• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 28 دی 1396
کد مطلب : 4596
+
-

موسیقی پاپ مناسب جشنواره فجر نیست

موسیقی پاپ مناسب جشنواره فجر نیست

شهرداد روحانی | رهبر ارکستر سمفونیک تهران

برنامه‌ای را که قرار است امسال همراه با ارکستر سمفونیک در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر اجرا کنیم، از 8‌ماه پیش تنظیم کرده‌ایم. اما این همزمانی را به فال نیک می‌گیرم چرا که این همزمانی چیزی از شکوه آن کم نمی‌کند و اتفاقا ما زمان بیشتری داشتیم تا بهتر و بیشتر هماهنگ شویم و برنامه‌ای درخور برای مردم آماده کنیم.

در تنظیم رپرتواری که اجرا خواهیم کرد هم من سعی کرده‌ام که تمامی جوانب را درنظر بگیرم لذا از یک سولیست توانای بین‌المللی اهل کشور هلند به نام «مارتین فندن هوک» دعوت کرده‌ایم تا برای اجرای کنسرتو پیانوی شماره دوی شوپن کنار ارکستر باشد. همچنین من بسیار علاقه‌مند به اجرای قطعاتی از یک آهنگساز ایرانی بودم به همین دلیل از همکار و دوست هنرمندم احمد پژمان، قطعه طرح‌های سمفونیک را که قطعه‌ای کوتاه اما بسیار تأثیرگذار و زیباست روی صحنه اجرا خواهیم کرد.

علاوه بر این در کنار سولیست خارجی، بنا داشتم که حتما از توانایی‌های نوازنده‌های ایرانی هم استفاده کنم. بنابراین از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران خواستم تا قطعه‌ مدیتیشن که قسمتی از یک اپرای فرانسوی و ساخته ژول ماسنه را که یکی از آهنگسازان رمانتیک است، اجرا کنند تا بتوانیم یک نفر را که به بهترین شکل این قطعه را اجرا می‌کند انتخاب کنیم. 17 نفر در این آزمون شرکت کردند و شور و حال عجیبی بر فضای ارکستر حاکم شد که خوشبختانه پدرام فریوسفی که نوازنده بسیار توانایی است انتخاب شد.

در کنار اینها، سال‌هاست که اجرای قطعه «پرنده آتشین» ساخته ایگور استراوینسکی در همه‌جای دنیا مرسوم است و ما هم علاقه‌مند به اجرای آن بودیم. بنابراین قطعات استاندارد موسیقی غرب همینطور از آهنگساز ایرانی با استفاده از سولیست ایرانی و غیرایرانی در این اجراها خواهد بود. ما تلاش کرده‌ایم نیاز تمامی سلیقه‌ها را برآورده کنیم. خوشحالم که حداقل جشنواره فعال است. جشنواره موسیقی فجر عمدتا مشکلات مالی دارد که برای برگزاری یک جشنواره بزرگ و معتبر جایز نیست.

چنین جشنواره‌ای بودجه‌های کلانی لازم دارد که هم‌اکنون در اختیار آن نیست اما به‌جز مبحث بودجه، نکته دیگری وجود دارد که تنها چیزی‌است که می‌توانم به آن اشاره کنم و شاید روزی به‌کار برگزارکنندگان بیاید. حقیقتا تا به‌حال در جشنواره‌های غربی که من در آنها حضور یافته‌ام ندیده‌ام که جز موسیقی کلاسیک یا موسیقی سنتی و فولکلور آن کشور، موسیقی دیگری مثلاً از جنس موسیقی پاپ حضور داشته باشد. به‌نظرم این اتفاق شایسته جشنواره‌ای در حد اعتبار فجر نیست. شاید بهتر باشد که برای آن سازوکار تازه‌ای فرض کرد که خارج از فضای مشترک و کلی جشنواره باشد و به این شکل وجاهت آن هم حفظ شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید