• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68873
+
-

ارزش تجارت ایران و اروپا یک‌چهارم شد


ارزش تجارت ایران و اتحادیه اروپا در 5‌ ماه سال‌جاری میلادی 76.3 درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده است. به گواهی آمارها، سقوط چشمگیر روابط تجاری ایران با قاره سبز، بیش از هر چیز ناشی از کاهش 93.6درصدی صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است.
به گزارش همشهری، بررسی‌های اتاق ایران از وضع تجارت ایران و اتحادیه اروپا در 5‌ماه سال 2019 میلادی نشان می‌دهد که صادرات ایران به اتحادیه اروپا از 4 میلیارد و 890 میلیون یورو در 5‌ماه سال 2018 به 310 میلیون یورو در 5‌ ماه 2019 رسیده است. همزمان ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا نیز با شتابی کمتر وارد سراشیبی شده و با افت 54درصدی، از 3.8 میلیارد یورو در 5‌ ماه 2018 به یک‌میلیون و  750 میلیون یورو در مدت مشابه سال‌جاری میلادی رسیده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد عوامل اصلی کاهش ارزش تجارت ایران و اتحادیه اروپا، به‌ترتیب کاهش صادرات سوخت‌های معدنی، روان‌کننده‌ها و محصولات مرتبط از ایران و در مقابل کاهش صادرات ماشین‌آلات و تجهیزات حمل‌ونقل از اتحادیه اروپا بوده است که باعث شده بسیاری از شرکای تجاری ایران در اروپا ازجمله ایتالیا و آلمان، حتی از فهرست شرکای عمده نیز خارج شوند.

صادرات ایران به اروپا
مقایسه کالاهای صادراتی ایران به اتحادیه اروپا در 5‌ ماه نخست سال 2019 و مدت مشابه پار سال از تغییر قابل‌توجه در گروه کالاهای صادراتی حکایت دارد؛ به‌طوری‌که سهم صادرات سوخت‌های معدنی، روان‌کننده‌ها و محصولات مرتبط که در سال گذشته 88 درصد از کل صادرات ایران به اتحادیه اروپا را شامل می‌شد، در 5 ماه سال 2019 به 0.6 درصد از کل صادرات کاهش یافته است. همزمان با حذف این گروه کالایی از صادرات ایران به اتحادیه اروپا، رتبه نخست کالاهای صادراتی ایران به این اتحادیه به گروه مواد شیمیایی و محصولات مرتبط رسیده و 31 درصد صادرات به این گروه اختصاص یافته است. همچنین گروه مواد و محصولات غذایی با سهم 28 درصدی و کالاهای ساخته‌شده با سهم 20 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند اما مجموع صادرات آنها نسبت به دوره قبل افزایشی نداشته است. براساس آمارها، در 5ماهه سال 2019 میلادی، بیشترین کاهش صادرات ایران به اتحادیه اروپا ناشی از افت صادرات به کشورهای فرانسه، یونان، کرواسی و اسپانیا بوده و در مقابل صادرات ایران به کشورهای بلغارستان، دانمارک، مجارستان، لاتویا و قبرس با افزایش مواجه شده است.

واردات ایران از اتحادیه اروپا
در 5‌ماه سال 2019 میلادی، واردات ایران از اتحادیه اروپا 1.8میلیارد یورو بوده که نسبت به 5‌ ماه سال قبل 54 درصد کاهش داشته اما همزمان وزن واردات ایران از این اتحادیه فقط 16 درصد کاهش یافته است. بر این اساس به‌نظر می‌رسد قیمت کالاهای وارداتی ایران از اتحادیه اروپا در5‌ماه سال ‌2019 نسبت به‌مدت مشابه پار سال کاهش یافته است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد، اثرگذارترین عامل در کاهش واردات ایران از اتحادیه اروپا کاهش واردات ماشین‌آلات و تجهیزات حمل‌ونقل از اتحادیه اروپا بوده که 36.5 درصد افت کرده و پس‌ازآن افت واردات مواد شیمیایی و سایر محصولات مرتبط نیز از دیگر عوامل کاهش ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا بوده است. آمارها حاکی از آن است که در 5‌ ماه سال 2019، واردات ایران از اغلب کشورهای اروپایی با کاهش محسوسی مواجه شده اما صادرات دو کشور بلغارستان و قبرس به ایران به‌ترتیب رشد 45.6 درصدی و 82.5 درصدی را تجربه کرده است. در این دوره زمانی همچنان 4 کشور آلمان، ایتالیا، هلند و فرانسه در فهرست مبدأهای عمده وارداتی ایران از اتحادیه اروپا قرار دارند.

از تجارت فصل بهار چه خبر؟
بررسی آمار روزانه گمرک ایران از تحولات تجارت خارجی در فصل بهار 1398نشان می‌دهد در نخستین فصل از سال‌جاری عراق در جایگاه نخستین خریدار کالاهای ایرانی قرار گرفته و آلمان نیز به‌عنوان پنجمین صادرکننده عمده کالا به ایران در ردیف پنجم فهرست وارداتی ایران جاخوش کرده است. براساس این آمارها عراق، چین، امارات، افغانستان و ترکیه 5کشور عمده واردکننده از ایران و کشورهای چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان 5کشور عمده صادرکننده به ایران بوده‌اند. به گزارش همشهری، بررسی‌های معاونت اقتصادی اتاق تهران نشان می‌دهد در فصل بهار امسال، طبق روال فصل‌ها و سال‌های گذشته، بخش عمده کالاهای وارد شده به کشور را محصولات کشاورزی و نهاده‌های غذایی و دامی تشکیل می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که در فهرست 5قلم کالای عمده وارداتی به ایران، ردیف اول به برنج اختصاص دارد و بعد از آن ذرت دامی، لوبیای سویا، کنجاله و کره بسته‌بندی دیگر اقلام وارداتی را تشکیل می‌دهند. نکته قابل‌توجه در این فهرست، حذف قطعات منفصله خودرو از فهرست اقلام عمده وارداتی بوده که به‌واسطه تحریم‌ها محدود شده و در مقابل به‌واسطه رانت تخصیص دلار 4200تومانی به واردات کره، این کالا وارد فهرست اقلام عمده شده است. براساس آمارها در فصل بهار امسال، 5قلم عمده صادرات غیرنفتی ایران مطابق معمول بوی نفت می‌دهد و به‌ترتیب «گاز طبیعی مایع‌شده»، «پروپان مایع‌شده»، «میعانات گازی»، «قیر نفت» و «متانول» بیشترین ارزش صادرات ایران را به‌خود اختصاص داده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید