• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70552
+
-

توقیف کشتی قاچاقچی در خلیج‌فارس

امنیتی
توقیف کشتی قاچاقچی در خلیج‌فارس


هنوز ماجرای نفتکش انگلیسی و یک نفتکش سوخت که توسط سپاه توقیف شدند خاتمه نیافته که نیروی دریایی سپاه سومین توقیف را هم به ثبت رساند. پیش از این اخباری مبنی بر توقیف یک نفتکش انگلیسی و یک نفتکش اماراتی دیگر هم شنیده شد اما طبق اعلام منابع رسمی هر دو نفتکش پس از رفع مشکل به مسیر خود در خلیج‌فارس ادامه داده‌اند.

23 تیرماه سپاه از توقیف یک لنج دریایی خارجی به نام ریاح که با پرچم پاناما در حال حرکت بود خبر داد و علت آن را قاچاق سوخت عنوان کرد و روز گذشته دومین لنج خارجی با 700 هزار لیتر سوخت قاچاق، توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شد.از 18 اردیبهشت سال قبل و خروج آمریکا از برجام تا‌کنون همه قدرت‌های جهان به جز آمریکا بر دغدغه امنیت در خلیج‌فارس تأکید کرده‌اند، مقامات رسمی ایران علنا هشدار داده بودند اگر ایران نتواند نفت صادر کند دیگران هم برای استفاده از خلیج‌فارس در امان نخواهند بود، با این حال برخی خرابکاری‌ها از سوی  ائتلاف عبری- عربی در خلیج فارس صورت می‌گیرد. از آن جمله می‌توان به قضیه انفجار در نفتکش ژاپنی همزمان با دیدار نخست وزیر آن کشور و رهبر معظم انقلاب اشاره کرد. وقوع حادثه برای نفتکش ژاپنی در خلیج‌فارس آن هم در زمانی که نخست‌وزیر این کشور در حال دیدار با رهبر انقلاب بود گمانه‌های قبلی مبنی بر دست داشتن ایران در این حوادث را نقش بر آب کرد.

13 تیر با توقیف یک نفتکش ایران در جبل‌الطارق توسط انگلیس بحران دریایی در خلیج‌فارس به اوج رسید چون 2 هفته بعد اقدام نیروی دریایی سپاه در توقیف نفتکش انگلیسی استینا ایمپرو در خلیج‌فارس ریسک عبور از تنگه هرمز را به بالاترین سطح ممکن رساند تا جایی که از آن پس شرکت‌های بیمه حق بیمه نفتکش‌های عبوری از این تنگه را تا 10 برابر افزایش دادند و علاوه بر این برخی شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل دریایی اعلام کردند نفتکش‌هایشان تا اطلاع ثانوی از تنگه هرمز عبور نخواهند کرد.

نشست گارد ساحلی ایران و قطر
پانزدهمین نشست مشترک گارد‌های ساحلی جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر روز یکشنبه در تهران برگزار شد. ریاست طرف ایرانی در این نشست را سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی دریابانی جمهوری اسلامی ایران و ریاست هیأت قطری را سرتیپ عبدالعزیز علی المهندی، فرمانده‌گارد ساحلی دولت برعهده داشتند. هفته قبل هم بعد از سال‌ها سردی روابط ایران و امارات نشست گارد ساحلی 2 کشور به میزبانی کشورمان برگزار شده بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید