• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 16 تیر 1398
کد مطلب : 64215
+
-

غرق‌شدن سریالی یکی از شایع‌ترین نوع غرق شدن در رودخانه‌ها و دریاچه‌هاست

سریال تلخ غرق‌شدگان

سریال تلخ غرق‌شدگان

«دست‌وپازدن در آب برای نجات جان»؛ این صحنه هولناکی است که این روزها همزمان با افزایش دما و اشتیاق برای شنا در دریا و رودخانه‌ها بیشتر شاهد آن هستیم. اما وقتی این صحنه هولناک‌تر می‌شود که یک نفر برای نجات جان فرد در معرض خطر به آب می‌زند اما خودش هم جانش را از دست می‌دهد.
به گزارش همشهری، این روزها از گوشه و کنار کشور خبرهای هولناکی درخصوص غرق شدن در دریا و رودخانه‌ها و استخرهای کشاورزی به گوش می‌رسد و تاکنون خانواده‌های زیادی به‌دلیل غرق شدن عزیزان‌شان، داغدار شده‌اند. اما تلخی برخی از این حوادث دوچندان است. مثل حادثه‌ای که چند روز قبل در منطقه میانکاله استان مازندران اتفاق افتاد و در جریان آن پدری که برای نجات جان 2فرزندش وارد دریا شده بود بعد از نجات آنها خودش دچار مشکل شد و جانش را از دست داد. در جریان این حادثه مردی 37ساله که همراه خانواده از گنبد برای تفریح راهی میانکاله شده بود وقتی دید 2پسرش که وارد دریا شده بودند در معرض غرق شدن قرار دارند تلاش کرد آنها را نجات دهد. غلامعلی فخاری، معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان مازندران در این‌باره به همشهری گفت: «این مرد وقتی جان فرزندانش را در خطر دید وارد دریا شد و توانست یکی‌یکی فرزندانش را از خطر مرگ نجات دهد اما زمانی که دومین پسرش را به افراد حاضر در محل حادثه سپرد خودش دیگر توان بازگشت نداشت و در دریا غرق شد.» وی در ادامه گفت: «به‌دنبال این حادثه گروه‌های امداد و نجات پیکر این مرد را از دریا بیرون کشیدند و عملیات احیای قلبی و ریوی به‌مدت ۴۵دقیقه روی او انجام شد اما این تلاش‌ها بی‌نتیجه بود و جانش را از دست داد.»
فخاری در ادامه گفت: «این نخستین مرتبه‌ای بود که در منطقه میانکاله شاهد غرق شدن یک نفر بودیم. این منطقه به‌دلیل اینکه حفاظت‌شده است تا پیش از این حادثه، برای عموم مردم قابل استفاده نبود اما از مدتی پیش با دریافت ورودی 5هزار تومانی برای همه باز شد. چند هفته قبل برای بازدید منطقه به میانکاله رفته بودم که متوجه شدم در آنجا خانواده‌ها بدون توجه به مخاطرات دریا به شکل دسته‌جمعی شنا می‌کنند و همانجا هشدار دادم که در چنین محلی بدون امکانات امداد و نجات و دور از شهر، شنا کردن خطرناک است و ممکن است دچار مشکل شویم که متأسفانه پیش‌بینی من درست از آب درآمد و شاهد غرق شدن این پدر بودیم.» وی ادامه داد: «فردی که در حال غرق شدن است به‌دلیل شرایطی که در آن قرار دارد قدرتش چند برابر می‌شود و اگر کسی که می‌خواهد او را نجات دهد تخصص نداشته باشد خودش نیز دچار مشکل می‌شود و فرد غریق ناخواسته موجب غرق شدن او می‌شود. پس از این حادثه تلخ دوباره منطقه میانکاله بسته شد و امیدوارم دیگر شاهد وقوع چنین حوادثی نباشیم.»

تکرار حادثه میانکاله در اردستان
غرق‌شدن‌های زنجیره‌ای این روزها قربانیان زیادی می‌گیرد. نمونه دیگری از این حوادث تلخ روز جمعه در اردستان اتفاق افتاد و در جریان آن پدری وقتی دید 2فرزندش در استخر ذخیره آب کشاورزی افتاده و در معرض غرق‌شدن هستند تلاش کرد آنها را نجات دهد اما خودش هم غرق شد. منصور خانی، رئیس هلال احمر شهرستان اردستان در این‌باره گفت: «ساعت۱۹ جمعه خبر رسید 3نفر در استخر کشاورزی روستای کهنک جان خود را از دست داده‌اند. این استخر که به‌صورت سد ساخته شده ۲۰متر عمق دارد و دور آن فنس‌کشی شده و حتی تابلوهای هشداردهنده نیز در آنجا نصب شده است؛ با وجود این 2پسر جوان با عبور از فنس وارد استخر شده بودند.» وی ادامه داد: «در جریان این حادثه ابتدا 2پسر جوان دچار مشکل شدند و وقتی پدرشان دید آنها در حال غرق‌شدن هستند او نیز وارد استخر شد تا فرزندانش را از مرگ نجات دهد اما خودش هم دچار حادثه شد تا این حادثه تلخ با مرگ پدر و 2پسرش پایان تلخی داشته باشد.» به گفته وی به‌دلیل ارتفاع بالای یک‌هزار و ۵۰۰متری این منطقه از سطح دریا و شیرین بودن و سنگینی آب این استخر، شنا در آن بسیار سخت و خطرناک است و همین مورد باعث غرق شدن این 3نفر در استخر شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید