• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61252
+
-

10 جرم نخست در یزد

رئیس کل دادگستری استان یزد با اشاره به ۱۰ جرم اول استان یزد بیان کرد: فراوان‌ترین جرم استان یزد، سرقت مستوجب تعزیر است که علت آن کتمان گزارش‌های نیروی انتظامی در مقطعی از زمان، شرایط اقتصادی و اعتیاد است.

به گزارش مهر، «غلامعلی دهشیری» ترتیب فراوانی جرم‌های بعدی را تصادفات و ایراد صدمه بدنی غیرعمدی در اثر بی‌مبالاتی، ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، تهدید، تخریب، کلاهبرداری، نگهداری و مالکیت موادمخدر، خیانت در امانت و افترا اعلام کرد. وی با اشاره به برنامه‌های مجموعه قضایی استان یزد در سال جاری عنوان کرد: تشکیل نهاد میانجی‌گری کیفری رسانه، حمایت از صنایع با ارائه پیش‌نویس دو طرح به دستگاه قضایی، کاهش اطاله دادرسی، ایجاد دبیرخانه حقوق شهروندی در معاونت طرح و برنامه از جمله این برنامه‌ها است.

دهشیری در بخش دیگری از سخنان خود همچنین  از تلاش برای افزایش ظرفیت آزمون وکالت در یزد خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم این ظرفیت را بین 10 تا 25 درصد افزایش دهیم.

وی در مورد اهمیت و حساسیت کار قضاوت در یزد بیان کرد: در حال حاضر در استان یزد ۲۳۰ قاضی مشغول به فعالیت هستند که یک‌پنجم آنها را قضات زن تشکیل می‌دهند و اغلب قضات نیز جوان و ۷۰ درصد آنها دارای تحصیلات تکمیلی هستند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه آماری از وضعیت دستگاه قضایی در استان و آمار پرونده‌های ورودی و پرونده‌های مختومه افزود: در حال حاضر در استان یزد ۱۰۶ شورای حل اختلاف فعال است که میزان پرونده‌های وارد شده به این شوراها در طول یک ‌سال اخیر ۶۶ هزار و ۵۳۸ مورد و پرونده‌های مختومه در این مدت نیز ۶۸ هزار و ۲۱۰ مورد بوده است.

رئیس کل دادگستری استان یزد با بیان این‌که میزان ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی استان یزد آمار بالایی است، افزود: یکی از علل این امر، از بین رفتن فرهنگ ریش‌سفیدی و دخالت بزرگان محلات برای حل دعاوی است. وی تصریح کرد: عدم آشنایی مردم با روابط حقوقی نیز یکی از عوامل افزایش تشکیل پرونده در دستگاه قضایی است که امیدواریم رسانه‌ها در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند و مردم را برای انجام معاملات به سمت مشاوره با وکلا سوق دهند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید