• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 61016
+
-

ایران پهپاد جاسوسی آمریکایی را در منطقه روبه‌روی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف قرار داد

قاطعیت ایرانی

قاطعیت ایرانی


پیشرفته‌ترین هواپیمای جاسوسی دنیا در نزدیکی کوه مبارک در حریم ایران سرنگون شد.
مقامات نظامی ایران گفته‌اند: پهپاد آمریکایی 3.55صبح وارد حریم هوایی ایران شده و پدافند ارتش هم به آن 4بار اخطار داده، اما با بی‌توجهی پهپاد آمریکایی، در نهایت 10دقیقه بعد با شلیک سامانه موشکی سوم خرداد در حوالی کوه مبارک ساقط می‌شود. آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که این هواپیما وارد حریم ایران نشده است، اما محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان مختصات جغرافیایی محلی را که پهپاد آمریکا وارد مرزهای ایران شده، منتشر کرده است.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است: «همان لحظه‌ای که پهپاد جاسوسی رهگیری شد، هواپیمای جاسوسی دیگری با نام P-8 نیز در نزدیکی آن در حال پرواز بود که حدود ٣٥ سرنشین داشت و می‌توانستیم آن را هم سرنگون کنیم، اما این کار را نکردیم.»
او در ادامه گفته: در هفته قبل هم خود آمریکایی‌ها اعلام کردند که ایران به سمت ما شلیک کرده است و می‌خواست ما را سرنگون کند، در واقع آن تیر اخطار بود و آنها باز بی‌توجهی کردند؛ اگر قرار بود هواپیمایشان را آن روز که MQ- 9 بود سرنگون کنیم، همان موقع می‌زدیم.
خبر سرنگونی پهپاد اسم و رسم‌دار آمریکایی به سرعت خبر اول رسانه‌های جهان شد که آمریکایی‌ها ابتدا خبر را تأیید نکردند، بعد اعلام کردند پهپادی با مأموریت در آسمان ایران نداشته‌اند و در مرحله سوم تأیید کردند که یکی از پهپاد‌های آنان در خلیج‌فارس سرنگون شده است. با این حال آمریکایی‌ها مدعی شدند گلوبال هاوک در حریم هوایی بین‌المللی هدف قرار گرفته است.
ترامپ دیروز هم از مذاکره با ایران سخن گفت و حتی خبرگزاری‌های غربی مدعی شدند او در تماس با مقامات عمان خواستار مذاکره ایران و آمریکا شده اما مقامات رسمی ایران هرگونه پیام از سوی ترامپ و از کانال مسقط را تکذیب کردند؛ درحالی‌که ایران با استناد به ماده 51منشور ملل متحد یعنی استفاده از حق دفاع مشروع شکایت از آمریکا را به سازمان ملل برده است. این همه ماجرای یک 24ساعت داغ بود که البته در روزها و هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت.




14دقیقه بامداد پنجشنبه از پایگاه ظفره امارات پرواز می‌کند
ساعت 2:05، دو اخطار به این هواپیما داده می‌شود
ساعت 3:55 مجددا 2 اخطار دیگر به این هواپیما داده می‌شود
ساعت 4:05 صبح پنجشنبه مورد اصابت قرار می‌گیرد


  خطوط سفید: حریم هوایی ایران
  خطوط آبی رنگ: مسیر حرکت پهپاد RQ-4


ویژگی‌های سامانه پدافندی سوم خرداد هوافضای سپاه


      پهپاد RQ-4  آمریکا با سامانه سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه ساقط شد. این سامانه جزو مدل‌های میان‌برد پدافند هوایی ایران محسوب می‌شود. از ویژگی‌های این سامانه تجمیع همزمان کارهای جست‌وجو، ردگیری، موشک‌های قابل شلیک و خدمه در یک خودروست.

      سامانه پدافندی سوم خرداد یک سامانه پدافندی کاملا بومی ساخت متخصصان نیروی هوافضای سپاه است و برای اولین‌بار در سال1393 و در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای این نیرو رونمایی شد.

      مقابله با هواپیماهای تاکتیکی و استراتژیک، بالگرد، موشک‌های کروز و پهپاد ازجمله مأموریت‌های این سامانه است که می‌تواند در شرایط جنگ الکترونیک نیز به‌خوبی اهداف خود را سرنگون کند.

      این سامانه می‌تواند همزمان با 4هدف درگیر و 8موشک را به ‌سمت آنها هدایت کند. نسخه‌های اولیه سامانه 15خرداد مجهز به موشک‌های طائر بود که در نمونه‌های جدید به موشک‌های صیاد2 مجهز شده است. این موشک می‌تواند اهداف را در برد 50 تا 75کیلومتری و ارتفاع 25 تا 30کیلومتری منهدم کند.

      ارتفاع درگیری سامانه پدافندی سوم خرداد 27کیلومتر است. پهپاد RQ-4 در ارتفاع 52هزار پایی (15.8کیلومتر) منهدم شد.

      برد درگیری (فاصله از نقطه شلیک تا هدف) این سامانه 75کیلومتر است. پهپاد RQ-4 در شعاع هوایی حدود 21.6کیلومتری منهدم شد.

      براساس داده‌های سازمان نقشه‌برداری کشور، پهپاد آمریکایی در فاصله دریایی ۸مایلی (14کیلومتر و 816متر) خط ساحلی جمهوری اسلامی ایران منهدم شده است.

      محدوده دریای سرزمینی بر اساس کنوانسیون۱۹۸۲ حقوق دریاها، 12مایل دریایی (22کیلومتر و 224متر) از خط مبدأ ساحل دریاست.





آمریکا دروغ می‌گوید
وزیر امور خارجه در توییتر خود با انتشار مختصات جغرافیایی محلی که پهپاد آمریکایی مورد هدف قرار گرفته  نوشت: آمریکا علیه ایران تروریسم اقتصادی به راه انداخته، اقدامات مخفیانه علیه ما انجام می‌دهد و حالا به قلمرو ما تعدی می‌کند. وی نوشت: ما به‌دنبال جنگ نیستیم، اما سرسختانه از آسمان، زمین و آب‌هایمان دفاع می‌کنیم. ظریف نوشت: ما این تجاوز جدید را در سازمان ملل مطرح می‌کنیم و نشان خواهیم داد که آمریکا درباره آب‌های بین‌المللی دروغ می‌گوید.


ایران لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد
معاون سیاسی وزارت خارجه در تماس با سفیر سوئیس در تهران به‌عنوان حافظ منافع آمریکا، اعتراض شدید ایران به دولت آمریکا را به وی ابلاغ کرد و گفت: مدارک انکارناپذیری مبنی بر حضور این پهپاد در فضای ایران وجود دارد. سیدعباس  عراقچی با تأکید بر اینکه ایران خواهان جنگ و درگیری در منطقه خلیج‌فارس نیست، نسبت به هرگونه اقدام نسنجیده نیروهای آمریکایی در منطقه هشدار داده و گفت: ایران در دفاع از آب و خاک خود قاطعانه عمل می‌کند و لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد


پیام ایران به ترامپ
محسن بهاروند، دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت خارجه در ملاقات با سفیر سوئیس به تجاوز هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به قلمرو هوایی کشورمان اعتراض کرد و دولت آمریکا را مسئول عواقب اینگونه اقدامات تحریک‌آمیز دانست. وی  خواستار انتقال این پیام شد که ایران به دنبال جنگ با هیچ کشوری ازجمله ایالات متحده آمریکا نیست ولی نیروهای مسلح ایران هیچ‌گونه اقدام تجاوزکارانه را تحمل نکرده و بلادرنگ با آن برخورد خواهند کرد‌.


اصلی که ایران به آن استناد کرد
مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل گفت: بعد از تجاوز پهپاد آمریکایی به فضای ایران، ما نامه‌ای را به دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت فرستادیم. روانچی افزود: براساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد، مجبور به اسقاط این پهپاد شدیم. درصورت وقوع حمله مسلحانه علیه یک عضو ملل متحد تا زمانی که شورای امنیت اقدام لازم برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به عمل آورد هیچ یک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع از خود لطمه‌ای وارد نخواهد کرد.

کلکسیون پهپاد‌های غنیمت گرفته شده از آمریکا
پهپاد RQ-4 اولین نمونه از پهپادهای آمریکا نیست که در تله نیروهای ایران گرفتار شده است. پس از سال 90 که پهپاد RQ170 آمریکایی به دست ایرانی‌ها افتاد، مجموعه‌ای از هواپیماهای جاسوسی آمریکا در دام کارشناسان ایرانی گرفتار شده اند







 

این خبر را به اشتراک بگذارید