• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 31 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56492
+
-

برخورد با انحراف منابع اشتغال روستایی

گزارش
برخورد با انحراف منابع اشتغال روستایی


پارسال 1.5میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای تخصیص تسهیلات به برنامه‌های اشتغال روستایی اختصاص یافت که معادل ریالی آن با احتساب نرخ ارز سامانه نیما به ۱۸ هزار میلیارد تومان می‌رسید. طبق آخرین آمارهای مدیران وزارت کار، تاکنون ۹ هزار میلیارد تومان از این منابع در ۴ بانک عامل اجرای این طرح به انعقاد قرارداد منجر شده که ۷ هزار میلیارد تومان از آن به متقاضیان پرداخت شده و حالا با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ضمن انتشار فهرست دریافت‌کنندگان این تسهیلات، برخورد با انحراف‌های احتمالی در این پروسه در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش همشهری، دیروز عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در نشست خبری با موضوع انتشار فهرست دریافت‌کنندگان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی، با بیان اینکه این کار با دستور مستقیم وزیر کار انجام می‌گیرد، از دستور دیگر وزیر مبنی بر مقابله با انحراف‌های احتمالی منابع اشتغال خبر داد. برخوردی که قرار است در گام اول به‌صورت افزایش نرخ بهره تسهیلات ارزان‌قیمت اعطایی به 18درصد و تسویه آنها آغاز و در مواردی با معرفی متخلفان به مراجع قضایی اجرایی شود.

انحراف 12درصدی تسهیلات اشتغال
آن‌گونه که معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار می‌گوید: تا پایان سال گذشته ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی به متقاضیان پرداخت شده و پیش‌بینی شده بود از این مسیر 188هزار شغل جدید در این مناطق ایجاد شود اما داده‌های آماری حاکی از این است که اشتغال ایجاد شده از ۱۴۱ هزار شغل فراتر نرفته است؛ ضمن اینکه براساس داده‌های مرکز آمار ایران، شمار شغل‌های ایجاد شده از محل اجرای برنامه اشتغال روستایی در سال گذشته فقط ۱۱۴ هزار فرصت شغلی بوده است. به گزارش همشهری، باوجود اینکه آمارهای وزارت کار و مرکز آمار ایران درباره تعداد شغل ایجاد شده دچار اختلاف است اما هر دو همگرایی دارند و از محقق نشدن هدف‌گذاری‌ها خبر می‌دهند. اتفاقی که به‌دلیل انحراف در تخصیص تسهیلات اشتغال رخ داده است. به گفته منصوری در بخش تعهد اشتغال نسبت به آنچه متقاضیان در زمان ارائه طرح خود کرده‌اند، ۱۲ درصد انحراف وجود داشته و در میزان تسهیلاتی که به متقاضی پرداخت شده نیز ۶ درصد مغایرت مشاهده شده که پس از اعلام به بانک‌ها اصلاح شده است.

دو سناریو برای اشتغال‌زایی98
معاون وزیر کار درباره میزان اثرگذاری پرداخت این تسهیلات بر ایجاد اشتغال می‌گوید: براساس داده‌های مرکز آمار ایران، سهم اشتغال روستایی از کل اشتغال کشور در سال گذشته ۲۵ درصد بوده؛ درحالی‌که در دوره سال‌های ۹۲ تا ۹۶ این سهم تقریباً صفر ثبت شده است. به گفته منصوری، پیشنهاد داده شده سالانه ۵۰۰ میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای تداوم برنامه اشتغال روستایی اختصاص داده شود. او درباره برنامه اشتغال کشور در سال ۹۸ نیز اعلام می‌کند: برای امسال برنامه‌های اشتغال‌زایی براساس 2 سناریو هدف‌گذاری شده که سناریوی اول مبتنی بر هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه و اشتغال سالانه یک‌میلیون‌نفری است و سناریوی دوم نیز مبتنی بر واقعیت‌های رکود و یا رونق اقتصادی است که البته منابع حجیم نیاز ندارد و بیش از هر چیز وابسته به سیاستگذاری و مداخلات توسعه‌ای است. به گفته او، این 2 سناریو در یکی، دو هفته آینده برای تصویب به شورای‌عالی اشتغال ارائه می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید