• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72417
+
-

گفت‌وگو با خواهر یکی از قربانیان حادثه تیراندازی محمودآباد

برادرم جوشکار بود

برادرم جوشکار بود


4روز پس از تیراندازی مرگبار در منطقه بیشه‌کلای محمودآباد، واکنش‌ها نسبت به این حادثه خونین همچنان ادامه دارد. با وجود دستگیری تعدادی از متهمان این حادثه و اطلاعیه نیروی ارتش درخصوص برخورد با خاطیان اما خانواده‌های داغدار این روزها یک لحظه هم آرام و قرار ندارند. یکی از قربانیان این حادثه محمدعلی منجمیان بود؛  کارگر جوشکار پروژه قصر دریا که هر روز از فریدون‌کنار به محمودآباد می‌رفت و نان‌آور همسر و دو فرزندش بود اما بدون اینکه در این حادثه دخالتی داشته باشد بر اثر شلیک گلوله جان خود را از دست داد. حالا خانواده‌اش که ناباورانه او را از دست داده‌اند، جای خالی‌اش را بیش از پیش احساس می‌کنند. خواهر این قربانی در گفت‌وگو با همشهری جزئیات بیشتری را از حادثه‌ای که منجر به مرگ برادرش شد و حال و هوای خانواده‌اش بازگو کرد.

برادرتان چند سال داشت و شغلش چه بود؟
برادرم 49سال داشت و جوشکار بود. او از حدود 15سال قبل در این منطقه کار می‌کرد. با اینکه خانه‌شان در فریدون‌کنار است اما او هر روز برای کار به محمودآباد می‌رفت. برادرم 2 فرزند داشت؛ یک دختر 22ساله که تازه ازدواج کرده و پسری که سال اول دبیرستان است. اما حالا برادرزاده‌هایم یتیم شده‌اند.
چه زمان متوجه شدید که برادرتان جانش را از دست داده است؟
سر ظهر بود که تماس گرفتند و گفتند تیر به پای محمدعلی خورده و مجروح شده است. گفتند بیایید بیمارستان. نمی‌خواستند به ما بگویند که او کشته شده است. درحالی‌که بعد فهمیدیم او در همانجا با شلیک گلوله مستقیم جانش را از دست داده است.
شما درباره این حادثه و درگیری‌ای که به جان باختن برادرتان منجر شد چه می‌دانید؟
همه همه‌‌چیز را در فیلم‌هایی که منتشر شده دیده‌اند. اما چیزی که می‌دانم این است که برادرم بی‌گناه کشته شد. او فقط یک کارگر جوشکار بود که سرکارش رفته بود اما در درگیری تیراندازی شد و یکی از گلوله‌ها به او برخورد کرد. افرادی که در این طرف درگیری بودند سنگ در دست داشتند اما در آن طرف تفنگ.  مگر برادر من دشمن بود که اینطور به او تیراندازی کردند. مگر او آدم کشته بود یا یک خلافکار تحت‌تعقیب بود که به طرفش تیراندازی کردند. او فقط یک کارگر بود که برای آوردن نان سر سفره زن و بچه‌اش سر کار رفته بود. نه زمین‌خواری کرده بود و نه از دیوار کسی بالا رفته بود.
وقتی با پیکر برادرتان روبه‌رو شدید او چه وضعیتی داشت؟
آنطور که فهمیدیم او در همانجا جانش را از دست داده بود. اما وقتی من برادرم را دیدم هنوز چشمانش باز بود. او را به ناحق و بی‌گناه کشتند.
حالا همسر و فرزندان برادرتان چه وضعیتی دارند؟
چه وضعیتی می‌توانند داشته باشند؟ همه‌مان روزگارمان مثل یکدیگر است. با اینکه چند روز است این حادثه اتفاق افتاده اما هیچکدام‌مان باورمان نمی‌شود که چه بلایی بر سرمان آمده است. کارمان شده شیون و زاری. هنوز فکر می‌کنیم که محمدعلی سر کار است و الان در باز می‌شود و او برمی‌گردد.
در این شرایط از مسئولان چه خواسته‌ای دارید؟
برادرم بی‌گناه به قتل رسید و از مسئولان می‌خواهم عادلانه به این موضوع رسیدگی کنند و اجازه ندهند خون او پایمال شود. چشم امید ما به عدالت قوه قضاییه و مسئولان است. باز هم می‌گویم برادرم فقط یک کارگر جوشکار بود که به خاطر کارش کشته شد و بچه‌هایش یتیم شدند.







حادثه به روایت
یک شاهد عینی

با وجود انتشار تصاویر درگیری در منطقه بیشه‌کلای محمودآباد، اما برخی ‌واقعیت‌های این حادثه در هیچ‌کدام از این تصاویر به نمایش درنیامده است. ازجمله اینکه فاصله بین پرتاب نخستین سنگ از سوی کارگران تا تیراندازی و کشته‌شدن 2 کارگر کمتر از 2دقیقه بود. این را مرتضی نجات‌بخش، مسئول پیگیری پرونده از طرف شهرک قصر دریا که روز حادثه در محل درگیری حضور داشت، به همشهری می‌گوید.
او ادامه می‌دهد: «آن روز کارگران ما که به فنس‌های ارتش نزدیک شدند، حدود 15نفر بودند و با احتساب کارگران دیگری که تماشاگر بودند، ما حدود 20نفر بودیم از زمان پرتاب نخستین سنگ تا شروع تیراندازی حدود 2دقیقه طول کشید. سؤال من این است که با پرتاب چند سنگ مگر قرار بود چه اتفاقی بیفتد؟ مگر ما می‌خواستیم ساختمان‌ها را تصرف کنیم؟»
با گذشت چند روز از این حادثه آنطور که این شاهد عینی می‌گوید، وضعیت منطقه ملتهب است و ساکنان منطقه پیگیر اخبار مربوط به این حادثه هستند. نجات‌بخش می‌گوید: «‌افرادی که کشته و مجروح شدند، کارگران پروژه بودند. مهدی احمدپور پیمانکار سقف کاذب ما بود و محمدعلی منجمیان جوشکار که هر دو جان خود را از دست دادند. بعد از این حادثه هم بیانیه دادند و اعلام کردند در محل حادثه تجهیزات نظامی نگهداری می‌شود.»
حالا با ورود دادسرای نظامی مازندران به این پرونده، چند نفر از عاملان تیراندازی در بازداشت به‌سرمی‌برند و تحقیقات در این‌باره ادامه دارد. مسئول پیگیری پرونده از سوی شهرک قصر دریا می‌گوید: «بعد از حادثه همه افرادی که مسلح بودند، بازداشت شدند و فقط یکی از آنها که هیچ شلیکی انجام نداده بود، آزاد شد و آنطور که پرونده را پیگیری کردم، روز سه‌شنبه کمیته حقیقت‌یابی از سوی ستاد‌کل نیروهای مسلح برای بررسی ماجرا به محل حادثه آمده بود و تحقیقات در این خصوص کماکان ادامه دارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :