• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 2 اسفند 1397
کد مطلب : 48591
+
-

واکنش وزیر صنعت به سیر صعودی قیمت خودرو

پراید حداکثر 34میلیون تومان می‌ارزد

خودرو
پراید حداکثر 34میلیون تومان می‌ارزد

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

قیمت‌های فروش نقدی- فوری خودروسازان بر مبنای 5درصد حاشیه بازار غیرواقعی و قادر به جلوگیری از گرانی خودرو در بازار نبود و دیروز نیز سیر صعودی قیمت برخی خودروها تداوم یافت.
به گزارش همشهری، دیروز دومین مرحله فروش 19محصول ایران‌خودرو و سایپا برای مدیریت عرضه و کاهش سیر صعودی قیمت‌ها در بازار شب عید در حالی انجام شد که این شیوه عرضه، نه‌تنها تأثیری در کاهش قیمت‌های حاشیه بازار نداشته بلکه قیمت برخی خودروها در حال افزایش است. این افزایش قیمت‌ها و ناکارآمدی فروش فوری-نقدی خودروسازان موجب شده تا بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس به ایسنا اعلام کند، خودروسازان تعهد خود در مورد قیمت خودروها را زیر پا گذاشته‌اند و اگر وزیر صنعت برای ساماندهی بازار خودرو اقدامی نکند، مجلس برای استیضاح او اقدام خواهد کرد.

 کاهش قیمت‌ها با رشد تولید 
وزیر صنعت در حاشیه جلسه دیروز هیأت وزیران از برنامه‌ریزی برای اعمال قیمت محاسباتی خودرو در ماه‌های آینده خبر داد و تأکید کرد: با این کار قیمت محاسباتی پراید به ۳۳ تا ۳۴ میلیون تومان می‌رسد. رضا رحمانی قیمت‌های محاسباتی سازمان حمایت برای خودروهای داخلی را بر مبنای قیمت تمام‌شده و ۵ درصد سود در هر خودرو متفاوت دانست و افزود: قیمت‌هایی که امروز در بازار برای خودرو وجود دارد مطلوب ما نیست اما نباید اجازه دهیم تا دلال‌ها یا خودروسازان از قیمت بالای خودرو سود ببرند. بر این اساس مقرر شده تا خودروسازان تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودرو را به خزانه واریز کنند تا در این افزایش قیمت‌ها ذی‌نفع نبوده و انگیزه‌ای برای گرانی بیشتر نداشته باشند. رحمانی با اشاره به فروش فوری خودرو گفت: متعهد به انجام تعهدات قبلی پیش‌فروش هستیم و علاوه بر آن از روز سه‌شنبه عرضه فوری خودرو افزایش یافته است. مقرر شده تا با مجوز کارگروه تنظیم بازار به این شیوه مرتب خودرو تا شب عید عرضه شود و یقینا قیمت‌ها کاهش می‌یابد. او  از مصرف‌کنندگان خواست تا برای خرید خودرو به دلال‌ها اعتماد نکرده و خودروی مورد نیاز خود را از طریق فروش‌های اینترنتی تامین کنند.

عذرخواهی از مشتریان پیش‌خرید خودرو
عبدالله بابایی، نماینده ویژه مدیرعامل سایپا در فروش نیز در یک برنامه تلویزیونی ملاک قیمت خودرو را میزان عرضه و حضور خودروسازان در بازار دانست و گفت: با نزدیک شدن به شب عید و افزایش قیمت خودروها مقرر شده تا خودروسازان ۲۰ درصد از تولید روزانه خود را به‌صورت فروش فوری به بازار عرضه کنند. عبدالله بابایی، افزود: براساس تعهداتی که داریم باید پاسخگوی مردم باشیم و برای تأخیر در عرضه خودروهای ثبت‌نامی از مشتریان معذرت می‌خواهیم. پیش‌فروش یکی از ابزارهای تأمین بازار خودروست اما درصورتی که فروش فوری نباشد، بازار خودرو دچار مشکل خواهد شد. هیچ دلیلی برای دپوی خودرو در پارکینگ‌ها وجود ندارد و این امر ناشی از کمبود قطعات است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :