• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 66016
+
-

۱۹ اثر ناملموس ایلام ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام گفت: ۱۹ اثر ناملموس استان که در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده‌اند، به استاندار ایلام ابلاغ شد. «عبدالمالک شنبه‌زاده» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: مراتب ثبت این آثار برای ابلاغ به دستگاه‌های مرتبط از طرف رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور ابلاغ شده است.

وی گفت: این آثار شامل ساز و دهل لکی مقام‌های سرنا در مناطق لک‌نشین، هنر ساختن و نواختن بلور (چوپانی لکی)، هنر ساختن و نواختن تمیره (تنبور لکی) و ترانه «سیت بیارم» هستند که به ثبت رسیده‌اند. شنبه‌زاده افزود: آواز لری علی سنه، شاهنامه‌خوانی لکی و دانش و فرهنگ گاه‌شماری و ستاره‌شناسی لکی نیز نوزدهم اسفندماه ۹۶ به صورت مشترک با استان لرستان به ثبت رسیدند.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۲ اثر با عناوین شیوه‌های سنتی گُلوَنی لکی در میان زنان و مردان قوم لک و مهارت بافت قالی ام‌البنات به صورت مشترک با استان خوزستان در دی‌ماه ۹۷ به ثبت رسید. مدیرکل میراث فرهنگی ایلام ادامه داد: سایر آثار ناملموس شامل فن و مهارت ساخت داس و داسیلگ، هنر و مهارت پخت شیرینی سنتی و مناسبتی بژی برساق، تهیه غذای محلی ترخینه، بافت تپک یا چیت ایلامی، ساخت ده‌س‌هه‌ر (آسیاب دستی) برداشت سنتی سقز، تهیه مشک ایلامی، پخت خوراک جگر وز به نام ایلام و ترانه لکی بزران و بینا بینا به صورت مشترک با استان لرستان به ثبت رسیده‌اند.

به گفته این مسئول، از 1700 اثر و محوطه تاریخی شناسایی‌شده در استان ایلام تاکنون حدود 770 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند که از این تعداد ۷۳۳ اثر تاریخی، ۲۴ اثر معنوی، ۶ اثر طبیعی و 7 اثر یادمان دفاع مقدس هستند. شنبه‌زاده گفت: شهرستان دره‌شهر با ۱۴۶ اثر ثبت شده رتبه نخست آثار ثبت شده ملی استان و شهرستان بدره با ۲۷ اثر رتبه دهم استان را دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید