• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74776
+
-

فراخوان وزارت صمت برای مشارکت استارتاپ‌ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری می‌گوید این وزارتخانه آماده هر نوع حمایت از استارتاپ‌ها به‌ویژه در حوزه توزیع و بازار برای اصلاح نظام سنتی است

فراخوان وزارت صمت برای مشارکت استارتاپ‌ها

طی ماه‌های اخیر چند رویداد مختلف دولت و شخص رئیس‌جمهور نشان داده‌‌اند که بیشتر از گذشته با اکوسیستم استارتاپی کشور آشنا شده‌اند و تلاش برای رفع موانع، اصلاح قوانین و هموارکردن مسیر برای رشد نوآوری شکل جدی‌تری به‌خود گرفته است. حدود یک‌ماه قبل حسن روحانی در اقدامی کم‌سابقه شخصا در رویداد «ایران هوشمند» از نزدیک با فعالان استارتاپی کشور هم‌صحبت شد و در جریان کارها و مشکلات آنها قرار گرفت. با تصویب‌شدن آیین‌نامه «نوآفرین» در هیأت دولت برای رفع مشکلات استارتاپ‌ها تلاش شده که اکوسیستم استارتاپی کشور جان تازه‌ای بگیرد. رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری می‌گوید که این وزارتخانه برنامه ویژه‌ای برای حضور جدی‌تر استارتاپ‌ها در حوزه فعالیت این وزارتخانه به‌ویژه در بخش حساس توزیع و بازار دارد. به گفته او، ورود استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر افزایش شفافیت در حوزه صنعت و تجارت می‌تواند موجب اصلاح نظام سنتی و ایجاد یک سامانه نوین و جامع توزیع در کشور شود.

شما تأکید ویژه‌‌ای داشته‌اید که حضور استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان از الزامات رشد صنایع در کشور به‌حساب می‌آید و حمایت از رویکرد «نوآوری باز» را مطرح کرده‌اید. همچنین بارها گفته‌اید که استفاده از فناوری‌های نوین به‌ویژه برای افزایش شفافیت از مسیر استارتاپ‌ها یکی از محورهای اصلی برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است. به‌نظرتان استارتاپ‌ها بیشتر در کدام حوزه می‌توانند به وزارت صمت کمک کنند؟
در حوزه توزیع و بازار ما  احساس می‌کنیم که نیاز بیشتری به ورود استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان داریم. با شیوه‌های حکومتی، کنترل خیلی سخت است. ما نظام جامع توزیع یعنی از مبدا (تولید یا واردات) تا توزیع عمده و خرده (خرده‌فروشی و عرضه مصرف‌کنندگان) را طراحی کرده و دوستانی دارند روی آن کار می‌کنند. ذیل این، سامانه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند؛ از سامانه جامع انبارها که شناسایی همه انبارهای کشور را میسر می‌کند گرفته تا سامانه افق که قرار است صدور فاکتور در فرایند فروش را الزامی کند. اینها در سطح عمده و خرده‌فروشی کامل در حال پیش‌رفتن است. در مرحله نهایی که سطح عرضه و مصرف‌کنندگان و نظارت بر آن است این روند ادامه دارد.
 همین‌جا از همه جوانانی که در این حوزه‌ها نمود دارند و فکرشان فعال است و در این زمینه‌ها کار کرده و علاقه‌مند هستند، ‌دعوت می‌کنم که وارد این عرصه شوند و دانش و ایده‌شان را ارائه کنند. ما حتما استقبال و حمایت می‌کنیم. استفاده از بستر فناوری‌های نوین و استارتاپ‌ها موجب اصلاح نظام سنتی و ایجاد یک سامانه نوین و جامع توزیع خواهد شد که نتیجه آن خدمت‌رسانی بهتر به مردم و جلوگیری از هدررفت منابع خواهد بود. در حوزه معادن هم به این شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی نیاز داریم.
فکر می‌کنید بستر لازم برای فعالیت استارتاپ‌ها در حوزه‌هایی که گفتید فراهم شده است؟ چه کارهایی به‌نظرتان برای هموارکردن این مسیر باید انجام شود؟
قاعدتا مهم‌ترین کاری که می‌شود کرد این است که ما خودمان به‌عنوان دولت حمایت کنیم. بین شرکت‌های بزرگ هم‌رسانی  کرده اینها تا بتوانند در این عرصه ورود کنند و قراردادهای بلندمدت داشته باشند. ما از از دانش اینها استفاده کنیم و آنها بتوانند از این طریق با عقد قرارداد منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کنند. در این مسیر تا خود دانشگاه‌ها هم باید پیش برویم؛ مخصوصا دانشگاه‌هایی که در این حوزه‌ها ورود دارند. قراردادهایی که هم‌اکنون دارند کمتر از حد انتظار ماست و به‌نظرم همین شرکت‌ها می‌توانند یک تحول در خود دانشگاه‌ها هم ایجاد کنند.
شما یعنی به‌صورت رسمی استارتاپ‌ها را برای حضور جدی‌تر در این حوزه که به هر حال سیستم سنتی آن سال‌ها پررنگ بوده است دعوت می‌کنید؟
این صحبت من را شما اینجا به‌عنوان فراخوان درنظر بگیرید. در گذشته در حوزه معادن فراخوان‌هایی داشته‌ایم اما امسال قرار است تمرکز ویژه‌ای روی این موضوع داشته باشیم چون از محورهای هفت‌گانه‌ای که تبیین کرده‌ایم، یکی فناوری است و دیگری نظام جامع و نوین توزیع بازار. در این مورد روزنامه همشهری می‌تواند نخستین فراخوان را زحمتش را بکشد و اعلام کند. این فراخوانی برای فعالیت‌های استارتاپی در این حوزه است تا مشکلات مختلف به‌ویژه در حوزه توزیع حل شود. ما هم دوستان را مشارکت می‌دهیم.
استارتاپ‌ها به هر حال نشان داده‌اند با ایده‌هایی که دارند می‌توانند زندگی مردم را در حوزه‌های مختلف راحت‌تر کنند اما با وجود همه رشدی که در این اکوسیستم وجود داشته آنها هنوز با مشکلات مختلفی از قوانین قدیمی گرفته تا مسائل تجاری روبه‌رو هستند. همزمان با این فراخوان تلاش‌تان برای حل این مشکلات ادامه دارد؟
در حوزه آیین‌نامه و مقررات از سوی دولت اگر مصوبه‌ای لازم باشد ما حتما آن را پیگیری می‌کنیم.
به‌نظرم قوانین کم نداریم. مطمئن باشید ما قوانین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داریم که همین الان مصوب شده است. در جاهایی که مسائل جدیدی پیش می‌آید می‌توان آنها را تصحیح کرد. اما واضح است که باید به سمت خدمات خصوصی برویم و خود این شرکت‌ها برای انجام کارهای روزمره‌شان نیاز به حضور استارتاپ‌ها دارند.
در حوزه تسهیلات هم می‌توانیم کمک‌شان کنیم. اگر ظرفیت‌های فعلی کافی نبود حتما پیگیری می‌کنیم و اگر لازم باشد از مجلس مصوبه می‌گیریم. هیچ محدودیتی وجود ندارد. دولت به‌صورت جدی علاقه‌مند است که حوزه فناوری را حمایت کند.



فواید استارتاپ‌ها
استفاده از بستر فناوری‌های نوین و استارتاپ‌ها موجب اصلاح نظام سنتی و ایجاد یک سامانه نوین و جامع توزیع خواهد شد که نتیجه آن خدمت‌رسانی بهتر به مردم و جلوگیری از هدررفت منابع خواهد بود. در حوزه معادن هم به این شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی نیاز داریم

این خبر را به اشتراک بگذارید