• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63426
+
-

اجرای خط‌آهن شلمچه - بصره از 3 ماه آینده

مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل‌ و ‌نقل کشور: ایران و عراق برای ایجاد 32 کیلومتر مسیر ریلی شلمچه - بصره به توافق رسیدند

اجرای خط‌آهن شلمچه - بصره از 3 ماه آینده

مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل‌ و ‌نقل کشور درباره آخرین وضعیت خط‌آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه - بصره که مورد توافق ایران و عراق است، گفت: عملیات اجرایی این پروژه از 3 ماه آینده آغاز خواهد شد. به گزارش ایسنا «خیرالله خادمی» اظهار کرد: پیشبرد این پروژه مورد توافق ایران و عراق است و بعد از سفر رئیس‌جمهوری ایران به عراق، اقدامات خوبی برای شروع عملیات اجرایی آن انجام شده است.

وی افزود: تفاهمنامه‌ای به منظور ایجاد ۳۲ کیلومتر مسیر ریلی به امضا رسیده و مسئولیت‌های مدیران راه‌آهن‌های ایران و عراق برای اجرای این پروژه مشخص است. بعد از این توافق، سرمایه‌گذار و پیمانکار پروژه نیز مشخص شده‌اند که بنیاد مستضعفان انجام آن را بر عهده دارد.

خادمی با اشاره به این‌که این توافقنامه به تصویب دولت جمهوری اسلامی ایران رسیده است، بیان کرد: بعد از آن، توافق با شرکت سرمایه‌گذار و پیمانکار پروژه نیز به امضا رسیده و مشاور طراحی پروژه نیز انتخاب شده است و آماده ورود به منطقه برای طراحی آن است.

مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل ‌و ‌نقل کشور ادامه داد: به منظور پیشبرد فعالیت‌ها بین ایران و عراق، آماده شروع عملیات اجرایی در عراق هستیم. اگر طرف عراقی زمین محل پروژه را به ما تحویل بدهد، تجهیزات مورد نظر را آماده می‌کنیم.

خادمی با بیان این‌که برای اجرای پروژه 2 فاز طراحی شده است، گفت: شروع کار با خاکریزی و زیرسازی مسیر ۳۲ کیلومتری است. برای ساخت پل بزرگ مسیر، طراحی اولیه انجام شده است و طی 3 ماه آینده آماده شروع عملیات هستیم. با توجه به این‌که هزینه ساخت خط‌آهن مذکور را ایران تقبل کرده است، طرف عراقی باید زمین محل را برای تجهیز کارگاه پیمانکار در اختیار ما قرار دهد.


بندر امام(ره) به بندر لاذقیه سوریه متصل می‌شود

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز از اتصال ریلی بندر امام‌خمینی(ره) به بندر لاذقیه سوریه خبر داد. «سعید رسولی» بیان کرد: با تکمیل خط‌آهن شلمچه - بصره در امتداد اتصال بندر امام(ره) به بندر خرمشهر، شاهد اتصال بندر امام(ره) به بندر لاذقیه سوریه خواهیم بود.

وی گفت: اهمیت این کریدور ریلی بسیار بیشتر از سایر کریدورهای ترانزیتی است چراکه خوزستان قطب بزرگ فولادی و نیز مرکز کشاورزی کشور است.این مسئول با اشاره به این‌که در این نشست یک سند جامع سه‌جانبه در حوزه حمل ‌و ‌نقل ریلی بین 3 کشور ایران، عراق و سوریه ارائه شده است که مهم‌ترین محورهای آن در حوزه توسعه حمل ‌و ‌نقل ریلی است، اظهار کرد: قصد داریم با ساخت راه‌آهن شلمچه - بصره، حلقه مفقوده اتصال خطوط ریلی را بین 3 کشور مذکور کامل کنیم. رسولی افزود: هر 3 کشور اراده جدی برای توسعه همکاری‌های حمل و نقلی دارند و اتصال ریلی و برقراری کریدورهای ترانزیتی بین ایران، عراق و سوریه خواسته مقامات عالی‌رتبه هر 3 کشور است.

این خبر را به اشتراک بگذارید