• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53370
+
-

فروشگاه‌های غیربهداشتی را معرفی کنید

187 مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی در همدان از 20 اسفند تا 20 فروردین‌ به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شدند

سلامت
فروشگاه‌های غیربهداشتی را معرفی کنید

آیدا شاکر|  همدان - خبرنگار:


حفظ سلامت شهروندان و مهمانان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که هر استانی باید مد نظر قرار دهد و در این میان وظیفه استان‌های گردشگرپذیری همچون همدان سنگین‌تر است. از این رو کارشناسان سلامت و بهداشت محیط معاونت بهداشتی استان همدان امسال نیز همچون چندسال اخیر، در قالب طرح سلامت نوروزی که از سوی وزارت بهداشت به مراکز استان‌ها ابلاغ می‌شود، در جهت حفظ سلامت مسافران نوروزی و شهروندان همدان به نظارت‌های پی‌درپی بر بهداشت اماکن عمومی پرداختند نظارت‌هایی که امسال بسیار جدی‌تر از قبل دنبال شد تا جایی که حتی می‌توان نام چند رستوران شناخته‌شده شهر همدان را نیز در فهرست رستوران‌هایی که به دلیل رعایت نشدن اصول بهداشتی پلمب شدند، مشاهده کرد. 


طرح یک‌ماهه

مدیر سلامت محیط و کار استان همدان که وظیفه اجرای طرح سلامت نوروزی در استان را بر عهده داشت با اشاره به این طرح بیان می‌کند: برنامه سلامت نوروزی طرحی در راستای حفظ سلامت مسافران نوروزی استان و شهروندان همدانی است که هر سال از سوی وزارت بهداشت به ما ابلاغ می‌شود و چون استان همدان از جمله مناطق گردشگرپذیر است، اجرای صحیح و دقیق این طرح در استان از اهمیت بالایی برخوردار است. 
لیدا رفعتی می‌افزاید: از 20 اسفند سال گذشته تا 20 فروردین سال جاری 250 نفر از کارشناسان و بازرسان ما در کل استان از ساعت 8 صبح تا 8 شب به صورت فعال و مستمر به بررسی شکایات و بازرسی از اماکن عمومی استان پرداختند و از ساعت 8 شب تا 8 صبح روز بعد نیز به صورت آنکال خدمت‌رسانی کردند. 


هزاران مورد بازرسی

رفعتی با اشاره به بازرسی‌های این طرح می‌گوید: طی مدت یک ماه طرح سلامت نوروزی حدود 14 هزار و 650 مورد بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، حدود 4531 بازدید و بازرسی از اماکن عمومی نظیر پارک‌ها و سرویس‌های بهداشتی عمومی و 454 مورد بازرسی و بازدید از مراکز سرراهی مانند مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی و... صورت گرفت. به دنبال این بازرسی‌ها، تعداد 187 مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی، 46 مکان عمومی و 25 مکان بین‌راهی متخلف شناخته و به مراجع قضایی ارجاع داده شدند. مجموعا 130 مورد از مجموع این اماکن و مراکز به دنبال اخطار پلمب شدند که از این میان 107 مورد مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی بودند؛ همچنین 25هزار و 88 کیلوگرم مواد غذایی نیز طی بازرسی‌ها معدوم شدند. 

رفعتی ادامه می‌دهد: 8217 مورد بازرسی با دستگاه‌های پرتابل در محل واحدهای صنفی انجام شد که این دستگاه‌ها میزان شوری، کلر، چربی و مانند این را در مواد غذایی و میزان تجمع میکروبی سطوح را بلافاصله بعد از نمونه‌گیری مشخص می‌کنند و روند بازرسی‌ها را سرعت می‌بخشند. طی این نوع بازرسی و بررسی کلرسنجی نیز تعداد 10 هزار و 557 مورد از کلر باقی‌مانده در آب آشامیدنی ارزیابی شد. در این یک ماه 1551 مورد کارت تندرستی نیز برای واحدهای صنفی صادر شد. 


169 تماس مردمی

مدیر سلامت محیط و کار استان همدان با اشاره به سامانه ثبت شکایات مردمی وزارت بهداشت اظهار می‌کند: طی مدت طرح سلامت نوروزی 169 مورد تماس و شکایت مردمی در سامانه 190 که سامانه ثبت و پیگیری شکایات مردمی این مجموعه است، داشتیم که تمامی این تماس‌ها توسط بازرسان ما بررسی و پیگیری شدند. 

وی با تأکید بر اهمیت سامانه ثبت شکایات مردمی 190 می‌گوید: این سامانه نه‌تنها در ایام نوروز بلکه در تمامی روزهای سال فعال است و به صورت 24 ساعته شکایات مردمی را در خصوص تخلفات واحدهای صنفی ثبت می‌کند تا کارشناسان بهداشت محیط در اولین فرصت آن‌ها را بررسی و رفع کنند؛ بنابراین همه شهروندان در هر ساعت و هر روز از سال قادر به بیان نظرهای خود به کارشناسان ما از طریق این سامانه هستند. این موضوع کمک می‌کند نظارت و بازرسی‌های این مرکز دقیق‌تر، سریع‌تر و بهتر انجام شود. 

رفعتی اضافه می‌کند: آمارهای طرح سلامت نوروزی سال جاری در مقایسه با سال گذشته در همه قسمت‌ها افزایش داشته است که این مساله حاکی از نظارت‌های دقیق‌تر و بیشتر کارشناسان بهداشت محیط طی سال جاری با استفاده از تجارب سال‌های گذشته خود است. 


همکاری مردم

ناظر طرح سلامت نوروزی استان همدان با اشاره به نظارت‌های دقیق‌تر کارشناسان در سال جاری، بالا رفتن سطح توقعات جامعه از متولیان سلامت، تجربه و مهارت کارشناسان، بیشتر شدن آشنایی افراد با سامانه ثبت شکایات 190 و پوشش اخبار طرح سلامت نوروزی از رسانه‌ها را از مهم‌ترین مسائلی دانست که در اجرای جدی‌تر این طرح در سطح استان طی سال جاری موثر بودند.

افشین حولکی با اشاره به دشواری‌های این کار اظهار می‌کند: کار در حوزه بهداشت محیط همواره با چالش همراه است چراکه توقعات ما از واحدهای صنفی هزینه‌بر است و برخی واحدها در برابر آن مقاومت می‌کنند؛ اگرچه این مشکل در سال‌های اخیر با آشنایی مراکز تهیه و توزیع غذا و سایر مراکز این‌چنینی از قواعد بهداشتی کمتر شده است، با تاسیس لحظه‌ای واحدهای جدید و بیشتر شدن رستوران‌ها و فست‌فودفروشی‌های جدید در شهرها، نیروهای ما نیاز به کمک شهروندان در انعکاس نواقص اماکن مربوطه از طریق سامانه 190 دارند. 

اگرچه امسال تعداد این گزارش‌ها افزایش یافت، هنوز افرادی هستند که از این امکان برای ثبت شکایات بی‌خبر هستند؛ بنابراین از تمامی شهروندان می‌خواهم در صورت مشاهده هرگونه تخلف در واحدهای صنفی مرتبط با سلامت و بهداشت از طریق سامانه 190شکایات خود را انعکاس دهند تا در رفع نواقص موجود موفق‌تر عمل کنیم. 


تخلفات بهداشتی یک رستوران

در هفته‌های نخست سال 98 مدیر یکی از رستوران‌های شناخته‌شده همدان که به دنبال رعایت نکردن مسائل بهداشتی پس از بازرسی کارشناسان بهداشت محیط استان پلمب شد، عکسی از تذکرهای بازرسان این مرکز منتشر کرد و توضیح داد واحد صنفی وی به دنبال ایرادات غیرمنطقی و غیرمنصفانه‌ای پلمب شده است. اگرچه به‌رغم پیگیری‌های پی‌درپی قادر به مصاحبه با مدیر این رستوران نشدیم اما وی در فضای مجازی بیان کرده است کارشناسان بهداشتی با دلایلی غیرمنطقی اقدام به پلمب رستورانش کرده‌اند و رستوران وی هیچ‌گونه تخلف بهداشتی نداشته است. 

افشین حولکی، ناظر طرح سلامت نوروزی استان همدان، در خصوص اظهارات این واحد صنفی پلمب‌شده، اظهار می‌کند: همکاران ما در مرکز بهداشت از این رستوران بازدید کردند و متاسفانه شاهد مواردی از تخلفات بهداشتی بودند که موارد را به مدیر آن یادآور شدند. روز بعد از این بازدید، ما نیز به عنوان ناظران طرح سلامت نوروزی مجدداً از این رستوران بازدید کردیم و متاسفانه شاهد بودیم هیچ‌یک از موارد رفع نشده است. همه تخلفات این رستوران بهداشتی بودند. برای مثال مواردی از بازگرداندن باقی‌مانده غذای سرو شده به دیگ‌ها، شسته نشدن ابزارآلاتی مانند چرخ‌گوشت پس از بارها مصرف، وجود مواد غیربهداشتی در یخچال‌ها، مجاورت کالای آلوده و غذای آماده سرو در آشپزخانه، مشکلات فاضلاب رستوران و سایر معضلات زیرساختی از مهم‌ترین تخلفات این واحد بود که این نواقص از دیدگاه ما بحرانی محسوب و منجر به پلمب واحد صنفی می‌شوند؛ البته شایعاتی نیز درخصوص عرضه گوشت سگ یا گربه در این رستوران پخش شد که هیچ‌کدام صحت نداشت و تخلفات این رستوران در زمینه رعایت نشدن مسائل بهداشتی بود. 

وی با اشاره به روند بازگشت واحدهای صنفی پلمب‌شده به کار و رفع نواقص می‌گوید: کارشناسان نظارت بر بهداشت واحدهای صنفی چک فهرستی از موارد مهم بهداشتی که باید توسط واحد صنفی رعایت شوند با خود به همراه دارند که براساس رعایت نشدن هر یک از این موارد به واحد مهلت داده می‌شود تا برای رفع آن بکوشد. این مهلت‌ها در استان همدان غالباً 20 روزه هستند و چنانچه بعد از این مهلت واحد صنفی نسبت به رفع نواقص اقدام نکند از سوی اداره بهداشت اخطار 48 ساعته‌ای دریافت می‌کند که براساس آن طی 48 ساعت آینده در صورت وجود مجدد نواقص این واحد پلمب خواهد شد. واحد صنفی که طی این مراحل پلمب شود بعد طی مدت پلمب با تعهد محضری و فک پلمب باید طی مدتی که توافق می‌شود نسبت به رفع نواقص اقدام کند و در این مدت به هیچ وجه اجازه ارائه خدمات به مشتریان را ندارد. پس از رفع نواقص و تأیید بازرسان مرکز بهداشت این واحد مجوز فعالیت مجدد خود را دریافت می‌کند و مشتریان می‌توانند با خیال راحت از خدمات آن بهره ببرند. 

حولکی می‌افزاید: اگر در بازرسی‌ها از واحدهای صنفی موردی از نواقص بحرانی مشاهده شود کارشناسان ما می‌توانند بلافاصله با اخطار 48 ساعته این واحد را پلمب کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید