• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61310
+
-

امیدها و انتظارات پدیدآورندگان کتاب

نقد و نظر
امیدها و انتظارات پدیدآورندگان کتاب


هیوا مسیح ـ شاعر

آنچه این روزها در کتاب‌فروشی‌ها که ویترین صنعت چاپ و نشر کتابند، دیده می‌شود تلاش و استقامت تحسین‌برانگیز ناشران برای ادامه فعالیت و به گردش درآوردن چرخه تولید کتاب است. واقعیت غیرقابل انکار تعدد و تنوع بالای کتاب‌های منتشر شده با وجود وضع نابسامان بازار کاغذ و گرانی‌های اخیر در همه عرصه‌ها و از جمله مواد اولیه لازم برای تولید و نشر کتاب است. در کنار این تنوع و فراوانی عناوین، ورود چهره‌های تازه‌نفس چه در حوزه ترجمه و چه در حوزه‌های شعر و داستان دلگرم‌‌کننده و امیدآفرین است. با این همه تأثیر وضعیت اقتصادی و گرانی کاغذ به دو شکل آزاردهنده در عرصه نشر خود را نشان می‌دهد؛ تیراژ پایین یا بهتر بگوییم بسیار پایین کتاب‌ها و کاهش قدرت خرید که هم با رکود فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار مرتبط است و هم با گرانی کتاب ارتباط پیدا می‌کند. اگر بخواهم ارزیابی روشنی از آنچه گفتم، ارائه دهم باید بگویم ناشران و پدیدآورندگان کتاب هر آنچه باید انجام می‌دادند کرده‌اند و اگر کاری باقی‌مانده باشد انجام آن از دولت و مسئولان انتظار می‌رود.
اگر قرار است کاغذی وارد شود- چنانکه وعده آن بارها داده شده است- این وعده عملی شود و اگر کاغذ وارد شده است، توزیع آن هرچه سریع‌تر باشد، بهتر است.
در گفت‌وگوهای ناشران گلایه‌هایی هم از تبعیض در زمینه عرضه و توزیع شنیده می‌شود، اگر چنین است، مهم‌ترین انتظار از سازمان‌های نظارتی رفع و حل این مشکل است. سال‌هاست مشکلات عدیده‌ای بر سر راه توزیع و پخش کتاب‌های منتشره وجود دارد. با توجه به قیمت‌های اخیر کاغذ روا نیست کالایی که با این قیمت و زحمت به دست می‌آید به کتابی تبدیل شود که به دلیل ناسالم‌بودن فرایند نشر به خوبی توزیع و عرضه نمی‌شود بنابراین حل این مشکل هم می‌تواند به بهبود وضع بازار کتاب‌کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید