• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 11 اسفند 1397
کد مطلب : 49515
+
-

طلوع انرژی خورشیدی از شرق اصفهان

اصفهان در جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه خورشیدی و ایجاد پنل‌‌های آن جزو 3 استان برتر به شمار می‌آید

انرژی
طلوع انرژی خورشیدی از شرق اصفهان

نفیسه زمانی‌نژاد|  اصفهان- خبرنگار:



  در حالی که با بررسی دقیق و آمایش سرزمین می‌توان بخش مهمی از استان اصفهان را به توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر اختصاص داد و درآمدی پایدار برای روستاییان ساکن این مناطق به ارمغان آورد، درگاه خبری وزارت نیرو در گزارشی که با عنوان «کدام استان‌ها در نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر پیشرو هستند؟» منتشر کرد، نامی از استان اصفهان به میان نیاورد. این در حالی است که شرق اصفهان به علت داشتن روزهای آفتابی، شرایط خوبی برای نصب نیروگاه های خورشیدی دارد.

طبق برنامه ششم توسعه، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران باید تا پایان سال 1399 به ۵ هزار گیگاوات برسد، چراکه ایران دارای ظرفیت قابل توجهی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است و به‌راحتی می‌تواند ظرفیت ۱۰۰ هزار مگاوات انرژی خورشیدی و ۱۵ هزار مگاوات و بیشتر انرژی بادی داشته باشد و البته به صادرات برق تجدیدپذیر بپردازد.در این میان، در اقلیم اصفهان و به‌ویژه شرق اصفهان با وجود تابش خورشید، انرژی خورشیدی بهترین گزینه‌ای است که می‌توان از طریق آن درآمد بالایی کسب کرد.


ضعف زیرساخت‌ها

استاندار اصفهان می‌گوید: با آن‌که منطقه شرق اصفهان با وسعت بیش از 16 هزار کیلومتر مربع و با تابش خورشید، شرایط مساعدی برای استفاده از انرژی خورشیدی و نیروگاه‌های خانگی دارد و دارای بهترین شرایط برای نصب پنل خورشیدی و اتصال آن به شبکه است تنها یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰ مگاوات تحت نظارت شرکت برق منطقه‌ای اصفهان در حال بهره‌برداری است که به پست فوق‌توزیع جرقویه متصل است.

 عملا در بخش ایجاد نیروگاه اتفاق خاصی در استان اصفهان رقم نخورده است، در صورتی که با نگاهی به وضعیت مناطق پیشرو کشور در زمینه نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر، متوجه می‌شویم استان‌ قزوین با برخورداری از 116/54 مگاوات، گیلان با 101/6 مگاوات و فارس با 64/04 مگاوات نیروگاه پاک در صدر جدول استان‌های برخوردار از واحدهای تجدیدپذیر قرار گرفته‌اند. این در حالی است که از استان اصفهان هیچ نامی نیست.


جذب سرمایه گذاران

مدیر دفتر بازار شرکت توزیع برق شهر اصفهان با بیان این‌که اصفهان در جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه خورشیدی و ایجاد پنل‌‌های آن جزو 3 استان برتر به شمار می‌آید می‌افزاید: سامانه‌های خورشیدی اصفهان ظرفیت تامین 1۳۰۰ کیلو وات برق را دارد که یک درصد برق مصرف پیک شهرستان اصفهان را پوشش می‌دهد. «سارا صالحی» می‌گوید: استان به دلیل آب و هوای مناسب دارای قابلیت بالایی برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی است. ضمن آن‌که با توجه به کمبود منابع آبی افزایش کمی و کیفی ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در استان اصفهان از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی خاطرنشان می‌کند: برای تشویق و ترغیب مردم و سازمان‌ها در استفاده از انرژی نو، خرید برق تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی به صورت تضمینی تا ۲۰ سال توسط دولت بسیار موثر بوده است، به گونه‌ای که از ظرفیت برخی از پشت‌بام‌های مدارس و مساجد، فضا‌های آزاد کارگاه‌ها و منازل مسکونی در اصفهان برای تولید انرژی خورشیدی با نصب پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود.


نظارت 6 ماه یک بار بر نیروگاه‌های خورشیدی

نماینده شهرستان‌های نایین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: با وجود ۲۰ مجوزی که به منظور توسعه و نصب نیروگاه‌های تجدید‌پذیر صادر شده است، نیروگاه‌ها به بهره‌برداری نرسیده‌اند. به همین منظور در نظر داریم تکلیف افراد دارای مجوزی را که تاکنون بدون فعالیت بوده‌اند تعیین کنیم. همچنین مصمم به نظارت هر 6 ماه یک بار بر فعالیت مجوزداران هستیم.

«عباسعلی پوربافرانی» با اشاره به خاموشی شصت‌روزه در تابستان امسال می‌افزاید: این در حالی است که استان اصفهان یکی از مناطقی است که به لحاظ جغرافیایی در میانه کشور قرار گرفته و دارای میانگین ۳۰۰ روز آفتابی است. با وجود چنین شرایط مطلوبی می‌توان از نیروگاه‌های خورشیدی برای تولید برق استفاده کرد و مشکل برق استان را با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر حل کرد.

این مسئول درباره میزان اشتغال‌زایی نیروگاه‌های خورشیدی و راهکاری برای مقابله با بیکاری در شرق استان می‌گوید: با توجه به آن‌که ایجاد یک نیروگاه 10 مگاواتی می‌تواند برای ۱۵ نفر اشتغال دائم و تعداد زیادی اشتغال در زمان و چندماهه ایجاد کند، با بررسی دقیق و آمایش سرزمین می‌توان بخش مهمی از این استان را به توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر اختصاص داد و درآمدی پایدار برای روستاییان ساکن این مناطق به ارمغان آورد.


موانع توسعه نیروگاه‌ها

«داوود مددی» عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، درباره دلیل ایجاد نشدن نیروگاه‌ها بیان می‌کند: برخی سرمایه‌گذاران با نیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و کسب درآمد پایدار اقدام به گرفتن مجوز کرده‌اند، اما تغییر شرایط ارزی کشور فعالیت آنها را متوقف کرد، چراکه در گذشته سرمایه‌گذاران با گرفتن وام‌های خارجی و پرداخت تنها یک درصد بهره بانکی به‌راحتی قادر به سرمایه‌گذاری در این حوزه بودند، اما با افزایش نرخ ارز و ثابت ماندن نرخ‌های خرید برق تجدیدپذیر، امروز سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدید‌پذیر توجیه اقتصادی مطلوبی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید