• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45178
+
-

موانع سرمایه‌گذاری در کرمانشاه

یک سرمایه گذار: بزرگ‌ترین مساله ما نبود انسجام بین ادارات برای دریافت مجوز‌های ضروری و به‌موقع به منظور انجام پروژه‌هاست

اقتصادی
موانع سرمایه‌گذاری در کرمانشاه

شهره امیری|   کرمانشاه- خبرنگار:


شناساندن فرصت‌ها و توانمندی‌های سرمایه‌گذاری استان از مسائل مهمی است که در صنعتی شدن و در کنار آن کاهش آمار بیکاری ۲۲ درصدی استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه نقشی اساسی ایفا می‌کند. استانی که با داشتن یک موقعیت عالی جغرافیایی هم از ظرفیت‌های تجاری و کشاورزی برخوردار است و هم آثار تاریخی‌ بسیاری دارد. کرمانشاه با قرار گرفتن در مسیر راه ابریشم و جاده شاهی و داشتن موقعیت مرزی ۳۷۱ کیلومتری با عراق اکنون بیشترین میزان صادرات به این کشور را آن خود کرده است. با وجود این، هنوز شاهد فعالیت پیله‌وران و کولبران در مرز هستیم.

 از طرفی سرمایه‌گذاران بسیار اندکی جذب استان ما برای هدف سرمایه‌گذاری شده‌اند. اخیراً همایشی برای معرفی جذابیت‌های سرمایه‌گذاری استان در تهران برگزار شد. در ادامه سخنان برخی شرکت‌کنندگان در این همایش را در مورد وضعیت سرمایه‌گذاری در کرمانشاه می‌خوانید.


کرمانشاه پروژه کلان ندارد 

مدیرعامل شرکت سابیر بین‌الملل با اشاره به این‌که از طریق یکی از دوستان متوجه برگزاری این همایش شده است، می‌گوید: فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های کلان در کرمانشاه مانند استان‌های بزرگ دیگر کشور فراهم نیست و این استان پروژ‌ه‌های بزرگ ندارد که شرکت‌های ممتاز و رتبه یک در آن مشغول به فعالیت شوند و در صورت تأخیر در برگشت سرمایه، خسارت سرمایه‌گذار به دلیل بزرگی پروژه جبران شود.  

«پرویز رضایی» می‌افزاید: مهم‌ترین مساله برای یک سرمایه‌گذار برگشت سرمایه او است و اگر امنیت سرمایه‌گذاری در زمان مقرر با توجه به افزایش تورم ایجاد نشود، سرمایه‌گذار نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند. وی همچنین از روند بوروکراسی‌ در استان کرمانشاه گلایه می‌کند و می‌گوید: با داشتن چندین رتبه یک در دنیا و گرفتن پروژه‌های بزرگ، برای کرمانشاه اجازه فعالیت به شرکت ما داده نشد. در مناقصه خط مترو کرمانشاه با حداقل قیمت برنده شدیم، ولی متأسفانه این پروژه را به ما ندادند و دیگر در مناقصه‌های کرمانشاه شرکت نکردیم. 


نبود انسجام بین دستگاه‌های اداری ‌ 

یک سرمایه‌گذار دیگر در حوزه گردشگری نیز ادامه می‌دهد: بزرگ‌ترین مساله ما نبود انسجام بین ادارات و دستگاه‌های دولتی برای دریافت مجوز‌های ضروری و به‌موقع به منظور انجام پروژه‌هاست.  «بهداد خسروشاهی» درباره ظرفیت‌های گردشگری و جاذبه‌های میراث فرهنگی و تاریخی استان می‌گوید: اگر از این جاذبه‌ها و فرصت‌ها نتوانیم به‌موقع بهره ببریم استان‌های دیگر و حتی کشورهای دیگر که آثار باستانی و تاریخی کمتری از ما دارند در کسب درآمدهای گردشگری از خدماتی و رفاهی تا دیدنی از کرمانشاه پیشی خواهند گرفت.

وی با اشاره به ناشناخته بودن آثار باستانی و تاریخی استان کرمانشاه برای مردم جهان و ایران اضافه می‌کند: اگر فردی بخواهد وارد سرمایه‌گذاری در این عرصه شود باید برنامه‌های معرفی استان را از نظر داشتن ظرفیت‌های گردشگری حتی درباره گردشگری اقلیمی و طبیعی از قبل مهیا کند تا با ضریب اطمینان بالایی به جذب گردشگر و کسب درآمد بپردازد.  
 

تصمیمات غیرکارشناسی 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نیز درباره موانع جذب سرمایه‌گذار در بخش کشاورزی می‌گوید: دستورهای غیرکارشناسی در مورد صادرات کالاهای کشاورزی از جمله نخود می‌تواند سبب گریزان شدن سرمایه‌گذار شود، چراکه مهم‌ترین مساله برای سرمایه‌گذار کسب سود و امنیت خاطر در خصوص سرمایه‌اش است. 

«ناصر مرادی» با اشاره به ضرورت تکنولوژی مدرن در فرایند فرآوری محصولات بخش کشاورزی می‌افزاید: تحریم بودن و نبود ادوات تولیدی برای صنایع تبدیلی با تناژ بالا و مورد نیاز کارگاه‌ها سبب شده سرمایه‌گذار نتواند انتظار‌های ظرفیت تولید را متناسب با میزان سرمایه و تناسب نیاز بازار مهیا کند. این مساله یکی دیگر از عوامل استقبال نکردن سرمایه‌گذاران برای بخش کشاورزی و راه‌اندازی مجتمع کشت و صنعت نخود استان است.  

مرادی همچنین از بوروکراسی در مسیر صنعتی شدن بخش کشاورزی هم سخن به میان می‌آورد و ادامه می‌دهد: موافقت نکردن با مکان صنعت مورد نظر که مورد تأیید کارشناسان و کشاورزان است، تغییر کاربری ندادن زمینی که بازده عملی ندارد و برای صنعت مناسب است و همچنین تأخیر در گرفتن مجوز برای شروع به ‌کار و افزایش تورم و بالا رفتن چند برابری هزینه‌ها همگی از جمله موارد تأخیر در جذب سرمایه‌گذار است. 


 ایجاد فرصت و حمایت مسئولان 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمانشاه برگزاری همایش‌هایی را که فرصت تبادل نظر میان سرمایه‌گذاران و مدیران و صاحبان صنایع برقرار کند، فرصتی مغتنم برمی‌شمرد و می‌گوید: کرمانشاه در حوزه‌های گردشگری، صنعتی، کشاورزی، لجستیک، تجارت و خدمات فرصت‌های جذاب و مناسبی دارد. این استان به عنوان یکی از پرسودترین مناطق می‌تواند باشد و ما هم سعی می‌کنیم از سرمایه‌گذاران حمایت کنیم و از تسهیل و هماهنگی بین ادارات و اخذ مجوز‌ها، استقرار، بهره‌برداری و توسعه بازار سرمایه‌گذار در کنار آنها خواهیم بود.  «هدایت حاتمی» در مورد چگونگی برگزاری اولین همایش معرفی فرصت‌ها و توانمندی‌های کرمانشاه می‌افزاید: در این همایش از سرمایه‌گذاران بالقوه و مسئولان کشوری دعوت شده و امیدواریم در آینده هر 3 ماه یک بار این همایش در استان با حضور ذی‌نفعان و متخصصان شرکت‌های مختلف و سرمایه‌گذاران برگزار شود. 


مزیت‌های کرمانشاه از نگاه استاندار

 استاندار کرمانشاه ضمن معرفی ظرفیت‌های این استان به تفکیک و برشمردن ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل آن به همشهری می‌گوید: یکی از مزیت‌های بزرگ کرمانشاه منابع آبی فراوان آن است.‌ ظرفیت‌هایی همچون بارش بیش از میانگین کشوری، برخورداری از آب‌های سطحی، 2هزار و 500 کیلومتر آبراهه و ۱۶ سد بزرگ، فرصت بسیار مهمی از برای سرمایه‌گذاری هستند.  

«هوشنگ بازوند» در ادامه می‌افزاید: طرح گرمسیری به عنوان بزرگ‌ترین طرح آب‌رسانی کشور در کرمانشاه در حال اجراست و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین ۱۵ هزار هکتار زمین در حد فاصل قصر شیرین و سومار با آب مناسب آماده واگذاری به کارآفرینان است.  وی بیان می‌کند: کرمانشاه ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق و اقلیم کردستان و ۲ مرز رسمی‌ و ۵ بازارچه دارد که یک فرصت بسیار بزرگ برای کارآفرینان است. ماهانه ۲۸ هزار کامیون تجاری از مرزهای کرمانشاه گذر می‌کنند. استان امسال ۵۴ درصد رشد تجاری داشته که بیانگر فرصت‌آفرینی در شرایط تحریم‌ است.  

بازوند همچنین ادامه می‌دهد: استان کرمانشاه ۳ پتروشیمی ‌بزرگ دارد و قطب پتروشیمی محسوب می‌شود. هزار هکتار زمین در قالب شهرک‌های صنعتی آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است. استان از زیرساخت‌های مناسب در حوزه‌های راه زمینی، خطوط ریلی و هوایی برخوردار است و راه‌آهن کرمانشاه در آینده به مرز خسروی و شبکه ریلی عراق وصل می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید