• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 23 اسفند 1397
کد مطلب : 50887
+
-

رهبر معظم انقلاب در درس خارج فقه به شرح حدیثی درباره صفت‌های برجسته اخلاقی پرداختند:

ژن خوب اعتبار ندارد

رهبری
ژن خوب اعتبار ندارد

مقام معظم رهبری در ابتدای جلسه درس خارج فقه، به شرح حدیثی از حضرت امام صادق علیه‌السلام درباره «صفت‌های برجسته اخلاقی» پرداختند؛ صفاتی که جلوه‌های درخشان و لبّ اسلام است؛ خصوصیاتی که انسان‌های برجسته می‌سازد و به برکت وجود انسان‌های برجسته در یک اجتماع، در یک جامعه بشری، نظام اجتماعی برجسته به‌وجود می‌آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری ایشان در بخشی از سخنانش در روز یکشنبه فرموده‌اند:
بعضی از مکارم اخلاق و خصلت‌ها بسته به بعضی دیگر است، یعنی با هم ارتباط دارد؛ یا ارتباط علّی و معلولی دارد که یکی علّت آن دیگری است، یا به‌نحوی ارتباط عملیاتی و رفتاری با همدیگر دارند.
اینها را هم مثل بقیه چیزها از خدا بدانید؛ این را هم خدا می‌دهد. بله، کار خدای متعال بی‌حکمت نیست و رفتار ما، اختیار ما‌ و اراده ما در ایجاب رحمت الهی تأثیر دارد لکن بالاخره آنچه به ما داده می‌شود، از همه مکارم، از همه خوبی‌ها، از همه نِعَم - از جمله مکارم اخلاق- از طرف خدا‌ست، خداوند تقسیم می‌کند؛ به شما یک چیزی می‌دهد، به دیگری یک چیز می‌دهد، به آن دیگری یک چیز [دیگر] می‌دهد.

 گاهی یک صفت خوبی در پدر هست، در پسر نیست. اینکه حالا می‌گویند ژن یا ژنِ [خوب]! اینها خیلی اعتباری ندارد. گاهی اوقات پدر یک صفت خوبی دارد، پسر ندارد؛ عکسش هم هست که پسر یک صفت خوبی دارد که پدر ندارد. اینها ایجاب الهی و اِنعام الهی است.

این‌جور هم نیست که موقعیت اجتماعی و ‌شأن اجتماعی هم تأثیر داشته باشد؛ نه، گاهی یک صفت خوبی را یک برده‌ای دارد که سید او، ارباب او ندارد. مستخدم شما گاهی اوقات یک خصوصیتی دارد که شما آن خصوصیت را ندارید. یک صفت خوبی در فرد زیردست ما هست که آن صفت در ما نیست؛ یعنی او بالاتر از ما‌ست. خب، حالا این صفات و مکارم اخلاق که اینقدر هم درباره‌اش فرموده‌اند، چه چیزهایی است؟ چند صفت را حضرت بیان می‌فرمایند. اینها واقعا همان جلوه‌های درخشان اسلام است؛ لبّ اسلام اینها‌ست. این خصوصیات [است] که انسان‌های برجسته می‌سازد و به برکت وجود انسان‌های برجسته در یک اجتماع، در یک جامعه بشری، نظام اجتماعی برجسته به‌وجود می‌آورد و [اگر] انسان‌های کریم، انسان‌های شجاع، انسان‌های باگذشت، انسان‌های صادق در یک جامعه‌ای باشند، این جامعه، جامعه برجسته‌ای می‌شود؛ [البته] عکسش هم صادق است. واقعا انسان باید اینها را مثل دُر و گوهر گرانبها روی چشمش بگذارد و به دنیا عرضه کند.


انتصاب نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه شهر همدان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی موثقی را به‌عنوان نماینده‌ ولی‌فقیه و امام‌جمعه‌ شهر همدان منصوب کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
جناب حجت‌الاسلام آقای حبیب‌الله شعبانی موثقی دامت‌افاضاته
اکنون با پایان یافتن مسئولیت جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ محمّد طه‌محمّدی دامت‌توفیقاته و با تشکر فراوان از فعالیت‌های علمی و اجتماعی ایشان در دوران آن مسئولیت خطیر، جنابعالی را به امامت جمعه‌ همدان و نمایندگی خود در آن استان منصوب می‌کنم. همدان در شمار پیشروان حرکت انقلابی و مفتخر به تقدیم چهره‌های برجسته‌ جهاد و شهادت و نیز شخصیت‌های عالیقدر علم و عرفان است. انتظار می‌رود با همه‌ توان در خدمت حرکت دینی و انقلابی آن خطه تلاش نمایید. با علمای دینی و فرزانگان دانشگاهی و فعالان عرصه‌های اجتماعی همکاری و از جوانان مؤمن و انقلابی پشتیبانی کنید. سلوک مردمی با همه‌ قشرها بویژه جوانان و تکریم خانواده‌های شهیدان و ایثارگران را ممشای همیشگی خود قرار دهید و از فضل و تقوا و بصیرت که بحمدالله از آن برخوردارید محتوای خطبه‌های جمعه را غنا ببخشید.
توفیق جنابعالی را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید