را یکباره در خود جای داده است.

 جاذبه‌ها: دهانه آتشفشانی کاوا پوتیه، آتشفشان تانگوبان پاراهو، دریاچه پاتنگان، شهر بازی، پارک تفریحی روستای فیل، خیابان براگا، موزه مردم‌شناسی، موزه ساز سنتی و موزه کنفرانس آسیایی آفریقایی از دیدنی‌های شهر است.

 

جنوب غرب آسیا و جنوب شرق اروپا - ترکیه

در امپراتوری عثمانی قدم بزنید

ترکیه یکی از مقاصد ثابت ایرانیان برای نوروز است؛ نزدیکی جغرافیایی به علاوه قرابت فرهنگی و تاریخی باعث شده که گردشگران به راحتی بتوانند این کشور را برای تعطیلات خود انتخاب کنند.

غذای سنتی

ترکیب سنت و مدرنیته در آشپزی ترکیه به وضوح دیده می‌شود؛ انواع رستوران‌های محلی و بین‌المللی در این سرزمین پیش روی‌تان قرار دارد. بنابراین انتخاب با شماست. اگر گیاه‌خوار هستید به هیچ وجه به این کشور سفر نکنید؛ زیرا غذایی برای‌تان درنظر گرفته نشده! مردم ترکیه با استفاده از گوشت و مرغ کبابی بیش از 100 نوع غذا درست می‌کنند که هر کدام از آنها بسیار لذیذ است.

 

شبه قاره هند

سرزمین هفتاد و دو ملت

از نظر آب و هوایی عید زمان کاملا مناسبی برای سفر به شهرهای مهم هندوستان است. در این کشور با عجایب بسیاری روبه‌رو خواهید شد که شاید مسیر زندگی‌تان را در سال آینده دگرگون سازد!  

غذای سنتی

همه می‌دانند که سبک غذایی مردم هندوستان با ادویه‌های تند و تیز تعریف می‌شود‌ اما ادویه‌های متفاوت این سرزمین طعم هر چیزی را دگرگون می‌کند. ظرف‌های مسی، طعم‌های متنوع و ادویه‌های هیجان‌انگیز اجزای جدانشدنی غذاهای هندوستان هستند.

  شهر صورتی

اگر نگاهی به ساختمان‌های گچی با شکوه شهر بیندازید به خوبی پی خواهید برد که چرا نام مستعار جیپور «شهر صورتی» است. در جیپور شما می‌توانید ساعت‌ها و روزها در قصرهای تاریخی قدم بزنید بدون اینکه احساس خستگی کنید.

 جاذبه‌ها: کاخ شهر، کاخ هوا محل، قلعه آمبر، قلعه جایگراه، قلعه ناهارگاره، رصد‌خانه جانتار مانتار، معبد میمون گالتا، بازار جوهری و باغ وحش فیل را در جیپور نباید از دست بدهید.

  شهر تاج محل

تاج محل شاهکار معماری و هنر و یکی از عجایب هفتگانه جهان از دوران مغول تاکنون، نام  «آگرا» را در ذهن گردشگران تثبیت کرده است. جذابیت جادویی تاج محل تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های شهر آگراست. میراث امپراتوری مغول شامل یک قلعه باشکوه، آرامگاه و عمارت‌های تاریخی است.

 جاذبه‌ها: در سفرتان به آگرا از تاج محل، قلعه آگرا، آرامگاه اکبرشاه، روستای فاتح‌پور، روستای کاچاپورا، شهر قدیمی، باغ مهتاب و باغ وحش شهر دیدن کنید.

آرامش مطلق را در گوا تجربه کنید

گوا با تپه‌های سرسبز، رودهای فراخ، کشتزارهای برنج و نخل‌های فراوان یکی از زیباترین شهرهای گرمسیری جهان است‌ اما زیبایی طبیعت در کنار قدمت تاریخی و معماری ترکیبی است که گوا را منحصر به فرد کرده است.

 جاذبه‌ها: ساحل کاندولیم، کلیسای بانوی معصوم ما، آبشار آروالم، پناهگاه محیط‌زیستی بوندلا، ساحل میراما، قلعه ریز ماگوس، غار آروالم، معبد شری ماهاکیم و ساحل آنجونا از دیدنی‌های گواست.

پایتخت هندوستان

در دهلی نو می‌توانید همزمان بخش مدرن و مرفه شهر را به خوبی ببینید. درحالی‌که دهلی سنتی در کوچه‌های تنگ و پر ازدحام بخش قدیمی شهر جای خوش کرده است.  جاذبه‌ها: قلعه سرخ، قطب منار، آرامگاه همایون، مسجد دهلی نو، دروازه هند، قلعه پورانا کیلا، معبد آکشاردام و باغ لودی جاذبه‌های اصلی دهلی را تشکیل می‌دهند.

 

آفریقا - مراکش

در جست و جوی آخرین مدینه‌های پویا

مراکش جزو ناشناخته‌هایی است که دیدنی‌های بسیاری را در خود جای داده و فصل بهار یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از این سرزمین است.  

غذای سنتی

مراکش یک کشور مسلمان است و شما می‌توانید به آسانی در منوی غذاهای سنتی این شهر سرک بکشید. چای سبز نوشیدنی ملی مردم این سرزمین است و می‌توانید در تمام شهرها با قیمت ارزان این نوشیدنی را بنوشید. گوشت و پاستا هم مواد اصلی سفره‌های مردم این سرزمین را تشکیل می‌دهد.

  به دیدن عروس آفریقا بروید

کازابلانکا تمام ویژگی‌های پایتخت مراکش را با خود دارد، جز تشریفاتی که مخصوص محیط‌های سیاسی و اقتصادی است. این شهر پرتکاپو که بزرگ‌ترین شهر مراکش است وجهه مدرنی دارد که برای مسافران تعجب‌برانگیز است؛ کافه‌ها و رستوران‌های کازابلانکا تصویری از یک شهر جنوب اروپایی را در ذهن‌تان زنده خواهد کرد.

 جاذبه‌ها: مسجد حسن دوم، مدینه، خانه محمد پنجم، منطقه ساحلی کازابلانکا، محمدیه، روستای ساحلی اولیدیا، کلیسای جامع، بازار مرکزی و بندر صافی مهم‌ترین جاذبه‌های کازابلانکا را تشکیل می‌دهند.

نگین مراکش

گرچه از زمان استقلال مراکش یعنی سال 1956رباط به‌عنوان پایتخت سیاسی و اداری این کشور انتخاب شد‌ اما هنوز در بین گردشگران چندان شهرت ندارد. با وجود این کسانی که به این شهر سفر کرده‌اند رباط را جواهری در بین شهرهای مراکش می‌خوانند؛ شهری با معماری سنتی خیره‌کننده، بلوارهایی که با نخل پوشیده شده و تقریبا بدون ترافیک.

 جاذبه‌ها: منطقه کسباح، برج حسن، ارگ شهر چلاح، موزه اودیس، موزه باستان‌شناسی رباط، کاخ سلطنتی، موزه مراکش، مدینه و آرامگاه محمد پنجم جاذبه‌های اصلی رباط را تشکیل می‌دهند.

 شهر پر‌جنب و جوش

مراکش تنها نام کشور نیست بلکه شهری هم به نام مراکش در این سرزمین وجود دارد که عصاره این سرزمین محسوب می‌شود. شهری پرجنب و جوش که در هر گوشه آن برای گردشگران یک شگفتی نهفته است؛ از مارگیران خیابانی گرفته تا دست فروش‌های سمج.

 جاذبه‌ها: مدینه، میدان جامع الفنا، مسجد جامع کتیبه، مدرسه بن یوسف، مقبره سعدیون، کاخ باهیه، موزه هنرها و صنایع‌دستی جاذبه‌های اصلی این شهر را تشکیل می‌دهد.

 

آفریقا - تانزانیا

ماجراجویی در قلب آفریقا

اگر چشمان‌تان را ببندید و تصویری رمانتیک از آفریقا را در ذهن‌تان زنده کنید، قطعا آن تصویر، تانزانیا خواهد بود؛ چشم‌اندازهایی عالی با حیات‌وحش بسیار بکر در این سرزمین انتظارتان را می‌کشند.  

غذای سنتی

اقیانوس منبع عظیمی برای تأمین مواد غذایی مردم تانزانیا است. حضور ایرانی‌ها، هندی‌ها و عرب‌ها در این سرزمین سبک آشپزی متفاوتی را برای مردم به ارمغان آورده. سبزیجات و ماهی تازه می‌تواند انتخاب‌های لذیذی برای شما باشد.

  سفر به ساحل سیاهان

زنگبار یکی از جزایر تانزانیا و پایتخت منطقه نیمه خودمختار زنگبار است که تاریخ شهرنشینی آن به بیش از دو هزار سال پیش بر می‌گردد. چشم‌انداز منحصر به فرد این منطقه تنها یکی از جاذبه‌های آن است و فرهنگ این جزیره، معماری هندی آن و پس زمینه عجیب و غریب زنگبار برای هر گردشگری دیدنی است.

 جاذبه‌ها:  شهر سنگی، کاخ موزه سلطان، بازار برده فروشی، ساحل شنی پانگ، باغ فورودهانی، جنگل نگزی، بازار مواد غذایی، جزیره زندان و ساحل کیزمکازی از مهم‌ترین دیدنی‌های این شهر است.

 

آفریقا - آفریقای جنوبی

رنگ دیگری از آسمان

معروف است که اگر بخواهید در بین شهرهای آفریقای جنوبی تنها یک شهر را ببینید آن شهر باید کیپ تاون باشد. توصیه ما این است که اگر به‌دنبال یک سفر متفاوت هستید از الان برای کیپ تاون برنامه‌ریزی کنید.  

غذای سنتی

مردم آفریقای جنوبی به آشپزی رنگین‌شان معروف هستند. آنها عاشق قدم زدن در خیابان‌ها و امتحان کردن غذاهای مختلف هستند؛ از ایتالیایی گرفته تا مکزیکی و چینی همه این غذاها را در کیپ تاون با بهترین طعم پیدا خواهید کرد. قبل از دوران استعماری، غذاهای بومی عمدتا از سبزی‌ها و میوه‌های محلی تهیه می‌شد اما بعد از آن، گوشت گاو وارد غذاهای مردم این سرزمین شد و به مرور تبدیل به عادت غذایی شد.

سواحل طلایی رنگ

سواحل بکر طلایی رنگ همراه با تخته سنگ‌های گرانیتی غول پیکر و جنگل‌های زیبا و رنگارنگ، کیپ تاون را به یکی از زیباترین شهرهای دنیا تبدیل کرده است. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی این شهر از نظر تاریخی و فرهنگی هم نقش مهمی در زندگی اجتماعی بشر داشته و مهد مبارزات علیه آپارتاید بوده است.

جاذبه‌ها: کلیسای سنت جورجز، مرکز طراحی مونتبلو، ساحل میوزنبرگ، ساحل ملک‌بوستراند، جزیره روبن، رشته کوه‌های تیبل، باغ گیاه‌شناسی کیرستن بوش، محله بردگان بوکاپ از نقاط مهم شهر است.

 

اروپا - انگلستان

سرزمین قدرت و خرافات

برای سفر به انگلستان دلایل زیادی وجود دارد و کمتر کسی پیدا می‌شود که این دلایل را نداند‌ اما دشواری‌های اخذ روادید (ویزا) و هزینه‌های بالای سفر عوامل بازدارنده‌ای هستند که ممکن است سفرتان را به تعویق بیندازند. اگر می‌توانید بر این سختی‌ها غلبه کنید باید این سرزمین را در فهرست سفرهای آینده‌تان ثبت کنید.

غذای سنتی

معروف‌ترین وعده غذایی انگلیسی‌ها صبحانه آنهاست. مردم این سرزمین اکثرا روزشان را با رفتن به کافه‌ها آغاز می‌کنند شما می‌توانید بشقاب صبحانه انگلیسی را که شامل کنسرو لوبیا، تخم مرغ و نان تست با ادویه‌های مخصوص است امتحان کنید و لذت ببرید. یکی دیگر از غذاهای محبوب انگلستان «فیش‌اند چیپس» است. ضمنا فراموش نکنید که خودتان را به یک لیوان چای انگلیسی در یک کافه روباز مهمان کنید.

پایتخت موسیقی و فوتبال

اگر بتوانید به چند قرن پیش منچستر برگردید، شهر رمان های دیکنز را با رنگ های سیاه و زغالی از نزدیک خواهید دید اما امروز منچستر چیز دیگری است! مطمئنا منچستر امروز ریشه های صنعتی خود را حفظ کرده اما موزه های جذاب، ساختمان های زیبا و کلیپ شهر بسیار تغییر کرده است . به طوری که امروز با پنج سال پیش آن هم قابل مقایسه نیست.

جاذبه ها: کلیسای جامع منجستر، گالری هنری منچستر، موزه اولدترافورد، موزه علم و صنعت،‌موزه جنگ امپریال، موزه منچستر، کتابخانه جان رایلندز و منطقه فرهنگی لائری.

  لندن مه‌آلود

پایتخت انگلستان هر ساله گردشگران بسیاری را به‌خود می‌خواند. برخی به‌دنبال جاذبه‌های منحصر به فرد این شهر هستند، برخی دیگر برای خرید راهی این مرکز مد شده‌اند و البته عده‌ای هم در جست و جوی تاریخچه این شهر مهم جهانی و کشف راز تنوع فرهنگی آن هستند. مهم نیست دلیل شما از سفر به لندن چه است، مهم این است که این شهر شما را راضی خواهد کرد.

 جاذبه‌ها: کاخ سلطنتی، هاید پارک، خانه مجلس، گالری ملی، موزه ویکتوریا، نگارخانه تیت مدرن، چرخ و فلک چشم لندن، موزه مادام توسو و تماشاخانه شکسپیر گلوب بخشی از مهم‌ترین جاذبه‌های لندن هستند.

 

اروپا/ایتالیا

جادوی شهرهای عاشقانه ایتالیا زبانزد هر گردشگری است. هر زمان که صحبت از یک سفر هنری، تاریخی و فرهنگی می‌شود، قطعا پای یکی از شهرهای این کشور هم به میان می‌آید. نوروز زمان مناسبی برای گردش در این سرزمین هنری است.

 

غذای سنتی

آشپزی ایتالیا در نواحی مختلف آن تا حدودی متفاوت است. در شمال این کشور برنج و غذاهایی متشکل از ذرت مثل ماکارونی طرفدار دارد. بنابراین در این نواحی غذاهای ریزوتو(غذاهایی که همراه با بشقاب برنج سرو می‌شوند) را همراه با سوپ ذرت بیشتر می‌بینید. در جنوب ایتالیا آشپزی با دستورالعمل‌های ساده‌تر و استفاده از موادی مانند میوه، سبزی‌های تازه و غذاهای دریایی رواج دارد.

 

  سفر به شهر ابدی

برای پیدا کردن آثار تاریخی در رم کافی است که سرتان را بالا بگیرید و به شهر خیره شوید. اینجا بزرگ‌ترین موزه بدون سقف دنیاست. رم در دنیا به شهر ابدی معروف است؛ شهری که حدود سه هزار سال پیشینه دارد و هنوز در کوچه پس کوچه‌های آن می‌توانید صدای پای سم اسب سربازان ارتش رم را بشنوید!

 جاذبه‌ها:  اوستیا آنتیکا، آمفی تئاتر رم، ویلای کوئینتیلی، کلیسای سن کلمنته، تپه پالاتینو، فروم رومی، موزه واتیکان، دخمه سان کالیستو، آپیا آنتیکا و ویلا آدریانا از مهم‌ترین جاذبه‌های رم هستند.

 

  بازدید از قلب رنسانس

فلورانس شهری است که رنسانس در آن متولد شده و شیوه نگاه ما را به جهان تغییر داده است. این شهر برای قرن‌ها یکی از مقاصد رؤیایی گردشگران بوده؛ کسانی که برای تماشای هنر خارق‌العاده این شهر از دورترین نقاط دنیا بار سفر بستند و به ایتالیا آمدند.

 جاذبه‌ها: کلیسای جامع فلورانس، پل پونته وکیو، گالری اوفیتزی، میدان سینیوریا، قصر وکیو، کلیسای سن لورنزو، پارک بوبولی، میدان میکل آنژ، قصر سلطنتی پیتی پالاس و بازار جدید از جاذبه‌های مهم فلورانس هستند.

 

  جادوی رمانتیک 

ونیز را به کانال‌های آبی و قایق‌هایش می‌شناسند؛ شهری بدون اتومبیل که روی آب جا خوش کرده است. شهری که از 600سال پیش تاکنون تغییر چندانی به‌خود ندیده طبیعی است که دو برابر ساکنانش گردشگر داشته باشد.

 جاذبه‌ها: در سفرتان به ونیز باید از کلیسا و میدان سن مارکو، کاخ دوجز، کاخ سانتا صوفیا، جزیره مورانو، گالری آکادمیا، مجموعه پگی گوگنهام، کلیسای فراری و موزه پلازاگراسی دیدن کنید.

 

اروپا/یونان

شکوه اسطوره‌ها 

اگر قصد یک سفر اروپایی در سال جدید را دارید یونان می‌تواند یک مقصد آسان باشد؛ سفرهایی که با کشتی کروز درنظر گرفته شده و حتی نیاز به ویزای شینگن هم ندارد.

غذای سنتی

یونانی‌ها عاشق غذا هستند و علت آن هم احتمالا مواد غذایی تازه و آشپزی غنی این سرزمین است. طعم غذاهای یونانی در طول هزاران سال شکل گرفته و آشپزی مردم این سرزمین تحت ‌تأثیر خاورمیانه و همچنین ایتالیا بوده است. اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده پخت‌وپز یونانی شامل پنیر فتا، روغن زیتون، ماست، زیتون، میوه و سبزی‌های تازه و ماهی است.

 

  زادگاه تمدن 

آتن یکی از باشکوه‌ترین شهرهای تاریخی جهان است؛ شهری جادویی که زادگاه تمدن بوده. دموکراسی در آتن متولد شد و بسیاری از مردان بزرگ دوران باستان در این شهر به دنیا آمده‌اند. مهم‌ترین تمدن جهان باستان در آتن شکل ‌گرفته و بناهای این شهر از قدیم‌ترین بناهای به جای مانده از آن دوران است.  جاذبه‌ها: در سفرتان به آتن از پارتنون، آگورای قدیم، موزه جدید آکروپلیس، باغ ملی، کوه‌های لوکابتوس، موزه باستان‌شناسی، معبد تسویس و معبد ارختئوم دیدن کنید.

 

  بزرگ‌ترین جزیره یونان

کرت بزرگ‌ترین جزیره یونان و پنجمین جزیره بزرگ دریای مدیترانه است؛ شهری که روزگاری مرکز کهن‌ترین تمدن اروپا بوده. کرت شهری است با سواحل درخشان، رشته کوه‌های چشم نواز، دره‌های حاصلخیز و فرهنگ غنی در یک کلام این شهر یک شهر کوچک پرتکاپو با گنجینه‌های فراوان که برای کشف آن باید یک عمر زمان صرف کنید.  جاذبه‌ها: کنوسوس، موزه باستان‌شناسی ایراکلیون، شهر قدیمی چانیا، تنگه سامره گرجی، دریاچه کورناس، فلات لاسیتی، بندر آگیوس نیکولاس و جزیره اسپینالونگا از مهم‌ترین جاذبه‌های کرت هستند.

 

آمریکای شمالی/برزیل

 

سفر به قاره برزیل! 

 

اغلب برزیلی‌ها می‌گویند ‌ در یک قاره زندگی می‌کنند و نه یک کشور! این جمله آنها ممکن است کمی اغراق‌آمیز باشد‌ اما چندان هم خالی از معنا نیست. اگر شما «آلاسکا» را از آمریکا حذف کنید، برزیل بزرگ‌تر از ایالات متحده آمریکا خواهد شد.

 

 

غذای سنتی

برزیل با داشتن سر آشپزهای درجه یک، غذاهای متنوع محلی و نزدیکی به جنگل و دریا غذاهای بسیار غنی دارد. تنوع رستوران‌ها و غذاها از جاذبه‌های این کشور است. اگر طرفدار غذاهای لبنانی، ژاپنی، اسپانیایی، آلمانی، فرانسوی ‌ یا ایتالیایی هستید به راحتی می‌توانید غذای محبوب‌تان را در شهرهای مختلف برزیل با کیفیت بسیار بالا امتحان کنید و در ضمن به این فهرست غذاهای محلی را هم اضافه کنید.

 

  از مرکز برده‌داری تا دنیای مدرن سالوادور

 

سالوادور بزرگ‌ترین شهر ساحلی شمال شرق برزیل است. شهری که زمانی یکی از مراکز برده‌داری جهان بوده امروزه با تنوع فرهنگی غنی تاریخ و پیشنه خود را حفظ کرده است. سالوادور به‌دلیل کارناوال‌های خیابانی‌اش در بین گردشگران طرفداران بسیاری دارد.

 جاذبه‌ها: کلیسای ال روساریو، باغ گیاه‌شناسی بوتانیکو لو لاگون، جنگل چاپاراستیک، موزه تاریخ نظامی و موزه هنرهای مردمی.

 

ریوی منهای فوتبال

ریودوژانیرو دومین شهر بزرگ برزیل است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده. قرارگیری شهر در کنار کوه‌های سرسبز، سواحل طلایی و خلیج‌های زیبای اقیانوس اطلس این سرزمین را برای طبیعت دوستان به یک مقصد رؤیایی تبدیل کرده است.

 جاذبه‌ها: مجسمه مسیح، ساحل ایپانما، پارک گیاه‌شناسی، منطقه سانتا ترزا و استادیوم ماراکانا از دیدنی‌های این شهر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :