• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71005
+
-

اهواز و دزفول شهر ملی صنایع‌ دستی شدند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به نتایج نشست سومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع ‌دستی، از ثبت ملی اهواز به عنوان «شهر مینای صبی» و دزفول به عنوان «شهر کپوبافی»
خبر داد.

به گزارش ایسنا، «حکمت‌الله موسوی» ضمن تبریک گفتن به شهروندان خوزستانی و جامعه میراث فرهنگی استان بابت کسب این افتخار گفت: ماه گذشته سومین نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع ‌دستی با حضور نمایندگان استان از جمله معاون صنایع ‌دستی خوزستان در تهران برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه نمایندگان استان شهرهای اهواز، شوشتر، دزفول، هویزه و شادگان را به ترتیب در بخش‎های مینای صبی، احرامی‎بافی، کپوبافی، بوریابافی و حصیربافی به عنوان نامزدهای شهر ملی صنایع ‌دستی در رشته‎های خود معرفی کردند.

موسوی گفت: در این جلسه 26 پرونده از استان‎های مختلف با حضور تعدادی از نمایندگان حوزه‎های انتخابی مرتبط، مدیران کل، مسئولان شهری، فرمانداران، معاونان صنایع دستی و جمعی از مسئولان ذی‎ربط مورد بررسی قرار گرفت. وی ادامه داد: ما نیز در این نشست گزارش مطالعاتی را که از ماه‎ها قبل در خصوص رشته‎شهرهای نامزدشده تهیه کرده بودیم، ارائه دادیم.

این گزارش شامل اصالت هنر مینای صبی، شهر اهواز، تعداد و چگونگی فعالیت کارگاه‎های صنایع‌ دستی سطح استان و آثار تاریخی، جاذبه‎های گردشگری، تعداد هتل‎ها، تعداد مهمان‎سراها، تعداد آثار ثبت ملی و سایر مواردی می‎شد که در کسب رأی تاثیرگذار بودند.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان اظهار کرد: در نهایت، با دفاع خوبی که از سوی مجموعه ما در این نشست انجام شد، اعضای شورا پس از یک‎ ماه بررسی پرونده‌ها و ارزیابی شاخص‌ها 2 شهر از استان خوزستان را به عنوان شهر ملی صنایع ‌دستی معرفی کردند.

موسوی گفت: بر اساس نتایج اعلام‎ شده، 9 شهر و 3 روستا به عنوان شهر و روستای ملی صنایع‌ دستی انتخاب شدند که در این میان اهواز به عنوان شهر مینای صبی و دزفول به عنوان شهر کپوبافی از استان خوزستان ثبت ملی  شدند. وی بیان کرد: همچنین، بر اساس نظر این شورا، شوشتر در حوزه احرام‎بافی و هویزه در حوزه بوریابافی به صورت مشروط ثبت شدند. این 2 شهر فرصت دارند پرونده‎های خود را تکمیل کنند و بعد از رسیدن به استانداردهای لازم، برای ثبت به عنوان شهر ملی در نشست بعدی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی مطرح شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید