• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 2 اسفند 1397
کد مطلب : 48595
+
-

طرح‌های ترافیک و زوج و فرد از امروز تا پایان سال هر پنجشنبه اجرا می‌شود

طرح زوج و فرد تهران 98را نمی‌بیند

گزارش
طرح زوج و فرد تهران 98را نمی‌بیند

سید محمد فخار/خبر‌نگار

طرح زوج و فرد تهران به‌زودی دچار تغییرات اساسی می‌شود، اما به‌منظور کنترل ترافیک در پنجشنبه‌های آخرین‌ماه سال، طرح ترافیک و زوج و فرد از امروز پنجشنبه 2اسفند تا پایان سال اجرا خواهد شد. این طرح‌ها از ساعت 6:30آغاز شده و تا ساعت 13:00ادامه خواهد داشت.

طرح 98در شورای ترافیک است
طرح ترافیک سال 98تهران در شورای ترافیک پایتخت در حال بررسی است. پیروز حناچی، شهردار تهران در حاشیه جلسه هیأت دولت اعلام کرد که طرح ترافیک و زوج و فرد در طولانی مدت بر کاهش آلودگی هوا تأثیر ندارد و در شرایط اضطرار جواب می‌دهد. طرح ترافیک بعدی نیز در شورای ترافیک بررسی و اطلاع‌رسانی می‌شود. حناچی همچنین 2خبر مترویی داشت؛ اول اینکه خط ۷ متروی تهران تا پایان امسال، نهایتاً اوایل فروردین ۹۸ افتتاح می‌شود و دوم اینکه خط ۶ مترو نیز از ایستگاه دولت‌آباد تا شهدا به‌زودی افتتاح می‌شود و همکاران قول دادند این مسیر ظرف یک‌ماه تا ایستگاه میدان امام حسین ادامه پیدا کند. 

حقایقی از عدم‌کارایی طرح زوج و فرد فعلی
طرح زوج و فرد از آذر1384در تهران اجرایی شد اما کارایی نخست را هیچ‌گاه نتوانست ادامه دهد. قائم‌مقام معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، روز گذشته در مورد دلایل از بین رفتن کارایی محدوده زوج و فرد تهران در طول ۱۰سال، نکاتی را افشا کرد. شهریار افندی‌زاده با اشاره به اینکه آنچه طرح ترافیک۹۸ را نسبت به ۹۷ متمایز می‌کند، تغییراتی است که در محدوده زوج و فرد با عنوان «محدوده کنترل آلودگی هوا» اعمال شده گفت: محدوده زوج و فرد از سال۸۴ در تهران اجرایی شد که هدف آن کاهش آلودگی هوای ناشی از سیستم حمل‌ونقل بود. او با بیان اینکه براساس بررسی‌های صورت گرفته طرح زوج و فرد به چند دلیل کارایی خود را از دست داده است، عنوان کرد: در طول ۱۰سال گذشته تعداد خودروها با پلاک زوج و فرد به 2برابر افزایش یافته است؛ بنابراین عملاً محدوده طرح زوج و فرد کارایی سابق را نداشت.

تجارب جهانی
نگاهی به تجربه جهانی این طرح نشان می‌دهد اجرای تردد نوبتی خودروها در کشورهای مختلف در ابتدا مثبت بوده و تردد خودروها را در محدوده کاهش می‌داد، اما پس از مدتی با افزایش خودروها عملاً این طرح کارایی نداشت و از طرفی افرادی که از لحاظ مادی توانمند بودند خودروهایی با هر 2 پلاک خریداری می‌کردند که عملاً سرانه مالکیت اتومبیل را افزایش می‌داد. از طرفی براساس تجربه‌ای که از اجرای طرح ترافیک جدید در سال۹۷ به‌دست آمد، ۴۰درصد مردم در اسفندماه۹۶ با اجرای طرح جدید موافق بودند، اما در دی ماه۹۷ رضایتمندی مردم به بالای ۷۰ درصد رسیده و مردم دریافتند که می‌توانند تردد خود را مدیریت کنند، همین موضوع برای اجرای آن در محدوده زوج و فرد امیدوار‌کننده بود. با بررسی‌های فراوان تصمیم گرفته شد شیوه طرح ترافیک ۹۷ برای محدوده زوج و فرد ۹۸ نیز اجرایی شود، محدوده طرح ترافیک ۴.۵درصد مساحت تهران با جمعیتی معادل ۶.۲درصد و محدوده زوج و فرد با ۸.۵درصد مساحت تهران ۱۳.۴درصد از جمعیت تهران را به‌خود اختصاص داده است، بنابراین شورای حمل‌ونقل و ترافیک با تغییرات محدوده زوج و فرد موافقت کرد. در سال‌های گذشته پلاک‌های فرد سالانه ۹۶روز و پلاک‌های زوج ۱۴۴روز مجاز به تردد در روزهای موافق با پلاک‌های خود در محدوده زوج و فرد بودند، درحالی‌که با اجرای طرح جدید تمام خودروها بدون توجه به پلاک خود می‌توانند در هر فصل ۲۰روز رایگان در محدوده تردد داشته باشند و بیشترین مبلغ پرداختی آنها در روزهای بیش از ۲۰روز مجاز، به اندازه جریمه خواهد بود.


خطوط بی آرتی کمبود اتوبوس ندارد

مراجعه به مراکز خرید مرکز شهر در روزهای پایانی سال افزایش پیدا می‌کند و شبکه بی آرتی می‌تواند بخشی از این تردد‌ها را برقرار کند . مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با بیان اینکه کمبود اتوبوس در خطوط بی‌آرتی وجود ندارد، گفت: «اگر بتوان از ورود خودروهای شخصی به این خطوط جلوگیری کرد به‌طور حتم مسافران نسبت به کمبود اتوبوس در این خطوط گلایه‌ای نخواهند داشت.» پیمان سنندجی در پاسخ به سؤالی مبنی بر گلایه مسافران از کمبود اتوبوس در خطوط بی‌آرتی به شهرنوشت گفت: «در این خطوط به هیچ‌وجه کمبود اتوبوس وجود ندارد.» او در توضیح مشکلاتی که در خطوط یک و 7 بی‌آرتی پایتخت وجود دارد، عنوان کرد: «ورود خودروهای شخصی، چراغ‌های قرمز بسیار طولانی، ورود موتورسوار و عابر پیاده به خطوط بی‌آرتی سبب می‌شود که پیش‌بینی‌هایی که برای تردد اتوبوس‌ها در این خطوط انجام می‌دهیم، دچار مشکل شود. با توجه به مواردی که اعلام کردم، در ساعات اوج تردد با توجه به تعداد افرادی که از این خطوط استفاده می‌کنند، مسافران دچار مشکل می‌شوند. اگر بتوان از ورود خودروهای شخصی به این خطوط جلوگیری کرد به‌طور حتم مسافران نسبت به کمبود اتوبوس در این خطوط گلایه‌ای نخواهند داشت.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :