• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65474
+
-

اعتراض یک پدر به نبود متخصص در بیمارستان چالوس و تکذیب مسئولان بیمارستان

سرنوشت تلخ یک نوزاد

پزشکی
سرنوشت تلخ یک نوزاد


معصومه حیدری پارسا ـ خبرنگار

گریه و فریاد بیمار مبتلا به ‌ام‌اس و گریه‌های پدر جوان در اعتراض به فلج شدن نوزادش براثر نبود تجهیزات درمانی از حاشیه‌های سفر وزیر بهداشت به مازندران بود که فیلم آن در فضای مجازی حسابی خبرساز شد. سعید نمکی که صبح پنجشنبه برای بازدید از وضعیت بیمارستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت به غرب مازندران سفر کرده بود تا زیر ساخت‌ها و مشکلات درمانی این منطقه گردشگرپذیر را پیگیری کند با عصبانیت و اعتراض شدید، یک بیمار مبتلا به ‌ام‌اس که از کمبود تجهیزات و نیروی درمانی انتقاد داشت روبه‌رو شد که خطاب به وزیر بهداشت گفت: آقای وزیر ما مشکل داریم. چرا نباید یک پزشک متخصص در منطقه داشته باشیم؟ وزیر همچنین در بازدید از بیمارستان رازی با فریادها و گریه‌های پدر جوانی روبه‌رو شد که می‌گفت به‌دلیل عدم‌رسیدگی مناسب  به فرزند نوزادش در بیمارستان چالوس فلج شده است. این کلیپ‌ها در حالی در شبکه‌های مجازی دست به‌دست می‌شود که پیش از این هم بارها کمبود و نبود امکانات و پزشک متخصص در شهرستان‌ها و کلانشهرها مطرح شده است. البته وزیر بهداشت برای رسیدگی به موضوع این نوزاد دستور ویژه صادر کرده است و پدر نوزاد به همشهری می‌گوید: از مسئولان و کادر درمانی و پزشکان بیمارستان طالقانی شکایت کرده است. البته مدیر بیمارستان طالقانی چالوس در گفت‌وگو با همشهری قصور پزشکی و نبود متخصص پزشکی در این بیمارستان را تکذیب می‌کند.
محمد سام دلیری، پدر نوزاد که به‌دلیل نرسیدن اکسی‍ژن در زمان تولد فرزندش دچار آسیب و فلج شده است به همشهری می‌گوید: 10تیرماه بعد از اینکه همسرم دچار درد زایمان شد به بیمارستان مراجعه کردیم و از مرزن‌آباد محل زندگی‌مان به بیمارستان طالقانی چالوس رفتیم. اما همسرم را در ابتدا بستری نکردند و گفتند زمان زایمان نیست. به خانه خواهرم که نزدیک بیمارستان بود رفتیم که درد همسرم شدیدتر شد و مجدد به بیمارستان مراجعه کردیم که در نهایت با پافشاری قبول کردند بستری‌اش کنند. ساعت 6همسرم به اتاق عمل رفت و 11شب از اتاق عمل در حالی بیرون آمد که پزشکان بسیار نگران و مشوش بودند.
رقیه فلاحیف، مادر نوزاد به میانه صحبت‌های او می‌آید و پشت تلفن مدعی است: «در بدو ورودم، پزشک متخصص بالای سرم نبود و فقط دانشجو‌ها معاینه‌ام کردند. همین باعث اعتراضم شد چون درد بسیاری داشتم و گفتم که نمی‌خواهم دانشجوها معاینه‌ام کنند که در جواب با بی‌احترامی گفتند می‌خواستید پول بدهید و به بیمارستان خصوصی بروید. ضمن اینکه متخصص زنان هم بسیار دیر بالای سرم آمد و بعد هم که آمد با پزشکان دعوا کرد که چرا درست رسیدگی نکرده‌اند. همین زمان که درد وحشتناکی داشتم و حتی نمی‌توانستم چشمانم را باز کنم صدایی را می‌شنیدم که دائم می‌گفت خانم دکتر لطفا کاری کنید مادر و بچه در حال از دست رفتن هستند. در نهایت بچه را طبیعی به دنیا آوردند درحالی‌که متخصص بیهوشی بالای سرم نیامده بود و پزشک هم دائم به این موضوع اعتراض داشت.»
این مادر در ادامه حرف هایش می‌گوید: «پس از به دنیا آمدن فرزندم متوجه شدیم که به‌دلیل نرسیدن اکسیژن به مغز بچه آسیب رسیده است و می‌گویند که بچه آسیب دیده و احتمال فلج شدن اندام‌هایش بسیار زیاد است به همین سبب به ساری منتقل شدیم. پزشک متخصص آنجا گفت: هر بچه‌ای 6 ساعت طلایی دارد که اگر همان ساعت اولیه نوزاد را به ساری و یا بیمارستان مجهزی اعزام می‌کردند شاید بچه دچار این مشکل نمی‌شد. متأسفانه به مغز آسیب رسیده است و روزهای آینده مشخص خواهد شد که وضعیت چگونه خواهد شد. الان 10روز است که هر روز می‌رویم ساری و می‌آییم و بچه در دستگاه نگهداری می‌شود. هر کسی یک حرفی می‌زند و نمی‌دانیم چه بلایی سر نوزادمان آمده است. یکی می‌گوید از گردن به پایین فلج شده است و دیگری می‌گوید پاهایش فلج شده است. ما از عملکرد بیمارستان و نبود پزشک بیهوشی و متخصص شکایت کرده‌ایم، اما چه‌کسی پاسخگوی زندگی آینده بچه من خواهد بود؟»
البته باوجود صحبت‌های این مادر روح‌الله کیا، رئیس بیمارستان آیت‌الله طالقانی چالوس در گفت‌وگو با همشهری نبود پزشکان متخصص و بیهوشی را رد می‌کند و می‌گوید: ساعت 11شب به من اطلاع دادند که بچه‌ای با وضعیت خاص در حال به‌دنیا آمدن است و شرایط مادر و نوزاد خوب نیست، باتوجه به شرایط خودم در بیمارستان حاضر شدم و در نهایت با تلاش‌های بسیار مادر در این بیمارستان وضع حمل کرد، نوزاد پس از به دنیا آمدن علائم حیاتی نداشت و به نوعی مرده متولد شد اما با تلاش‌های پزشکان، نوزاد دوباره احیا شد و مراقبت‌های ویژه برای این مادر و فرزندش انجام شد. در نهایت نیز به این علت که رشته‌های فوق تخصصی در بیمارستان ما وجود نداشت و برای حصول اطمینان بیشتر درباره سلامت مادر و سرنوشت نوزاد، آنها را به مرکز استان و بخش تخصصی نوزادان ساری اعزام کردیم. البته کارهای ابتدایی نوزاد در بیمارستان طالقانی انجام شد و وی از مرگ حتمی نجات پیدا کرد. وی در پاسخ به این سؤال که پدر نوزاد مدعی است که پزشک متخصص در چالوس به موقع بر بالین بیمار حضور نداشته‌اند و پزشک بیهوشی نبوده است می‌گوید:« این موضوع را تکذیب می‌کنم چرا که 2متخصص زنان و متخصص بیهوشی و تکنسین‌های بیهوشی و یک تیم 12نفره بالای سر این خانم باردار در اتاق عمل بوده‌اند.»
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت هم درباره ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی از اعتراضات پدر به فلج شدن فرزندش می‌گوید: این نوزاد هم‌اکنون در بیمارستان ساری بستری است. مرجع تشخیص خطا یا قصور پزشکی در این زمینه، البته کمیسیون‌های سازمان نظام پزشکی است. همچنین در پی اعتراض پدر نوزاد فوت شده هنگام حضور وزیر بهداشت، دکتر نمکی در این زمینه دستور ویژه رسیدگی صادر کرده است. به هر حال بازدید مستقیم از شبکه ارائه خدمت و نظارت نزدیک بر نحوه اجرای فرایندهای بهداشتی و درمانی و شنیدن مستقیم و بی‌واسطه صدای گیرندگان و ارائه‌دهندگان خدمت در اقصی نقاط کشور از دلایل سفرهای استانی و هفتگی وزارت بهداشت است و این موضوع و موضوعاتی از این دست هم در اولویت پیگیری‌ها قرار گرفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید