• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72075
+
-

کمبود فضای آموزشی در البرز

البرز بالاترین میانگین تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس کشور را دارد

آموزش
کمبود فضای آموزشی در البرز

یکی از مهم‌ترین نیازهای کشور از جمله استان البرز، زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی است که این مهم در البرز محسوس‌تر است، زیرا بیشترین مدارس دونوبتی و تراکم بالای دانش‌آموزی را در کشور دارد.
به گزارش ایرنا، البرز از نظر سرانه فضای آموزشی حتی از استان سیستان و بلوجستان پایین‌تر است و حدود ۴۰ درصد از فضاهای آموزشی آن نیز فرسوده است.
به دلیل تراکم بالای دانش‌آموزی در کلاس‌های درس به‌ویژه در مدارس ابتدایی، صدای معلم آن‌قدر ضعیف به گوش می‌رسد که بیشتر اوقات دانش‌آموزان در یادگیری نکات کلیدی درس و یادداشت تکالیف روز بعد با مشکل مواجه می‌شوند. به طور قطع بودجه‌ و اعتبارات دولتی جوابگوی نیازهای موجود نیست، به همین دلیل افراد خیر وارد میدان شده و با ساخت مدرسه به میهن خود خدمات ارزشمندی ارائه می‌دهند.


البرز 700 مدرسه کم دارد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز از کمبود شدید کلاس درس در مدارس استان گفت و افزود: این استان برای تحت پوشش قرار دادن جمعیت دانش‌آموزی خود بر اساس شاخص‌های آموزشی، ۷۰۰ مدرسه کم دارد. هم‌اکنون شاهد تغییر کاربری برخی از فضاهای آموزشی به کلاس درس هستیم.
 «محمد دلاوریان» خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود کلاس درس در این استان هم‌اکنون شاهد تغییر کاربری برخی از فضاهای آموزشی و حتی آبدارخانه‌ها به کلاس هستیم.
وی بیان کرد: سالانه ۱۲ هزار نفر به علت مهاجرپذیری به جمعیت دانش‌آموزان البرز افزوده می‌شود که برای تأمین نیازهای آموزشی این استان باید هر سال ۴۰۰‌کلاس جدید در مدارس ساخته شود. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز تصریح کرد: حدود ۵۰ درصد فضاهای آموزشی موجود در استان البرز نیازمند مقاوم‌سازی، تخریب و بازسازی هستند و یکی از دغدغه‌های اصلی ما تامین زمین برای ساخت فضاهای آموزشی جدید در این استان است. دلاوریان با بیان این‌که تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس استان البرز ۴۰‌نفر است، در حالی که استاندارد تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس ۲۴ نفر است، مطرح کرد: بیش از ۵۰ درصد‌مدارس استان دونوبتی هستند و ۵۰۰ مدرسه این استان در 2 شیفت فعالیت  دارند. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز خاطرنشان کرد: ایجاد فضاهای جدید در مناطق کم‌برخوردار شهر کرج نیز از دیگر محورهایی است که در آموزش و پرورش البرز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. وی اظهار کرد: در بودجه سال ۹۸، اعتبارات دولتی خوبی برای ساخت کلاس‌های درس در استان البرز در نظر گرفته شده است، اما به دلیل کمبود شدید فضای آموزشی در این استان نیازمند حمایت و مشارکت‌های مردمی هستیم.


کارنامه موفق خیرین مدرسه‌ساز 

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز البرز اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی کمبود فضاهای آموزشی در این استان مهاجرت‌پذیری است، به گونه‌ای که رشد جمعیت دانش‌آموزی برای البرز زمینه‌ساز مشکلات فراوانی شده است.
«حسن مهرانی» بیان کرد: برای حل و فصل مشکلات در حوزه آموزش و پرورش و ایجاد زیرساخت‌های مناسب، یک مثلث عشق با حضور و همدلی مجمع خیرین مدرسه‌ساز، اداره کل آموزش و پرورش و نوسازی و تجهیز مدارس استان البرز تشکیل شده است.
وی تصریح کرد: این مثلث با هدف همفکری خیرین نیک‌اندیش و مسئولان برای پیگیری مستمر ساخت و تکمیل کلاس‌های درس در البرز شکل گرفته است.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز البرز اضافه کرد: دغدغه اصلی اعضای ضلع‌های تشکیل‌دهنده این مثلث عشق تامین کلاس برای دانش‌آموزان در البرز است، زیرا استان بالاترین میانگین تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس در کشور را دارد. مهرانی یادآور شد: دلسوزی اعضای این مثلث عشق در البرز دستاوردهای مهمی چون هدایت کمک‌های خیرین در امر مقدس مدرسه‌سازی، برنامه‌ریزی، پیگیری و ایجاد انگیزه خدمت در عرصه تعلیم و تربیت در استان است. وی خاطرنشان کرد: تعامل، هماهنگی و هم‌اندیشی اعضای تشکیل‌دهنده این مثلث عشق اول شدن البرز را در بخش تعهدات خیری، افزایش اعتبارات و سرعت‌بخشی به عملیات ساخت کلاس‌های درس در کنار ارتقای رتبه استان در بخش فضاهای آموزشی را در پی داشته است. مهرانی ادامه داد: تاکنون همدلی و هم‌اندیشی اعضای این مثلث عشق موجب شده تا البرز در ساخت کلاس‌های درس کارنامه موفقی داشته باشد. مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز البرز اعلام کرد: نبود زمین برای ساخت کلاس در این استان درد بزرگی است که با هم‌اندیشی و همراهی مسئولان ذیربط قابل درمان است.

 مهرانی بیان کرد: 5 خیر برای ساخت مدرسه در البرز اعلام آمادگی کرده‌اند، اما زمینی برای معرفی به این خیرین نیک‌اندیش وجود ندارد.
وی یادآور شد: این خیرین چندین ماه است که تفاهم‌نامه ساخت مدرسه در مناطق کم‌برخوردار و مورد نیاز استان از جمله آق‌تپه و کمالشهر را امضا کرده‌اند، اما زمینی وجود ندارد که کار ساخت کلاس‌های درس در آن شروع شود.
مهرانی با اشاره به این‌که پول‌های ساخت این 5 مدرسه به حساب بانکی واریز شده است، اضافه کرد: چاره رفع این مشکل که امروز به دغدغه اصلی خیرین مدرسه‌ساز و حتی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس البرز تبدیل شده، فقط از طریق همکاری اعضای شورای اسلامی، شهرداری و مسکن و شهر‌سازی در این استان برطرف می‌شود.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز تصریح کرد: نداشتن زمین در البرز موجب شده که خیرین در صف انتظار ساخت کلاس درس قرار گیرند، در حالی که استان با کمبود فضای آموزشی روبه‌روست.

وی اضافه کرد: در صورت عدم واگذاری زمین برای ساخت کلاس درس در البرز طولی نمی‌کشد که استان بحران فضای آموزشی را به معنای واقعی آن‌ که آثار جبران‌ناپذیری را به همراه دارد، تجربه کند.
مهرانی گفت: در البرز خیرین مدرسه‌سازی حضور دارند که بین 5 تا ۱۱ ماه است برای ساخت مدرسه در انتظار تامین زمین نشسته‌اند، اما زمینی وجود ندارد و این مهم نیازمند پیگیری ویژه استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است. وی از محمدرضا اسپرورین، حبیب‌اله ظهوری، رضا خاکباز، محمد محمدخانی و... به عنوان خیرینی نام برد که در انتظار تحویل زمین برای مدرسه هستند. مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز البرز گفت: برای ساخت هر مدرسه باید بیش از 2۵۰۰ مترمربع زمین اختصاص یابد. مهرانی به عضویت ۵۰۰ خیر نیک‌اندیش مدرسه‌ساز در این مجمع اشاره کرد و افزود: در البرز خیرین مدرسه‌سازی فعالیت دارند که شبانه‌روز خود را به این امر اختصاص داده‌اند.
وی بیان داشت: خیرین مدرسه‌ساز البرز مسئولیت پروژه‌های آموزشی خود را بر عهده دارند و از صفر تا صد ساخت مدارس را انجام می‌دهند و با نظارت ویژه می‌کوشند کلاس‌های درسی‌ای که آماده می‌کنند از نظر ایمنی و کیفی استانداردهای لازم را داشته باشد.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز البرز با بیان این‌که این تعهد و نظارت خیرین مدرسه‌ساز در البرز ستودنی است، یادآور شد: روند ساخت مدارس خیرساز در البرز رضایت‌بخش است، زیرا طبق برنامه‌‌ریزی انجام‌شده همه مراحل بر اساس قوانین و ضوابط و همچنین رعایت استانداردها پیش می‌رود.


ساخت و تکمیل کلاس‌های درس

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز البرز افزود: ۳۸۷ کلاس درس در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ در البرز ساخته شد که خیرین در تکمیل و ساخت این کلاس مشارکت داشتند. مهرانی بیان کرد: سال گذشته مجمع خیرین مدرسه‌ساز البرز ۱۴ پروژه آموزشی با ۸۷ کلاس درس در اختیار آموزش و پرورش قرار داد. وی خاطرنشان کرد: این کلاس‌های درس به‌جز فضاهای آموزشی و پرورشی همچون آزمایشگاه، اداری، نمازخانه، انبار و سرایداری بوده است. مهرانی یادآور شد: با احتساب این فضاها می‌توان گفت که مجمع خیرین مدرسه‌ساز البرز در سال ۹۷ موفق به ساخت ۱۰۲ کلاس در استان شده است.
وی تصریح کرد: در زمان حاضر مجمع خیرین مدرسه‌ساز البرز ۲۱ پروژه در دست اجرا دارد که 5 پروژه آموزشی آنها با ۶۲ کلاس درس در نواحی یک و 3 آموزش و پرورش کرج و مناطق ساوجبلاغ و اشتهارد آماده شده است.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز البرز گفت: برخی شهرک‌های مسکونی در ۲ دهه پیش در این استان ساخته شده که در این شهرک‌ها، فضایی از سوی انبوه‌سازان برای ساخت فضای مدرسه اختصاص نیافته است.
مهرانی با بیان این‌که ساکنان این شهرک‌های مسکونی که بیشتر جمعیت مهاجر البرز را تشکیل می‌دهند، ناچارند به دلیل نبود فضای آموزشی، فرزندانشان را در مدارسی که فاصله زیادی با خانه‌هایشان دارند ثبت‌نام کنند.
وی یادآور شد: برای ۹۵ درصد شهرک‌های ساخته‌شده یا در حال احداث البرز فضای آموزشی پیش‌بینی نشده است.


تعهدات خیران مدرسه‌ساز

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز البرز گفت: این مجمع 3 سال متوالی رتبه برتر کشوری در زمینه ساخت مدرسه را کسب کرده است.
«حسن مهرانی» افزود: خیرین البرز در بیست و یکمین جشنواره خیرین کشور ۶۰۰ میلیارد ریال متعهد شدند که نسبت به جشنواره بیستم که ۳۰۰ میلیارد ریال بود، رشد دو برابری داشت.
وی با اشاره به این‌که خیرین مدرسه‌ساز با اهدافی آسمانی در عرصه آماده کردن کلاس‌های درس برای دانش‌آموزان گام برمی‌دارند، تصریح کرد: البرز در جشنواره‌های هفدهم، هجدهم و نوزدهم نیز رتبه برتر تحقق تعهدات را در کشور به خود اختصاص داده است.
مهرانی اضافه کرد: البرز 8 هزار کلاس درس کم دارد که ساخت آن نیاز به همت خیرین نیک‌اندیش و همچنین تامین زمین مورد نیاز از سوی مسئولان دارد.
 وی یادآور شد: مشارکت مردمی در البرز ۸۵ درصد است، در حالی که میانگین مشارکت کشوری ۴۹ درصد است.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز البرز خاطرنشان کرد: سال گذشته خیرین مدرسه‌ساز با کمک دولت ۳۶ پروژه آموزشی در این استان به طور صددرصد انجام دادند.
مهرانی در ادامه به شرایط اقتصادی کشور پرداخت و افزود: امروزه ساخت یک مدرسه ۱۲کلاسه بیش از ۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال هزینه دربردارد، لذا مردم با هر توان مالی می‌توانند در امر مدرسه‌سازی در البرز مشارکت کنند.
 

دولت ۷۰ درصد ساخت مدارس را تامین کند


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: با توجه به این‌که خیرین ۳۰ درصد هزینه‌های مدرسه‌سازی را در استان می‌پردازند، انتظار می‌رود دولت ۷۰ درصد مابقی را متقبل شود.
به گزارش ایرنا، «مراد مالمیر» بیان کرد: اختصاص این سهم با توجه به کمبود فضاهای آموزشی در البرز، یکی از مهم‌ترین مطالبات این استان از سازمان برنامه و بودجه کشور است.
وی یادآور شد: در زمینه مدرسه‌سازی، نیاز به فرهنگ‌سازی عمومی داریم تا همه افراد جامعه به مشارکت در این خصوص ترغیب شوند.
معاون آموزش و پرورش البرز اظهار کرد: خیرین در این سال‌ها چندین قطعه زمین، واحد مسکونی، هزینه ساخت مدرسه، پول نقد، مصالح و تجهیزات آموزشی زیادی به امر مدرسه‌سازی و تامین فضای آموزشی اهدا کرده‌اند.
مالمیر تصریح کرد: تعهدات خیرین مدرسه‌ساز در طول سال‌های گذشته نشان‌دهنده روند رو به رشد مشارکت خیرین مدرسه‌ساز در استان البرز در ساخت فضاهای آموزشی است.
وی اضافه کرد: مجمع خیرین البرز از سال ۹۰ فعالیت خود را طبق اساسنامه به صورت رسمی آغاز کرد که در این سال‌ها توانسته است در تامین فضای آموزشی مورد نیاز ایران کوچک نقش موثری داشته باشد. وی یادآور شد: البرز به دلیل مهاجرت‌پذیری و رشد سالانه دانش‌آموزی بالاتر از میانگین کشوری و همچنین فرسودگی فضاهای آموزشی، نیاز به مشارکت‌های مردمی با هر توان مالی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید