• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 13 خرداد 1398
کد مطلب : 57685
+
-

مرکل در خطر

استعفای رهبر شریک ائتلافی دولت آلمان موقعیت خانم صدراعظم را متزلزل کرده‌است

اروپا
مرکل در خطر


یک هفته بعد از ضربه سنگینی که انتخابات پارلمان اروپا به آنگلا مرکل و حزبش زد، ‌استعفای رهبر حزب سوسیال دمکرات آلمان، حزبی که برای تشکیل دولت با حزب صدراعظم ائتلاف کرده، حزب حاکم آلمان را به لرزه درآورده است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، خانم آندره‌آ نالس، دیروز اعلام کرد که به‌دلیل ناکامی در انتخابات پارلمان اروپا از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. او بهار سال گذشته با امید متحد کردن حزب چپ میانه سوسیال دمکرات که در سال‌های اخیر به‌شدت محبوبیتش را از دست  داده به‌عنوان رهبر حزب انتخاب شد. سوسیال دمکرات در انتخابات سال 2017بدترین عملکرد را در 155سال ثبت کردند.
اما یک سال بعد از تغییر رهبری، محبوبیت سوسیال دمکرات‌ها همچنان در حال سقوط است و این حزب در انتخابات پارلمان اروپا، تنها 15.8درصد آرا را به‌خود اختصاص داد و جایگاهش را به حزب سبزهای آلمان واگذار کرد.

خانم نالس در بیانیه‌ای که دیروز برای اعضای حزب فرستاده شد آورده است: «مباحث مطرح شده و بازخوردهایی که از حزب گرفته‌ام نشان داده‌اند که من دیگر حمایت لازم برای انجام وظایفم را ندارم.»

خانم نالس در حالی استعفا داد که از سوی طیف چپ حزبش به‌شدت تحت فشار بود. از نظر آنها، کناره‌گیری از ائتلاف با حزب دمکرات مسیحی متعلق به مرکل، تنها فرصت حزبشان برای بازگشت به مسیر درست است. آنها معتقدند ائتلاف با محافظه‌کاران از سال 2005به بعد یکی از عوامل اصلی کاهش محبوبیت سوسیال دمکرات‌ها بوده است.

اولاف شولتز، عضو حزب سوسیال دمکرات که به‌عنوان وزیر دارایی و معاون صدراعظم آلمان در دولت حضور دارد، پیش از استعفای خانم نالس در گفت‌وگویی به روزنامه تاگس‌اشپیگل گفته بود که حزبش با یک ائتلاف دیگر با بلوک محافظه‌کار خانم مرکل که به آن «ائتلاف بزرگ» گفته می‌شود مخالفت خواهد کرد. او گفته است: «3 ائتلاف بزرگ متوالی به دمکراسی در آلمان کمکی نمی‌کند. هیچ‌کس دوست ندارد ببیند که ائتلاف فعلی بعد از سال 2021هم تداوم داشته باشد. نه مردم، نه محافظه‌کاران و قطعا نه ما سوسیال دمکرات‌ها.»
نالس استعفایش را چند ساعت پیش از آنکه اعضای حزب دمکرات مسیحی جلسه‌شان را برای بررسی عوامل سقوط خود در انتخابات پارلمانی شروع کنند، اعلام کرد. ائتلاف تحت رهبری مرکل، عملکرد ضعیفی در انتخابات پارلمان اروپا داشت و آرایش به زیر 30درصد سقوط کرد.

بعد از انتخابات سال 2017، افراد زیادی درون حزب سوسیال دمکرات با ائتلاف با حزب دمکرات مسیحی مخالف بودند و حتی گفته می‌شد که این حزب، می‌خواهد به‌عنوان حزب مخالف فعالیت کند. با این حال در نهایت با حمایت‌های افرادی مانند نالس این ائتلاف سر گرفت. خانم نالس که در ائتلاف قبلی سوسیال دمکرات‌ها با محافظه‌کاران به‌عنوان وزیر کار در دولت حضور داشت، نقش تعیین‌کننده‌ای در تشکیل و تداوم ائتلاف فعلی داشت. سوسیال دمکرات‌ها که به‌صورت سنتی حامی عدالت اجتماعی و حقوق کارگران بوده‌اند، نتوانسته‌اند در دوران جهانی‌سازی روایت مدرنی از فعالیت‌های خودشان را عرضه کنند و زیر سایه صدراعظم قدرتمند آلمان، مجال کمی برای مطرح کردن خود داشته‌اند.

زنگ خطر سبزها برای احزاب قدیمی
این البته تنها سوسیال دمکرات‌ها نیستند که باید نگران باشند. درنظرسنجی‌ای که نتایج آن 2روز پیش منتشر شد، حزب سبزهای آلمان، ‌با اختلاف اندکی حتی بالاتر از حزب دمکرات مسیحی قرار گرفته است. به گزارش دویچه وله، براساس نظرسنجی «فورسا»، سبزها با جهشی 9درصدی نسبت به آمار یک هفته قبل از آن، حالا از حمایت 27درصدی آلمانی‌ها برخوردار هستند. در مقابل‌، ائتلاف محافظه‌کار حزب خانم مرکل و حزب متحد آن یعنی اتحادیه سوسیال مسیحی باواریا، 2 درصد افت داشته و به 26درصد رسیده است.
این نظرسنجی یک هفته بعد از انتخابات پارلمان اروپا انجام شده است که در آن، سبزها با کسب 20.1درصد آرا، بالاتر از سوسیال دمکرات‌ها قرار گرفتند که تنها موفق به کسب 15.8درصد آرا شد. حزب دمکرات مسیحی و متحد آن روی هم رفته 28.9درصد آرا را در انتخابات پارلمان اروپا از آن خود کردند.

درنظرسنجی فورسا، میزان حمایت آلمانی‌ها از سوسیال دمکرات‌ها 5درصد افت کرده و به 12درصد رسیده است. این رقم، ‌پایین‌ترین میزان حمایتی است که در تاریخ آلمان از سوسیال دمکرات‌ها ثبت شده است. آنها تنها یک درصد بیشتر از حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان محبوبیت دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید