• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59834
+
-

مصادره دستاوردهای  درمانی یزد

علم آی‌وی‌اف اولین بار توسط پروفسور افلاطونیان در یزد پایه‌گذاری شد و این استان را به قطب درمان ناباروری کشور تبدیل کرد

درمان
مصادره دستاوردهای  درمانی یزد

  ۳۰ سال پیش، وقتی نوزادان معروف به بچه‌های چندهزار دلاری با روش  «آی‌وی‌اف» در آلمان و انگلیس به دنیا می‌آمدند، گروهی در یزد پایه‌گذار این روش شدند تا نور امید در دل خانواده‌های بی‌فرزند روشن شود.

به گزارش مهر، وقتی ناباروری بسیاری از خانواده‌ها را از نعمت داشتن فرزند محروم کرده بود، متخصصان در دنیا به فکر ابداع روشی افتادند که حداقل درصدی از این خانواده‌ها صاحب فرزند شوند و به این ترتیب بود که روش علمی «آی‌وی‌اف» برای اولین بار در ۴۰ سال پیش در دنیا نتیجه داد.

 آلمان و انگلستان از پیشگامان این علم بودند و آن زمان زوج‌های بی‌فرزند ایرانی برای درمان ناباروری با روش «آی‌وی‌اف» به این کشورها سفر می‌کردند و اصولا کمیسیونی در وزارت بهداشت وجود داشت که به این زوج‌ها ارز دولتی پرداخت می‌کرد تا آنها این روش را در کشورهای اروپایی امتحان کنند. آن زمان این نوزادان که برای آنها مبالغ هنگفتی هزینه می‌شد، به بچه‌های چندهزار دلاری مشهور بودند، به همین دلیل همه زوج‌ها قادر نبودند شانس خود را از این طریق آزمایش کنند. ۱۰ سالی از پایه‌گذاری روش «آی‌وی‌اف» در دنیا نگذشته بود که گروهی متشکل از پروفسور «عباس افلاطونیان»، دکتر «غفورزاده»، پروفسور «محمدعلی کریم‌زاده»، دکتر«ارجمند» و .... طرحی ارائه دادند که میزان موفقیت «آی‌وی‌اف» را مورد بررسی قرار می‌داد.

این گروه سختی‌های بسیاری را، از واردات تجهیزات پزشکی مورد نیاز استفاده از این روش گرفته تا موانع متعددی که پیش پای آنها قرار می‌گرفت، متحمل شدند تا در نهایت نخستین نوزاد حاصل از لقاح خارج از رحمی در یزد متولد شد و این گروه به ویژه پروفسور افلاطونیان «پدر آی‌وی‌اف ایران» لقب گرفت. در حالی‌که تاکنون بیش از ۱۲ هزار نوزاد با استفاده از این روش در استان یزد متولد شده‌اند و تلاش‌ها برای به‌روز رسانی این علم همچنان ادامه دارد، فردی در تهران با راه‌اندازی یک مرکز در صدد مصادره این افتخار و تلاش‌ علمی برآمده و با تبلیغات متعدد و استفاده از ابزار رسانه حتی رسانه ملی، در صدد تحریف تاریخ علم است.


تحمل سختی‌های بسیار برای واردات تجهیزات 

عباس افلاطونیان، رئیس مرکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری استان یزد در این زمینه با اشاره به تلاش‌هایی که در طول چند دهه اخیر در یزد و توسط گروه پزشکی یزد برای بررسی میزان موفقیت عمل  «آی‌وی‌اف» انجام شد، می‌گوید: ما حتی برای وارد کردن تجهیزات مورد نیاز سختی‌های بسیاری متحمل شدیم، زیرا واردات ابزارآلات و قطعات الکترونیکی در آن زمان باید تاییدیه می‌گرفت. وی با اشاره به خاطراتی از آن زمان بیان می کند: برای واردات برخی تجهیزات به هیچ طریقی نتوانستیم کاری انجام دهیم تا در نهایت در کشور هدف، با فردی یزدی برخورد کردیم و لیست تجهیزات مورد نیاز را به او دادیم و او با اینکه ما را نمی‌شناخت و فقط به صرف اینکه تجهیزات برای یزد بود، به ما کمک کرد تا بتوانیم بخشی از ابزارهای مورد نیاز را وارد کنیم.


تولد اولین کودک حاصل از لقاح خارج رحمی 

افلاطونیان ادامه می دهد: پس از اینکه اولین کودک آی‌وی‌اف ایران در سال ۱۳۶۹ متولد شد، در سال ۷۶ اولین دوره‌های فلوشیپ نازایی و IVF آغاز شد. وی با اشاره به اینکه روش‌های مختلفی در طول این مدت امتحان شد و هر سال روش‌های جدیدتر به کار گرفته شد تا شانس باروری زوج‌ها افزایش پیدا کند، می‌گوید: امروز بعد از سه دهه تلاش بی‌وقفه در یزد، فردی در تهران با تبلیغات بی‌پایه و اساس در صدد مصادره این همه تلاش و افتخار است و به قصد تجارت، خود را پایه‌گذار این علم می‌داند و تلاش گروهی از پزشکان سرآمد این رشته در یزد را نادیده گرفته است.

افلاطونیان تصریح می کند: این انصاف نیست که فردی تلاش‌های شبانه‌روزی یک گروه و اعتبار یک استان را به نام خود تمام کند.


علت سکوت چند دهه‌ای فرد مدعی چیست؟

وی تاکید می‌کند: من در این زمینه، شخصی صحبت نمی‌کنم، بلکه براساس تاریخ و مستندات دانشگاهی حرف می‌زنم و سوال من این است که اگر این فرد، پایه‌گذار علم IVF است، چرا این همه سال سکوت کرده و تنها چند سالی است که تبلیغات و معرفی خود را آغاز کرده است؟!

پایه‌گذار علم IVF ایران بیان می کند: این تکنولوژی را در زمان جنگ در ایران در استان یزد راه‌اندازی کردیم اما دید ما این بود که این علم گسترش پیدا کند، بنابراین از آموزش آن و برگزاری دوره‌های آموزشی و تربیت متخصصان ابایی نداشتیم اما انتظار هم نداشتیم در این زمینه بی‌اخلاقی صورت گیرد. وی خاطرنشان می کند: ۱۶ سال اکثراً به تنهایی و گاهی با همراهی برخی همکاران پیگیری کردیم تا رشته‌ای به اسم دکترای بیولوژی تولیدمثل راه‌اندازی کنیم اما مخالفت‌های بسیاری در این مسیر وجود داشت که این مخالفت‌ها هرگز علمی نبود، اما در نهایت این رشته ابتدا در یزد و سپس در سایر دانشگاه‌ها راه‌اندازی شد. افلاطونیان تصریح می کند: واقعیت این است که آن زمان عده‌ای می‌خواستند دست در این علم زیاد نشود اما زیبایی علم به این است که گسترش پیدا کند.


تبدیل یزد به قطب درمان ناباروری؛ سبب آغاز بی‌اخلاقی‌ها

وی اظهار می کند: وقتی مراجعات برای درمان که بعضی از آنها حتی رایگان انجام می‌شد، چند برابر شد و یزد به قطب درمان ناباروری لقب گرفت، این بی‌اخلاقی‌ها آغاز شد و معتقدم این تحریف تاریخ علم نه‌تنها منصفانه نیست، بلکه اخلاقی هم نیست و نباید برای کسب پول بیشتر، به مصادره اعتبار یک استان دست زد.


 اعتباری که خدشه دار نمی شود

سوابق فعالیت‌های انجام شده و مستنداتی که در دانشگاه علوم پزشکی یزد وجود دارد، نشان می‌دهد که پروفسور «عباس افلاطونیان» به همراه گروهی از پزشکان همکارش، پایه‌گذار علم IVF در ایران بوده‌اند اما از آنجا که این تیم هرگز در صدد تبلیغ و تجارت نبوده و حتی تعداد زیادی از IVF ها را رایگان انجام داده‌اند، دیگران با هدف دست‌اندازی به این اعتبار علمی به طمع افتاده‌اند.
امروز مراجعه زوج‌ها از سراسر کشور به مرکز درمان ناباروری یزد و درمان با کمترین هزینه، خود گواه سوابق علمی و اعتبار استان یزد در زمینه درمان ناباروری است؛ اعتباری که بازی تجارت هرگز توان خدشه‌دار کردن آن را ندارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید