• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 26 اسفند 1397
کد مطلب : 51105
+
-

سنگری به نام فریاد

سنگری به نام فریاد

قلعه‌نویی در نخستین حضور دوباره‌اش در کنفرانس خبری، جنجال آفرید. امیر قلعه‌نویی بعد از محرومیت یک‌جلسه‌ای که به‌خاطر اعتراض به قضاوت بازی با پرسپولیس داشت، در هفته‌های گذشته ترجیح داده بود در نشست خبری حاضر نشود و دستیارانش را در پایان بازی به جمع خبرنگاران بفرستد. پس از بازی سپاهان‌ برابر فولاد که با تساوی به پایان رسید، اما یکباره در جمع خبرنگاران حاضر شد و دوباره علیه داوری صحبت کرد. صحبت‌ها و ادعاهایی تند و جنجالی! قلعه‌نویی خاطرات تلخش از قضاوت 4‌داور را مطرح کرد و حرف‌هایی زد که مشخص بود واکنش‌های متقابل تندی را در پی خواهد داشت. حالا در آخرین روزهای سال که همه تلاش می‌کنند از در دوستی وارد شوند و حرف‌های خوب و امیدوار‌کننده بزنند،  جنگ جدیدی در فوتبال ایران به راه افتاده‌ است. داورها یک به یک در حمایت از همکاران فعلی و سابق خود پست می‌گذارند و ابراز حمایت می‌کنند و قلعه‌نویی هم در واکنشی مجدد عنوان کرده که اگر شجاع هستند، پاسخ بدهند. هر‌چه هست، شاید این نزاع در شلوغی‌های پایان سال گم شود و دامنه‌دار نشود. شاید به بهانه نوروز طرفین دست از منازعه بردارند، شاید هم یک محرومیت یا جریمه جدید و قهر مجدد ژنرال و غیبت او را شاهد باشیم؛ آن‌هم در هفته‌هایی که هر روز حساسیت بازی‌ها بیشتر می‌شود. 

  قلعه‌نویی: امیدوارم داوران جدید از قدیمی‌ها چیزی یاد نگیرند!
سرمربی سپاهان جرقه جنجال جدید را در کنفرانس خبری بازی سپاهان با فولاد زد؛«‌ از بازی پرسپولیس به این طرف 8 امتیاز را از ما گرفتند. ما می‌توانستیم الان شرایط بهتری داشته باشیم اما یک سری مسائلی که نه دست من امیر قلعه‌نویی است و نه دیگری، باعث شد تا شرایط سخت شود. شما نگاه کنید از روز بازی با پرسپولیس به بعد، جلوی استقلال خوزستان و... چه اتفاقاتی افتاد. اینها البته فقط جزو صحنه‌های کارشناسی‌شده است و من خیلی مسائل را نگفتم. تا زمانی که زنده هستم، از 4 داور؛ هدایت ممبینی،  محسن ترکی،  علیرضا فغانی و اشکان خورشیدی نمی‌گذرم. این افراد خاطرات بد زندگی من هستند. با فیلم و مدرک یک روز این مسئله را می‌گویم. برخی مسائل نه دست من و نه دست دیگران است. باید به داور بازی تبریک گفت. این داورها فضای مسموم برخی از داوران را ندارند. چند داور قدیمی هستند که می‌توانند با 5 سوت معمولی پدر یک تیم را در‌بیاورند. امیدوارم داوران جدید این مسائل را یاد نگیرند. در بازی با تراکتورسازی بالا پریدیم، داور خطای بی‌مورد گرفته است. در ارسال کرنر داور خطای بی‌مورد گرفت، در فضای ورزشگاهی مثل یادگار امام که 70هزار هوادار دارد، چقدر زمان نیاز است که ما به آن حمله بازگردیم. حداقل 5 دقیقه زمان نیاز است که این داوران کار خود را به خوبی بلد هستند. الان امثال زاهدی‌فر داوران خوبی هستند. امیدوارم این داوران چنین مسائلی را یاد نگیرند و آن داورها هم هرچه زودتر بازنشسته شوند که این آثار را به داوران دیگر تزریق نکنند.»
 حمایت داوران از 4 داور مغضوب قلعه‌نویی 
این مصاحبه قلعه‌نویی کافی بود که آتش جدیدی در فضای فوتبال شعله‌ور شود. درست چند ساعت بعد اکثر قریب به اتفاق داوران از جمله رضا کرمانشاهی، بیژن حیدری،  مهدی سیدعلی،  میثم زاهدی‌فر، پیام حیدری، علی میرزابیگی،  محمدرضا منصوری،  محمدرضا ابوالفضلی،  سعید علی نژادیان، وحید کاظمی،  حسن اکرمی و  علی صفایی با انتشار پست‌هایی در فضای مجازی حمایت خود را از این داوران اعلام کردند و نسبت به اظهارات قلعه‌نویی واکنش نشان دادند. این داوران همچنین در تماس‌هایی که با کمیته داوران داشته‌اند، حمایت خود را از این 4 داور اعلام کرده‌اند،  البته این داوران به‌دلیل قانون منع مصاحبه با رسانه‌ها حمایت‌های خود را به‌صورت تلفنی و در فضای مجازی و در صفحات شخصی خود اعلام کرده‌اند. 
 فغانی: سیاه‌بازی و لمپن‌بازی دیگر جوابگو نیست
واکنش تند علیرضا فغانی هم به صحبت‌های ژنرال قابل پیش‌بینی بود. بهترین داور حال حاضر فوتبال ایران بعد از صحبت‌های سرمربی سپاهان به فارس گفت: «همیشه سعی کرده‌ام در زندگی و به‌خصوص داوری به این حرف‌ها توجه نکنم؛ چرا‌که اگر قرار بود به این حرف‌ها و آدم‌هایی که این حرف‌ها را می‌زنند توجه کنم، این جایگاهی که در داوری دارم، نداشتم. به هر حال گذشت زمان همه‌‌چیز را درباره خیلی از افراد ثابت کرده و می‌کند. حرف‌هایی که الان می‌زنم هم ارتباطی به صحبت‌های این آقا ندارد؛ چراکه او مختار است هرچه می‌خواهد بگوید. در این فوتبال همواره سعی کرده‌ام خودم باشم و هیچ‌گاه به‌دنبال بازی‌های سیاسی،  لابی با سیاسیون و داشتن خدم‌و‌حشم نبوده‌ام.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این حدود ۲۴، ۲۵ سالی که در فوتبال هستم به این نتیجه رسیده‌ام که اکثر کسانی که درباره مسائل پشت پرده و باندبازی حرف می‌زنند، خودشان اصل این کار هستند و اتفاقات زیادی در این‌باره رخ داده که گذشته این افراد را مشخص کرده و گذشت زمان گواه حرف‌های من است. ارتباط پنهانی با برخی مربیان و بازیکنان یا سیاه‌بازی یا لمپن‌بازی دیگر جوابگو نیست و نمی‌توان با این کارها به موفقیت رسید.»
 ترکی: آقای قلعه‌نویی! دوره موفقیت با هوچی‌گری گذشته است
محسن ترکی هم در برابر اتهامات سرمربی سپاهان سکوت نکرد. داور بازنشسته فوتبال به تسنیم گفت: «من فوتبال ایران را کنار گذاشته‌ام و قصد دارم که آن را کلا فراموش کنم. بارها و بارها در اطراف صحبت شده و تقاضای همکاری می‌شود،  اما کلا بدم می‌آید وارد این فضا شوم،  به خاطر همین مسائل که یک عده آدم کوچک هر زمانی که با مشکل مواجه می‌شوند،  به زمین و زمان چنگ می‌اندازند. فکر می‌کنم دوره هوچی‌گری‌ها گذشته است. الان اگر کسی می‌خواهد در فوتبال موفق باشد،  باید کار و تلاش کند و علمش را افزایش بدهد. دوره اینکه یک نفر فکر کند یک زمانی فوتبالیست بوده و می‌تواند مربی قابلی هم باشد و همچنین با هوچی‌گری و یکسری مسائل عناوینی به دست آورد،  گذشته است. من هم خلاف ادعای ایشان مدارک و اسنادی دارم که رو می‌کنم. من سالم زندگی کردم و اگر کسی یکی بگوید، دوتا می‌خورد؛ چون آبرو و حیثیتم را به سختی به دست آورده‌ام. متأسفانه یا خوشبختانه دستم پر است؛ سینه‌ام مملو از اسراری است که اگر کسی قرار باشد اذیتم کند و یا پا روی خط قرمزهایم بگذارد، آنجا دیگر تحمل نمی‌کنم.»
 سهرابی: پس گذشت کجاست؟
علیرضا سهرابی، سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال بی‌شک در روزهای آتی تحت فشار خواهد بود تا از حق زیر‌مجموعه‌اش دفاع کند. او در این باره گفت: «ما قطعا در این خصوص انجام وظیفه خواهیم کرد اما یک سؤال دارم. آیا کار امیر قلعه‌نویی به‌عنوان کسی که زمانی دوستان استقلالی او را ژنرال خطاب می‌کردند،  کار منصفانه‌ای است؟ آیا این صحبت امیر قلعه‌نویی فایده‌ای در روند داوری‌ها دارد؟ ما باید در قبال این صحبت چه بگوییم. محسن ترکی مدتی است که داوری را کنار گذاشته و مشغول زندگی خودش است و گه‌گداری برای ما ناظری می‌کند. فرض کنیم در یک سالی با یک سوت اشتباه باعث شده قهرمانی تیم آقای قلعه‌نویی از بین برود. آیا بر سر زبان انداختن او یا ممبینی مشکلی از امیر قلعه‌نویی حل می‌کند او که اکنون تیمش در کورس قهرمانی است. آیا اگر او این صحبت‌ها را نمی‌کرد، از بزرگی‌اش کم می‌شد. امیر قلعه‌نویی قهرمانی‌های متعددی در کارنامه‌اش دارد و به او لقب ژنرال داده‌اند،  پس گذشت او چه می‌شود؟ آیا ما در دین و مرام‌مان گذشت‌کردن نداریم؟ آیا او اینقدر بزرگ نیست که به چنین مسائلی ورود نکند.»
سهرابی در ادامه افزود: «من قطعا با امیر قلعه‌نویی صحبت خواهم کرد و از او می‌پرسم اگر گفتن این حرف‌ها سیاستی است که او جو را به هم بزند، اصلا سیاست منصفانه‌ای نیست اما اگر او به خاطر ناراحتی این حرف را زده است، باز هم کار درستی نیست. ما با قلعه‌نویی صحبت می‌کنیم. اگر او بگوید همینی که هست، ما هم دیگر با او مماشات نمی‌کنیم و قطعا از کمیته داوران می‌خواهیم که با قلعه‌نویی برخورد کند. من به داوران هم گفته‌ام اگر کسی احترام شما را نگه نمی‌دارد، دلیلی ندارد که آنها تحمل کنند. در مورد قلعه‌نویی هم تاکید می‌کنم، اگر قرار باشد کنار زمین احترام نگه ندارد، به داوران گفته‌ام حتی در مرحله اخطار و تذکر هم قرار نگیرند و مستقیم برخورد کنند. قرار باشد به داوران احترام گذاشته نشود، ما هم احترام نمی‌گذاریم.»
 قلعه‌نویی: اگر جرأت دارید حرف بزنید
ژنرال اما خیلی زود وارد عمل شد و پاسخ کوتاهی به حرف‌های مطرح‌شده علیه خودش داد. امیر قلعه‌نویی درخصوص اظهارات محسن ترکی و علیرضا فغانی به فارس گفت: «من حرف بدی نزدم و فقط گفتم از این ۴داور خاطره خوبی ندارم. مگر این حرف بدی است؟ در نشست خبری گفتم این داوران چند قهرمانی من را گرفتند،  اصلا مگر آقای ترکی الان داوری می‌کند؟ الان هم می‌گویم این داوران خاطرات بدی را برای من رقم زدند. اگر آقایان گفتند حرف می‌زنند، من مشکلی ندارم،  حرف بزنند. آقای ترکی! و بقیه داوران ایران بدانند من جرأت داشتم حرف زدم، اگر شما هم جرأت دارید، حرف بزنید، اگر آقایان حرف دارند بزنند، من هم همه‌‌چیز را جمع می‌کنم و حرف‌هایم را می‌زنم.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید