• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51530
+
-

دل شیر خون شد

غلامرضا تختی در قعر جدول فروش اکران نوروز

سینما
دل شیر خون شد


مسعود میر/ روزنامه‌نگار
قبل از نوروز نوشتیم که غلامرضا تختی از آن فیلم‌هایی است که سینماروهای این مملکت حتما باید آن را ببینند، نوشتیم پهلوان آنقدر لبخند و مردانگی پای برگ‌های خاطرات نه‌چندان دور ما ایرانی‌ها به جا گذاشته که دیدن برش‌هایی از زندگی‌اش حکم ملاقات با یکی از مردان واقعی درگذشته اما در یادمانده این مملکت را داشته باشد، نوشتیم کسی با فیلم کمدی مخالف نیست، اما فیلمفارسی‌های خوش‌لعاب نباید سینمای دغدغه‌مند و اصیل را فتیله‌پیچ کند و حالا نوروز تمام شده، سیل اتفاقات آمده و رفته و سیلاب پر از گِل مانده به جان همه‌‌چیز ازجمله سینما.

اگر بخواهیم حاشیه نرویم، باید بنویسیم که فیلم درخشان غلامرضا‌تختی در تُشک اکران نوروز خاک شد و در این شکست بسیاری مقصر هستند. قبل از همه این مافیای اکران بود که بدون هیچ دغدغه‌ای فیلم مورد حمایت خود را با اطمینان خاطر از دریافت سهمیه اکران نوروزی رو کرد و حالا هم در اطلاع‌رسانی لحظه به لحظه آمار فروشی که از جزئیاتش تنها همان بلیت 20هزارتومانی آن مشخص است، کوشا ظاهر می‌شود. البته در رقابت با این مافیا، گروهی دیگر هم چند‌سالی است که فعالند و می‌خواهند با فیلم‌های اجتماعی به مقابله با کمدی‌های سطحی بروند. این گروه هم در رقابت اکران برای خودشان تماشاگران ثابتی دست و پا کرده‌اند و به لحاظ در اختیار داشتن سالن سینما هم بسیار قدرتمند ظاهر شده‌اند.

در این رقابت اما آنچه بی‌تردید محکوم به شکست است، بی‌سر و صدایی غلامرضا تختی و سازندگانش است. سازندگان فیلم هم البته در این شکست اصلا بی‌تقصیر نیستند چون فیلم‌شان را بدون هیچ آمادگی به میدان رقابت فرستادند. غلامرضا تختی می‌توانست با تبلیغات جدی‌تر، فراهم‌کردن کمپین‌های حمایتی و بهره‌مندی از ظرفیت این اسطوره ملی در شرایطی مناسب‌تر اکران شود و در این وزن‌کشی ناجوانمردانه که به اکران نوروز معروف شده‌است، حضور نیابد.

 غلامرضا تختی باز هم چوب متانت و بی‌های‌و‌هوی بودنش را خورد. حالا یکی از 3 فیلم درجه یک تولید شده در سینمای ایران در سال‌97 با شکست بهت‌آورش در گیشه بیش از هرچیز به ما یادآور می‌شود که متأسفانه در رقابت، همه‌‌چیز به استادی و پهلوانی ختم نمی‌شود، در این زمانه معرکه‌گیرها از پهلوان‌ها محبوب‌ترند و باز هم باید همان تیتر معروف‌ صدر‌الدین الهی، سردبیر معروف کیهان ورزشی بعد از مرگ غلامرضا تختی را تکرار کنیم که با این تماشاگران ساده‌پسند و فرصت‌طلبانی به نام فیلمساز: دل شیر خون شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :